ولوو VDS-5

در زمان آغاز تحریم‌های اخیر، برخی برندهای چینی هم بازار ایران را به‌صورت موقت ترک کردند

صنعت تولید کامیون و کِشنده در کشور در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به اوج رسید و توانست در کنار بیشترین تولید، بالاترین حجم از همکاری با خودروسازان خارجی را هم به ثبت برساند. همراهی و همکاری خودروسازان خارجی ازجمله ولوو، رنو، ایوکو، مان و... پیش از تحریم‌ها با گذر از تمام سختی‌ها موفق شد به اوج خود برسد اما در سال ۹۷ و هم‌زمان با آغاز دوباره محدودیت‌های خارجی علیه اقتصاد کشور، فعالیت تولیدکنندگان خارجی با خودروسازان داخلی به کمترین میزان خود رسید و رفته‌رفته متوقف شد. فارغ از آن‌که صنعت و بازار خودروهای تجاری تا چه اندازه به ادامه این فعالیت نیاز داشتند و چه اندازه ورود کامیون‌ها و کشنده‌های خارجی می‌توانست ناوگان داخلی را متحول کند، اما این همکاری‌ها قطع شد و صنعت تجاری‌سازی کشور برای مدت کوتاهی توان تولیدی خود را تقریبا از دست داد. این در حالی است که چنان‌چه امروز شرایط تحریمی در کشور برقرار نبود و روند مشارکت خودروسازان داخلی و خارجی ادامه می‌یافت، شاهد حضور بسیاری از مدل‌های روز یا شاید کمتر قدیمی در ناوگان کشور بودیم و رانندگان فعال در ناوگان کشور می‌توانستند مدل‌های جدید اروپایی را با قیمت‌های منطقی خریداری کنند.

«FH۱۶»؛ قوی‌ترین کِشنده‌ای که به کشور نرسید

آذرماه ۹۶ و هم‌زمان با نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران شرکت سایپادیزل به عنوان شریک تجاری ولووتراکس، از کشنده FH۱۶ وروو رونمایی کرد. ولوو FH۱۶ مجهز به یک پیشرانه ۶ سیلندر با قدرت ۷۵۰ اسب‌بخار و استاندارد آلایندگی یورو۵، قرار بود با عنوان قوی‌ترین کشنده بازار وارد کشور شود.

این کشنده مجهز به قویترین گیربکس اتوماتیک I-Shift با تحمل گشتاور ۳۵۰۰ نیوتون‌متر بود. این محصول پرقدرت، به‌رغم این‌که در زمره محصولات آفرود به شمار می‌آمد، به دلیل تجهیز به کلیه آپشن‌های رفاهی و امکان ارائه به صورت اتاق سقف کوتاه و سقف بلند، مناسب برای طی مسافت‌های طولانی و ترانزیت و حمل سازه‌ها و محموله‌های بزرگ را داشت.

از این رو می‌توانست بخش بزرگی از نیاز ناوگان کشور به خودروهای باری سنگین را برطرف کند. سایپادیزل نیز اعلام کرده بود که این کشنده را به منظور ساماندهی به خلأ موجود در حوزه حمل‌ونقل فوق‌سنگین کشور و نیاز فعالان این بخش به محصولات بوژی‌کش تولید و عرضه خواهد کرد.

کشنده‌ای کـــه متاسفانه با آغاز تحریم‌ها از فهرست واردات کشور خط خورد و نتوانست مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به دست مصرف‌کنندگان نهایی در بازار داخلی برسد.

سه محصول جدید «رنوتراکس»، نیامده رفتند

هم‌زمان با امضای برجام، شرکت آریادیزل نیز به عنوان نماینده رنوتراکس در ایران، کار خود را برای مذاکره و واردات برخی از مدل‌های روز این سنگین‌ساز اروپایی آغاز کرد که براساس قرارداد امضاشده بین این دو شرکت، قرار شد سه مدل از محصولات به‌روز و جدید رنوتراکس پا به بازار ایران بگذارند.

این محصولات شامل مدل C برای کامیون باری رنو، مدل K برای کمپرسی و میکسر و مدل T برای محصولات کشنده رنو بودند.

باتوجه به این‌که محصولات سنگین رنو به‌عنوان کشنده برتر اروپا در سال ۲۰۱۵ برگزیده شده و همچنین مدل T،‌ پرفروش‌ترین محصول اروپا شده بود، قرار بود ابتدا تولید مدل T و با فاصله زمانی ۶ و ۹ ماه، تولید مدل C و K در کارخانه آریادیزل آغاز شود.

به‌رغم آن‌که به نظر می‌رسید زمینه برای واردات این خودروها به بازار داخلی کشور فراهم است، اما تحریم‌های جدید در سال ۹۷، معادلات این خودروسازان را به هم ریخت و رنوتراکس را هم از بازار کشور گریزاند.

خروج دوباره تجاری‌های «بنز» از بازار ایران

شرکت ایران‌خودرودیزل نیز به‌عنوان نماینده انحصاری بنز و هیوندای در کشور در سال ۹۶ با محصولات جدیدی باری و مسافری این برندها در نمایشگاه‌ها حاضر می‌شد. ازجمله محصولات جدید باری این شرکت در زمان رفع تحریم‌ها می‌توان به کشنده اکتروس ۱۸۴۴ و اکتروس ۳۳۴۴S بنز، کامیون باری اکتروس ۲۵۳۶L، کامیون کمپرسی اکتروس ۳۳۴۱K و کامیونت‌های مدل HD۶۵ و HD۷۸ شرکت هیوندای اشاره کرد.

ورود این خودروها نیز مانند سایر رقبا در بازار داخلی و هم‌زمان با لغو برجام، متوقف شد و شرکت بنز مجبور به ترک بازار ایران شد. اگر این باری‌ها در سگمنت‌های مختلف به بازار داخلی راه پیدا می‌کردند، به‌طور قطع، وضعیت ناوگان امروز بسیار بهتر از شرایط فعلی بود.

خروج خودروسازان خارجی از بازار داخلی در بخش‌ باری‌ها اما به همین جا ختم نمی‌شود، بلکه در ابتدای دور دوم تحریم‌ها علیه کشور، شاهد خروج بسیاری از خودروسازان از ایوکو، هیوندای و ایسوزو بودیم. این در حالی است که در زمان آغاز تحریم‌های اخیر، برخی از برندهای چینی هم بازار ایران را به‌صورت موقت ترک کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =