نتیجه نهایی دیزلگیت در آلمان

به‌گفته انجمن خودروسازان اروپا، مشکلات مربوط به‌زنجیره تامین کمتر از قبل شده است؛ هرچند برخی افراد باید زمان زیادی را منتظر تحویل برخی خودروها باشند. با عملیاتی شدن قوانین آلایندگی یورو ۷ از سال ۲۰۲۵ انتظار می‌رود خودروسازان توسعه و تولید خودروهای برقی را تسریع بخشند

رسوایی دیزلگیت مشهور فولکس‌واگن شروعی بر پایان پیشرانه‌های دیزلی در اروپا بود و داده‌های جدید فروش این خودروها نیز چنین چیزی را به‌خوبی نشان می‌دهد.

درواقع برای نخستین‌بار در تاریخ قاره سبز، فروش محصولات برقی از مدل‌های دیزلی بیشتر شده است. علاوه‌بر دیزل‌گیت، قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه سبب شده‌اند عرصه بر خودروهای دیزلی بیش ‌از پیش تنگ شود و بسیاری از خودروسازان قبلا عرضه چنین محصولاتی را متوقف کرده‌اند.

آمار فروش ماه ژوئن انجمن خودروسازان اروپایی نشان می‌دهد روند کاهش استقبال از مدل‌های دیزلی همچنان ادامه دارد. در کشورهای عضو اتحادیه‌اروپا، سهم خودروهای دیزلی از مجموع فروش ماه ژوئن تنها ۱۳.۴ درصد بوده است که نسبت به‌سهم ۱۷.۴ درصدی ژوئن ۲۰۲۲ کاهش محسوسی را نشان می‌دهد.

همین استقبال سرد مشتریان از خودروهای دیزلی سبب شده است مدل‌های برقی فرصتی عالی برای خودنمایی پیدا کنند و برای نخستین‌بار در تاریخ اروپا فروش این محصولات بدون آلایندگی از دیزلی‌ها بیشتر بوده است.

سهم خودروهای برقی از کل فروش خودروها در ماه ژوئن به ۱۵.۱ درصد می‌رسد که نسبت به‌سهم ۱۰.۷ درصد مدت مشابه سال قبل کاملا رشد را نشان داده است. هیبریدهای خودشارژ نیز سهم ۲۴.۳ درصدی از بازار اروپا دارند و سهم پلاگین-هیبریدها از ماه ژوئن به ۷.۹ درصد می‌رسد. البته سهم پلاگین-هیبریدها در ژوئن ۲۰۲۲ برابر با ۸.۲ درصد بود که حاکی از اندکی افت است.

سهم یک‌سومی بنزینی‌ها

داده‌های انجمن خودروسازان اروپا می‌گوید خودروهای بنزینی همچنان محبوب‌ترین گزینه خریداران هستند و در ماه ژوئن بیش از یک‌سوم کل فروش یعنی ۳۶.۳ درصد را به خود اختصاص داده‌اند. در واقع خودروهای بنزینی در ژوئن امسال به خانه ۳۷۹,۰۶۷ اروپایی راه یافته‌اند که ۱۱ درصد بیشتر از ژوئن ۲۰۲۲ است.

با اینکه فروش خودروهای بنزینی در این بازه زمانی افزایش را نشان می‌دهد اما به خاطر خیزش مدل‌های برقی شاهد افت سهم بنزینی‌ها از ۳۸.۵ درصد فروش ژوئن ۲۰۲۲ به ۳۶.۳ درصد در ژوئن امسال هستیم.

با این‌که دیزلی‌ها به‌صورت تدریجی درحال حذف از بازار هستند، اما انجمن خودروسازان اروپا خاطرنشان می‌سازد در آلمان رشد فروش ۱۰.۳ درصدی برای این خودروها وجود دارد و بازارهای اروپایی مرکزی نیز همچنان روی خوشی به‌دیزلی‌ها نشان می‌دهند.

رومانی بیشترین رشد فروش خودروهای دیزلی (۲۲.۴ درصد) را در ژوئن ۲۰۲۳ ثبت کرده است. درمجموع فروش خودروهای صفرکیلومتر در اتحادیه‌اروپا طی 6 ‌ماهه ابتدایی ۲۰۲۳ با رشد ۱۷.۹ درصدی به ۵.۴ میلیون‌دستگاه رسیده است؛ هرچند نسبت به‌نیمه نخست سال ۲۰۱۹ و قبل از همه‌گیری کرونا ۲۱ درصد کمتر خواهد بود.

وقتی دیزلی‌ها به صرفه نیستند

کشورهای اتحادیه اروپا که قانون‌گذاران استاندارد «یورو۷» هستند، در سال میلادی جاری محدودیت‌های سختگیرانه‌تری برای آلایندگی خودروهای سواری، سنگین و نیمه‌سنگین دیزلی وضع کردند.

در استاندارد «یورو۷» اکسید نیتروژن و مونوکسید کربن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و گفتنی است اتحادیه‌اروپا برنامه‌ای برای الزامی شدن استاندارد «یورو ۷» برای خودروهای بنزینی ندارد.

انجمن خودروسازان اروپا در واکنش به‌الزام اجرای استاندارد «یورو ۷» توسط کمیسیون این قاره اعلام کرد: «استاندارد «یورو ۷» قیمت خودروهای سواری دیزلی را ۲ هزار یورو (معادل 2 هزار و ۱۴۵ دلار) افزایش می‌دهد.» کارلوس تاوارس، مدیرعامل گروه استلانتیس در واکنش به‌الزام اجرای استاندارد «یورو ۷» گفت: «این قوانین بی‌فایده هستند. در حال حاضر خودروسازان اتحادیه‌اروپا ده‌ها میلیاردیورو برای توسعه خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری کردند و براساس این سرمایه‌گذاری خودروهای سوخت فسیلی به‌تدریج حذف خواهند شد. استاندارد «یورو ۷» فقط هزینه اضافی برای خودروسازان ایجاد می‌کند.»

در رسوایی دیزلگیت، فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۵ اعتراف کرد که حدود ۱۱ میلیون‌دستگاه خودرو در سراسر جهان را به‌نرم‌افزاری برای تقلب در تست‌های آلایندگی گازوئیل مجهز کرده است.

این خودروساز مجبور به‌فراخوان جهت تعویض واحد کنترل الکترونیکی خودرو، جریمه و هزینه‌های قانونی به‌ارزش ۳۲ میلیاردیورو شد.

هفته گذشته شورای بین‌المللی حمل‌ونقل پاک که یک سازمان غیردولتی است، اعلام کرده است: «۷۷ درصد تست‌های آلایندگی برای خودروهای دیزلی با استاندارد یورو ۶ در آستانه مشکوک قرار گرفته است. این مورد نشان از استفاده احتمالی خودروسازان از دستگاه‌های تقلبی دارد.»

استفان براتزل، رئیس اندیشکده مرکز مدیریت خودرو درخصوص اجرای استاندارد یورو ۷ گفت: «دیزلگیت مشکلی برای خودروسازان ایجاد کرده است که نمی‌توانید به آن‌چه آن‌ها می‌گویند اعتماد کنید.»

شرایطی که عادی می‌شود

بنا به‌گفته انجمن خودروسازان اروپا، مشکلات مربوط به‌زنجیره تامین کمتر از قبل شده است؛ هرچند برخی افراد باید زمان زیادی را منتظر تحویل برخی خودروها باشند.

با عملیاتی شدن قوانین آلایندگی یورو ۷ از سال ۲۰۲۵ انتظار می‌رود خودروسازان توسعه و تولید خودروهای برقی را تسریع بخشند؛ به‌عبارت دیگر از تعداد مدل‌های درون‌سوز عرضه‌شده کاسته خواهد شد.

گروه فولکس‌واگن هشدار داده است که کلاس خودروهای B در خطر حذف خواهند بود؛ زیرا بهینه‌سازی پیشرانه‌ها برای رعایت استانداردها بسیار هزینه‌بر بوده و بر قیمت نهایی محصول تاثیر شگرفی می‌گذارد. از سال ۲۰۳۵ به‌بعد هم خودروسازان در اتحادیه‌اروپا نخواهند توانست خودروهایی با آلایندگی‌های مضر را به فروش برسانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =