خط تولید پژوپارس

برنامه‌های درحال اجرای ایران‌خودرو نشان‌دهنده دغدغه این خودروساز برای پیاده‌سازی استانداردهای جدید است

پژو پارس، محصولی راهبردی برای ایران‌خودرو و موردتوجه و علاقه‌مندی مشتریان و بازار است. این خودرو که در سبد محصولات ایران‌خودرو در سایت‌های فارس، خزر، کرمانشاه و خراسان تولید می‌شود، با بررسی‌های مهندسی و محاسبات CAE و ایجاد تغییرات لازم، آزمون‌های مرتبط ایمنی عابر پیاده را در مرکز آزمون بین‌المللی با موفقیت پشت سر گذاشت تا همچنان جایگاه خود را برای سال‌های آینده در سبد محصولات ایران‌خودرو حفظ کند. علاوه بر ضرورت اصلاح و بهبود سپر پژو پارس برای کسب استاندارد ایمنی عابرپیاده، این خودرو نیاز به اصلاحاتی در بخش چراغ‌ها داشت تا بتواند استانداردهای مربوط به این بخش را نیز کسب کند. بر این اساس، در بخش چراغ‌ها نیز تغییراتی در راستای الزامات استاندارد صورت گرفت و چراغ‌های جلو با نمونه‌های استاندارد و دارای قابلیت تنظیم ارتفاع نور از داخل کابین، جایگزین شد.

از دیگر تغییرات نسخه جدید پژو پارس می‌توان به حذف زه‌های مشکی‌رنگ جانبی و سپر عقب اشاره کرد. همچنین موتور این خودرو نسبت به گذشته ارتقا یافته و قرار است تا نمونه‌های بهینه TU5 پلاس و XU پلاس در آن، جایگزین TU5 معمولی و XU7 شوند. درخصوص تجهیزات ایمنی نیز چراغ روشنایی روز، سیستم کنترل پایداری (ESC)، سنسور نور، سامانه پیشنهاد تعویض دنده (GSI) و پوزیشن‌لایت عقب به نسخه جدید پژو پارس اضافه شده و اتاق این خودرو در بعضی نقاط تقویت و استحکام‌بخشی خواهد شد.

تجهیز محصولات ایران‌خودرو به استانداردهای رفع تعلیق شده

در اسفندماه سال گذشته، گروه صنعتی ایران‌خودرو از تجهیز محصولات خود به دو استاندارد چراغ روشنایی در روز (دی‌لایت) و چراغ اتوماتیک (چراغ موقعیت عقب و سنسور نور) خبر داد. این دو استاندارد که برای اکثر واریانت‌های محصولات فعلی اجرا شده است، درپی رفع تعلیق تعدادی از استانداردهای ۸۵گانه خودرو بود. همچنین با توجه به به مهلتی که برای اجرای دیگر استانداردها ازجمله نشانگر تعویض دنده (GSI)، نشانگر فشار باد تایر (TPMS)، کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC) و حفاظت از عابر پیاده (Pedestrian) تعیین شده بود، ایران‌خودرو برنامه‌ریزی لازم را برای اِعمال این استانداردها در تمام محصولات فعلی خود انجام داد و بدین ترتیب دو استاندارد نشانگر تعویض‌دنده و نشانگر فشار باد تایر نیز در مراحل نهایی انجام تست‌های صحه‌گذاری و تایید نوع قرار گرفت. علاوه بر این، فرآیند کالیبراسیون و قالب‌سازی قطعات استانداردهای کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC) و حفاظت از عابر پیاده (Pedestrian) نیز در حال انجام بوده و همه تلاش ایران‌خودرو و زنجیره تامین روی تحقق این اهداف متمرکز است.

مشخصات فنی و امکانات پارس جدید در تیپ‌های مختلف

همان‌طور که اشاره شد، برای نسخه فول‌آپشن پژو پارس جدید، از پیشرانه TU5P استفاده خواهد شد که توانایی تولید 113 اسب‌بخار قدرت و 144نیوتون‌متر گشتاور را دارد. سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی، فناوری پمپ روغن متغیر، ساختار پاشش سوخت جدید و... از دیگر ویژگی‌های این پیشرانه است.

گزینه دیگر نیز پیشرانه XUP است که توانایی تولید 97اسب‌بخار قدرت و 146نیوتون‌متر گشتاور را دارد. همچنین در نسخه فول‌آپشن این خودرو احتمالا امکاناتی نظیر مانیتور لمسی همراه با نویگیشن، دوربین دید عقب همراه با سنسورهای هشداردهنده موانع در قسمت عقب خودرو، رینگ‌های آلومینیومی، شیشه‌های عقب دودی، قابلیت نمایش فشار باد تایرها (TPMS)، ترمزهای جلو و عقب دیسکی، تنظیم زوایای صندلی.های جلو به صورت دوحرکته برقی، سیستم کروزکنترل، سنسورهای نور و باران، غربیلک فرمان همراه با کلیدهای کنترلی، تهویه مطبوع اتوماتیک و... را شاهد خواهیم بود.

تغییرات درحال انجام هنوز نهایی نشده است

تغییرات درحال انجام روی خودرو پژو پارس که هنوز نهایی نشده و مراحل آزمایشی خود را می‌گذارند، موردتوجه کاربران در فضای مجازی و رسانه‌ها قرار گرفته است. در این میان، شباهت چراغ‌ها و سپر جلو نسخه استانداردسازی‌شده پژو پارس با خودرو آریسان بیش‌از همه محل بحث بوده است. البته محل قرارگیری مه‌شکن‌ها در سپر جلو نسخه جدید پارس با آریسان متفاوت است. این در حالی است که گفته می‌شود؛ سپر و چراغ جلو خودرو آریسان (که از ابتدا قابلیت تنظیم ارتفاع نور در آن لحاظ شده)، در اصل برای فیس‌لیفت خودرو پژو پارس طراحی شده بود.

چندی پیش نیز تصاویر متفاوتی از پژو پارس با چراغ‌های روشنایی روز منتشر شده بود، اما درنهایت ایران‌خودرو تصمیم گرفت به‌منظور جانمایی بهتر دی‌لایت‌ها از سپر دیگری برای این خودرو استفاده کند.

درخصوص نام احتمالی این تیپ از پژو پارس نیز گمانه‌زنی‌های زیادی مطرح بوده است؛ تا جایی که برخی از آن به عنوان پارس پلاس و برخی دیگر از آن با نام پارس بهینه یاد کرده‌اند.

شنیده‌ها همچنین حاکی از احتمال آغاز تولید انبوه این محصول و جایگزینی آن با نسخه فعلی از نیمه پاییز وجود دارد. گفتنی است؛ گروه صنعتی ایران‌خودر در مهرماه سال گذشته اعلام کرده بود قرار است تارای فیس‌لیفت نیز به‌عنوان خودرو «پارس جدید» با پلت‌فرم IKP1 (بن‌سازه خودرو تارا دستی و اتومات) تولید شده و جایگزین پژو پارس قدیمی شود. بر این اساس، نسخه فعلی استانداردسازی‌شده از پژوپارس، احتمالا نسخه نهایی «پارس‌جدید» محسوب نمی‌شود.

ضرورت حمایت از خودروساز برای تسریع در استانداردسازی

برنامه‌های در حال اجرای ایران‌خودرو نشان می‌دهد که سیاست پیاده‌سازی استانداردها بر روی محصولات تولیدی، دغدغه این خودروساز و زنجیره تامین آن است. اما درعین‌حال، کالیبراسیون و ساخت قالب جدید برای استاندارهایی نظیر ESC و حفاظت از عابرپیاده در جهت تکوین محصول زمان‌بر بوده و ارسال خودرو به کشوری دیگر برای انجام آزمون‌ها نیز تابع شرایط حمل‌ونقل بین‌المللی است. این مهم نیازمند فراهم آوردن شرایط لازم با حمایت همه نهادهای مرتبط به منظور تسریع در برنامه‌های استانداردسازی ایران‌خودرو است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    5 0
    تولید پژو پارس با چراغ اریسان یا تولید 207 با داشبورد 206 پیشرفت و یا استانداردسازی نیست .
  • مهگلی IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    1 1
    تو رو خدا هیچ تغییری ایجاد نکنید همون پارس قدیمی خیلی بهتره و قشنگتره
  • علی اصغر کاظمی IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    1 0
    فقط حرف میزنند عمل نمیکنند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =