تسلا مدل ۳

بخش بزرگی از نیاز خودروسازان به‌باتری توسط چینی‌ها تامین می‌شود. در این بخش بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا با چینی‌ها قرارداد امضا کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها تسلا نیز وابستگی بسیاری به‌چینی‌ها برای تامین باتری دارد و ۴۰ درصد از زنجیره تامین باتری این خودروساز از شرکت‌های چینی نشأت می‌گیرد. 

چینی‌ها بیش از ۶۰ درصد پالایش لیتیوم جهان را انجام می‌دهند و تاثیر بسیاری بر این صنعت دارند.

یک گزارش جدید نشان می‌دهد تسلا به‌شدت به‌چین برای نیازهای ذخیره‌سازی انرژی خود متکی است. این تحلیل نشان داد تقریبا ۴۰ درصد از ۶۱ شرکتی که تسلا مواد باتری لیتیوم-یون خود را از طریق آن‌ها تامین می‌کند، چینی هستند.

نشریه ژاپنی «Nikkei» این گزارش را بر اساس داده‌های شرکت فناوری هوش مصنوعی Fronteo مستقر در توکیو منتشر کرد. این دو نهاد بیش از ۱۳ هزار شرکت را شناسایی کردند که گمان می‌رود تامین‌کنندگان تسلا باشند.

شیلی ۳۶ درصد از ذخایر جهانی لیتیوم را در اختیار دارد و در ترکیب با استرالیا، این دو کشور ۸۰ درصد از استخراج جهانی لیتیوم را در اختیار دارند. اما اتکا به‌چین اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد؛ زیرا ۶۰ درصد از پالایش جهانی لیتیوم در خاک چین انجام می‌شود.

تسلط چین بیشتر در ‌حوزه‌های تخصصی مانند ذوب فلزات غیرآهنی است و ۴۰ درصد از ۴۲ شرکت درگیر در این فرآیند، چینی هستند. این کشور همچنین بیشترین سهم را برای شرکت‌های «شیمی معدنی» دارد. طبق این مطالعه ۳۳ درصد از ۱۰۲ شرکت متخصص در شیمی معدنی چینی هستند.

درحالی که روابط تجاری ایالات‌متحده و چین درحال جوش و خروش است، اتکا به‌مواد وارداتی می‌تواند برای برندهایی مانند تسلا خطرآفرین باشد. در اول آگوست، چین کنترل صادرات بر ژرمانیوم و گالیوم را که مواد مورد استفاده در نیمه‌هادی‌ها هستند، اعمال کرد. این اقدام چین در واکنش به‌محدودیت‌های صادراتی ایالات‌متحده برای تراشه‌های پیشرفته صورت گرفت.

برای کاهش پیامدهای جنگ تجاری ایالات‌متحده و چین، تسلا برنامه‌های متعددی برای توسعه تولید باتری دارد: پاناسونیک تولید باتری خود را در Gigafactory نوادا ۱۰ درصد افزایش خواهد داد؛ درحالی که به‌نظر می‌رسد تلاش‌ها برای ساخت بسته‌های بیشتر در کارخانه Fremont درحال انجام است.

تسلا قصد دارد اتکا به‌چینی‌ها را برای تولید باتری به‌پایین‌ترین حد خود برساند و به‌نظر می‌رسد طی سه سال آینده این روند شدت بیشتری به‌خود خواهد گرفت. خودروسازان دیگر نیز با سرمایه‌گذاری سنگین درحوزه تولید باتری خودروهای برقی درنقاط مختلف جهان از جمله اروپا سعی بر کاهش تسلط چین و خارج کردن بازار از دست آن‌ها دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =