لنت ترمز

۳۵ شرکت تولیدی هم بنا به‌دلایل مختلفی از جمله تخلف، عدم‌فعالیت و تعطیلی توسط صاحب شرکت، دچار ابطال پروانه استاندارد شده‌اند.

استانداردهای اجباری در حوزه لنت‌ترمز هم وجود دارد و لنت‌سازان متعهد به‌انجام برخی اقدامات به‌منظور رعایت و کسب استانداردها هستند. در این بین البته شرکت‌های لنت‌ساز باید با هر فرمول و مواداولیه الزامات مشخص‌شده از سوی سازمان ملی استاندارد را رعایت کنند. در غیر این صورت ممکن است پروانه استاندارد آن‌ها باطل شود. اما چیزی که مشخص است این‌که در بازار لوازم‌یدکی تعداد بی‌شماری لنت‌ترمز عرضه می‌شود که بسیاری از آن‌ها فاقد شناسنامه هستند. برخی از این لنت‌ها دارای مجوز استاندارد نیستند.

درخصوص این‌که صنعت لنت‌ترمز دارای چند شرکت است و چه تعداد از این شرکت‌ها دارای مجوز استاندارد هستند مسعود حسن‌پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاچ کشور به «دنیای‌ خودرو» گفت: «درحال حاضر ۱۷۸ شرکت تولیدی در سازمان ملی استاندارد دارای پرونده و سابقه هستند. از این تعداد ۱۰۲ شرکت دارای پروانه معتبر هستند.» وی در توضیح این‌که کدام‌یک از شرکت‌های تولیدکننده لنت دارای پروانه معتبر هستند، اظهار کرد: «پروانه معتبر یعنی این‌که به‌صورت دوره‌ای، دو ماهه، سه‌ماهه و... کارشناسان سازمان ملی استاندارد با مراجعه به‌این شرکت‌ها از خط تولید آن‌ها نمونه‌برداری کرده و به‌آزمایشگاه ارسال می‌کنند. درصورتی که استاندارد لازم را به‌دست آورند، پروانه این شرکت‌ها تمدید خواهد شد.»

وی تاکید کرد: «در حال حاضر ۱۰۲ شرکت دارای پروانه معتبر از سازمان ملی استاندارد هستند و این شرکت‌ها در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.»

مسعود حسن‌پور در ادامه با اشاره به شرکت‌هایی که مجوزشان باطل شده تصریح کرد: «۳۵ شرکت تولیدی هم بنا به‌دلایل مختلفی از جمله تخلف، عدم‌فعالیت و تعطیلی توسط صاحب شرکت، دچار ابطال پروانه استاندارد شده‌اند. همچنین ممکن است مجوز برخی شرکت‌ها باطل شده باشد؛ اما شرکت به‌دنبال کسب دوباره این مجوز باشد.»

دبیر انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاچ کشور افزود: «در بین شرکت‌های تولیدکننده لنت‌ترمز، سه شرکت نیز تعلیق شده‌اند. یعنی شرایط استاندارد را نداشته‌اند و فعلا اجازه تولید ندارند. درنهایت باید شرایط مد نظر رعایت یا برطرف شود تا این شرکت‌ها دوباره به‌چرخه تولید بازگردند. وقتی سازمان ملی استاندارد در تولید اقلام مختلف مشکلی ببیند به‌شرکت اخطار می‌دهد که آن مشکل را رفع کند و تا زمانی که مشکل رفع نشده حق تولید محصول را ندارد.»

وی همچنین افزود: «۳۸ شرکت نیز متقاضی پروانه استاندارد هستند. یعنی راه‌اندازی شده‌اند و در حال طی مراحل اداری هستند تا پروانه استاندارد را دریافت کنند.»

حسن‌پور درخصوص استانداردهای مربوط به لنت‌ترمز نیز گفت: «ما یک استاندارد ملی ۵۸۶ داریم که استاندارد اجباری لنت است. این استاندارد سال‌هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد و درحال حاضر در دستور کار سازمان ملی استاندارد است که با کمک متخصصین و انجمن لنت‌ترمز و آزمایشگاه‌ها و... این استانداردها به‌روزرسانی خواهد شد. یعنی طی چند ماه آینده از استانداردهای جهانی که به‌روز شده‌اند استفاده خواهد شد. البته در گذشته هم از استانداردهای جهانی استفاده شده؛ اما در حال به‌روزرسانی آن هستند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =