بازار خودرو

روز گذشته همچنان شاهد روند نزولی قیمت خودروهای خارجی در بازار آزاد بودیم. اتفاقی که افت بهای ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌های خارجی را در بازار آزاد به‌همراه داشت. در این میان پورشه ماکان با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش، بیشترین ریزش بها را در بازار آزاد تجربه کرد.

در شرایطی که در چند روز اخیر شاهد افزایش قیمت چشمگیر خودروهای داخلی و چینی در بازار آزاد بودیم، اما روز گذشته بازار خودروهای داخلی و چینی نسبتا آرام بود. نوسان جزئی نرخ ارز و درجا زدن آن در کانال ۴۸ هزارتومان سبب شد قیمت خودرو در بازار آزاد تغییر چندانی نکند و شاهد افزایش و کاهش بهای جزئی در میان مدل‌های داخلی باشیم. از طرفی اکثر خودروهای چینی نیز روز گذشته ثبات قیمت داشتند و تنها چند خودرو در بازار آزاد با نوسان قیمت همراه بودند. این درحالی بود که خودروهای خارجی همچنان روند نزولی خود را در بازار آزاد حفظ کردند.

روند کاهش قیمت خودروهای خارجی در بازار آزاد درحالی هر روزه دنبال می‌شود که روز گذشته مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد درباره صدور مجوز استاندارد خودروهای وارداتی صحبت‌های امیدوارکننده‌ای را مطرح کرد.

رئیس سازمان استاندارد اعلام کرد: «در صورت مطابقت داشتن تاییدیه استاندارد نوع خودرو با محصول وارداتی، ظرف ۲۴ ساعت مجوز استاندارد خودروها صادر می‌شود و واردکننده می‌تواند خودروها را از گمرک ترخیص کند.»

اسلام‌پناه درباره روند صدور مجوز استاندارد خودروهای وارداتی گفت: «ما شرایط را برای واردات و صادرات به‌نحوی تسهیل‌ کرده‌ایم که واردکننده و صادرکننده هیچ مشکلی نداشته باشد. بسته تسهیل واردات در قالب ۴۷ بند به‌صورت شفاف در اختیار واردکنندگان قرار دارد؛ بر همین اساس شرایط را برای واردات خودرو به‌نحوی رقم زده‌ایم که میلیون‌ها خودرو می‌تواند خیلی سریع وارد کشور شود و این موضوع درواقع تسهیل‌گری واردات است و هیچ مانع‌تراشی از سوی سازمان استاندارد برای صدور مجوز واردات خودرو وجود ندارد.»

اما در طرف دیگر که خودروهای داخلی و چینی قرار دارند و فروش آن‌ها از طریق سامانه یکپارچه انجام می‌شود، با بازاری دلال‌خیز مواجهیم و همچنان شاهد خریدوفروش حواله‌های خودرو هستیم. به‌رغم ممنوعیت خریدوفروش حواله خودروهای طرح فروش یکپارچه، طی چند ماه اخیر که شرکت‌های خودروساز به‌ترتیب و طبق اولویت‌های متقاضیان مرحله دوم فروش یکپارچه، پیامک واریز وجه برای آن‌ها ارسال می‌کنند، همچنان بازار خریدوفروش این حواله‌ها داغ است و برخی افراد به‌معامله‌های سوداگرانه و حتی کلاهبردارانه در این بازار می‌پردازند.

از اسفندماه سال گذشته تا به‌حال، دو مرحله فروش یکپارچه خودروها بدون فرآیند قرعه‌کشی و براساس اولویت‌بندی در نوبت‌ها برگزار شده است. این درحالی است که در طرح‌های فروش یکپارچه خودروها، انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به‌اشخاص حتی به‌صورت وکالتی و البته فروش حواله خودرو (به‌صورت وکالتی)، ممنوع است و امکان صلح خودرو خریداری‌شده به‌غیر وجود ندارد؛ اما به‌رغم این منع قانونی، حتی با وجود این‌که طی یکی - دو ماه اخیر قیمت‌ خودروها در بازار روند نزولی داشت و قیمت بازار به‌قیمت‌های کارخانه‌ای محصولات نزدیک‌تر شد، باز هم شاهد معاملاتی از این دست بودیم. البته که مصوبه افزایش رسمی قیمت خودروها نیز در این زمینه بی‌تاثیر نبود و می‌توان گفت بازار خریدوفروش حواله‌ها همچنان داغ است.

کاهش قیمت ۳۰۰ میلیون‌تومانی پورشه ماکان

روز گذشته همچنان شاهد روند نزولی قیمت خودروهای خارجی در بازار آزاد بودیم. اتفاقی که افت بهای ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌های خارجی را در بازار آزاد به‌همراه داشت. در این میان پورشه ماکان با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش، بیشترین ریزش بها را در بازار آزاد تجربه کرد.

خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای یک تا ۵ میلیون‌تومانی و کاهش قیمت یک تا ۴ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که سورن پلاس فول (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۵۶۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۶۲۸ میلیون‌تومان و کارا تک‌کابین (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۵۱۵ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

از طرفی پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۹۸ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۵۱۶ میلیون‌تومان و تیبا صندوقدار با ۲ میلیون‌تومان کاهش ۳۲۸ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش قیمت ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی و کاهش بهای ۱۰ تا ۲۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۳۰ میلیون‌تومان و جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۸۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی قیمت فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۴۶۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۸۲۵ میلیون‌تومان و جک S۳ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به ۹۷۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که کیا اسپورتیج با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان و هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش پورشه ماکان با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =