2013-2023

ارزان‌ترین راه برای نشستن پشت یک F۱۵۰ انتخاب تیپ XL تک کابین است. قیمت آن در مدل ۲۰۲۳ از ۳۱ هزار و ۶۸۵ دلار آغاز می‌شود. 

طی سال‌های اخیر، قیمت خودرو در کشورمان به‌طور افسارگسیخته‌ای افزایش یافته و این روند همچنان ادامه دارد. به‌عنوان ‌مثال، قیمت پراید که تا اواسط سال ۱۳۹۲ همچنان کمتر از ۲۰ میلیون‌تومان بود، حدود یک دهه بعد یعنی در اوایل سال ۱۴۰۲ به‌بیش از ۲۰۰ میلیون‌تومان در کارخانه رسیده است؛ اما در بازارهای جهانی مثل بازار ایالات‌متحده، قیمت انواع خودرو طی یک دهه چقدر افزایش یافته است؟

درپاسخ به‌این سوال، قیمت هفت مدل خودرو را در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم. البته قطعا خودروهای جدید در بازاری مثل آمریکا بسیار مجهزتر و پیشرفته‌تر از ۱۰ سال پیش شده‌اند؛ اما برای این‌که مقایسه دقیقی داشته باشیم، تا جای ممکن سعی کرده‌ایم در هر خودرو قیمت تیپ‌های یکسان را از یک دهه پیش تا امروز بررسی کنیم.

هوندا سیویک Si

(از ۲۳ هزار و ۱۵۵ دلار در ۲۰۱۳ به ۲۷ هزار و ۶۹۵ دلار در ۲۰۲۳)

سیویک Si در سال ۲۰۱۳ از یک پیشرانه تنفس‌طبیعی بزرگ‌تر استفاده می‌کرد که قدرت آن با موتور کوچک توربوشارژ نسخه کنونی تقریبا برابر است. موتور یک دهه پیش یک نمونه ۲.۴ لیتری با ۲۰۱ اسب‌بخار قدرت بود که تنها یک اسب‌بخار از موتور ۱.۵ لیتری کنونی Si بیشتر است؛ اما موتور جدید با گشتاور ۲۶۰ نیوتون‌متری، با اختلاف قابل ‌توجه ۳۰ نیوتون‌متر کاملا از موتور تنفس‌طبیعی قبلی برتر است.

برای سیویک Si جدید گیربکس‌های CVT یا ۶ سرعته دستی قابل انتخاب است؛ درحالی ‌که سیویک قدیمی فقط با گیربکس دستی عرضه می‌شد. با مقایسه سیویک‌های Si سدان در هر دو سال می‌بینیم که این خودرو طی یک دهه حدود ۴ هزار و ۵۰۰ دلار گران‌تر شده است.

مزدا MX-۵

(از ۲۳ هزار و ۴۷۰ دلار در ۲۰۱۳ به ۲۶ هزار و ۸۳۰ دلار در ۲۰۲۳)

هرچند بدنه میاتا از سال ۲۰۱۳ تاکنون تغییر کرده، اما فرمول ساخت آن ثابت مانده است. در آن زمان مثل حالا، ارزان‌ترین تیپ این خودرو، تیپ اسپرت بود؛ اما موتور ۲ لیتری MX-۵ مدل ۲۰۱۳ تنها ۱۶۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کرد؛ درحالی ‌که این ارقام در مدل ۲۰۲۳ به ۱۸۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتون‌متر گشتاور رسیده‌ است. بااین ‌حال، این پیشرانه حالا سوخت کمتری مصرف می‌کند و قیمت میاتا هم تنها حدود ۳ هزار و ۳۰۰ دلار بیشتر شده است.

دوج چلنجر R/T

(از ۲۹ هزار و ۹۹۵ دلار در ۲۰۱۳ به ۳۸ هزار و ۳۷۵ دلار در ۲۰۲۳)

دوج چلنجر همچنان به‌مبارزه با افزایش سن خود و ربودن خریداران موستانگ و کاماروی جدیدتر ادامه می‌دهد و از آن‌جا ‌که در طول این سال‌ها تغییر بزرگی در ظاهر این خودرو ایجاد نشده است، چلنجرهای یک دهه پیش تقریبا همان جذابیت نمونه‌های جدید امروزی را دارند.

از نسخه‌های جدیدتر مثل هلکت که بگذریم، پیشرانه‌های چلنجر هم طی یک دهه تغییر بزرگی نداشته است؛ به‌گونه‌ای که موتور ۵.۷ لیتری V۸ مدل میان‌رده R/T هنوز هم مثل یک دهه پیش ۳۷۵ اسب‌بخار قدرت و ۵۵۵ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. بااین ‌حال، هرچند شاید چلنجر از ۱۰ سال پیش تا امروز پیشرفت چشمگیری نداشته، اما قیمت آن بیش از ۸ هزار دلار افزایش یافته است.

ب‌ام‌و سری ۳

(از ۳۷ هزار و ۷۵۵ دلار در ۲۰۱۳ به ۴۱ هزار و ۴۵۰ دلار در ۲۰۲۳)

برای مدل ۲۰۱۳ نسل کاملا جدید ب‌ام‌و سری ۳ به بازار آمد که در نسخه پایه ۳۲۸i آن، پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی قبلی با یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو جایگزین شد که ۲۴۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۴۵ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کرد.

نسخه پایه در نسل کنونی اما که ۳۳۰i نام دارد، از یک پیشرانه ۲ لیتری جدیدتر استفاده می‌کند که ۲۵۵ اسب‌بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتون‌متر گشتاور دارد. با وجود این پیشرفت‌ها، قیمت سری ۳ در طول یک دهه فقط حدود ۳ هزار و۷۰۰ دلار بیشتر شده است.

پورشه ۹۱۱ کاررا S

(از ۹۷ هزار و ۳۵۰ دلار در ۲۰۱۳ به ۱۱۷هزار و ۱۰۰ دلار در ۲۰۲۳)

پورشه ۹۱۱ در مدل ۲۰۱۳ از نسل ۹۹۷ به‌نسل کشیده‌تر و عریض‌تر ۹۹۱ منتقل شد و قدرت پیشرانه ۳.۸ لیتری ۶ سیلندر تخت تنفس‌طبیعی آن با ۱۵ اسب‌بخار افزایش به ۴۰۰ اسب‌بخار رسید. نسل کنونی کاررا S اما به‌یک پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر تخت توئین‌توربو مجهز شده که ۴۵۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و گشتاور آن ‌هم با ۹۰ نیوتون‌متر افزایش نسبت به ۹۹۱، به ۵۳۰ نیوتون‌متر رسیده است.

با این ‌حال، قیمت این خودرو طی یک دهه افزایش چشمگیر نزدیک به ۲۰ هزار دلاری را تجربه کرده است.

تویوتا سی‌ینا XLE

(از ۳۳ هزار و ۲۰۵ دلار در ۲۰۱۳ به ۴۰ هزار دلار در ۲۰۲۳)

نسل سوم تویوتا سی‌ینا در سال ۲۰۱۰ به‌بازار آمد و در سال ۲۰۱۳ دو سال از حضور آن در بازار می‌گذشت. این مینی‌ون با دو پیشرانه ۴ و ۶ سیلندر قابل خریداری بود که تیپ XLE به‌صورت استاندارد با موتور V۶ ارائه می‌شد.

این موتور ۳.۵ لیتری بنزینی بدون کمک توربوشارژر یا سیستم هیبرید، ۲۶۶ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد. در سال ۲۰۲۳ اما تنها یک پیشرانه برای سی‌ینا ارائه می‌شود که از نوع ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر هیبرید با ۲۴۳ اسب‌بخار قدرت است؛ بنابراین قطعا مصرف سوخت مینی‌ون تویوتا نسبت به‌یک دهه پیش کمتر شده؛ اما قیمت آن ‌هم نزدیک به ۷ هزار دلار افزایش یافته است.

فورد F۱۵۰ XL

(از ۲۳ هزار و ۳۰۰ دلار در ۲۰۱۳ به ۳۱ هزار و ۶۸۵ دلار در ۲۰۲۳)

هرچند فورد این روزها روی F۱۵۰ لایتنینگ الکتریکی تمرکز کرده است، اما مدل‌های سنتی بنزینی هم همچنان تولید می‌شوند. ارزان‌ترین راه برای نشستن پشت یک F۱۵۰ انتخاب تیپ XL تک کابین است. قیمت آن در مدل ۲۰۲۳ از ۳۱ هزار و ۶۸۵ دلار آغاز می‌شود.

پیشرانه تیپ پایه XL هم یک نمونه ۳.۳ لیتری V۶ تنفس‌طبیعی است که ۲۹۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند و آن را از طریق یک گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک به‌چرخ‌های عقب تحویل می‌دهد.

عجیب این‌که خروجی این پیشرانه از موتور پایه F۱۵۰ مدل ۲۰۱۳ کمتر است؛ زیرا در آن سال، موتور پایه یک نمونه ۳.۷ لیتری V۶ با ۳۰۲ اسب‌بخار قدرت و ۳۷۷ نیوتون‌متر گشتاور بود. با این ‌وجود، قیمت F۱۵۰ طی این ۱۰ سال بیش از ۸ هزار دلار گران‌تر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =