تاکسی‌های برقی

این روزها بحث گسترش خودروهای برقی و زیرساخت‌های مربوطه در کشور بسیار مطرح است و در این زمینه، مردم تهران براساس وعده‌های مطرح‌شده، چشم‌انتظار ورود هر چه سریع‌تر تاکسی‌های برقی به شبکه حمل‌ونقل پایتخت هستند. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

اهمیت قیمت تاکسی‌های برقی برای رانندگان

اواسط هفته گذشته، شهردار تهران و جمعی از اعضای شورای شهر از اولین تاکسی برقی تهران بازدید کردند. براساس اخبار منتشرشده، تمام تجهیزات این خودرو در کشور تولید می‌شود و پلت‌فرم بدنه‌ آن نیز داخلی‌سازی شده است. برهمین اساس برای ارائه خدمات پس از فروش و نگهداری هیچ مشکلی وجود ندارد و این خودرو از گارانتی ۵ ساله برخوردار است. علیرضا زاکانی با بیان اینکه درخواست اول ما برای تامین ۵۰ هزار دستگاه تاکسی برقی است، گفت: «ابلاغیه تبصره ۱۲ مورد بررسی قرار گرفته است. با معاون وزیر نفت نیز جلسه‌ای داشتیم و شهرداری تهران جدول تامین مالی را آماده کرد. در ادامه بحث شد که اصل خودروها مورددقت باشد و ما با توجه به توانمندی تولید، نظر خودروسازان و رانندگان تاکسی را دریافت کنیم. میزان تولید و قیمت این خودروهای برقی برای رانندگان تاکسی مهم است.»

زاکانی با تاکید بر اینکه تامین خودروهای برقی را در مدت طولانی دنبال می‌کنیم، ادامه داد: «در این خودروها هم آرامش و آسایش در بهره‌مندی وجود دارد و هم استفاده از آن‌ها صرفه‌جویی انرژی و کاهش آلایندگی را به دنبال خواهد داشت. به‌همین دلیل به سمت برقی‌سازی می‌رویم. در همین راستا هزار دستگاه خودرو منعقد شد.»

او با بیان اینکه به دنبال آن هستیم که زیرساخت‌ها هماهنگ شود، یادآور شد: «۷۲هزار تاکسی در شهر داریم که عمر مفید بخش عمده آنها به‌سر آمده و نیازمند نوسازی هستند. وزیر صمت توجه ویژه‌ای به این موضوع دارد و جلسات ثابت هفتگی در این خصوص برگزار می‌شود، در نهایت نتیجه بر این شد خودروها انتخاب و در این زمینه به رانندگان اختیار داده شود.»

شهردار تهران با بیان اینکه اساس بر این است که بر مبنای تولید داخلی در این حوزه پیش برویم، تاکید کرد: «کارخانه‌های داخلی خودروها را ارائه می‌دهند تا تصمیم‌گیری کنیم.»

وی با بیان اینکه نحوه تسهیلات و شرایط را مورد بحث قرار دادیم، یادآور شد: «با وزارت نفت، صمت و کشور جلساتی داشتیم تا تسهیلات ویژه‌ای برای این خودروها در نظر گرفته شود. امیدواریم از این توان استفاده شود.»

برقی شدن تاکسی‌ها، محرک صنعت کشور

چندی پیش، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز در مورد ورود تاکسی‌های برقی به تهران توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «برای رفع آلودگی هوا و کمتر کردن هزینه‌ها باید به سمت برقی کردن برویم.»

مهدی وحدت‌کار در مورد ورود تاکسی‌های برقی به پایتخت اظهار کرد: «دنیا به سرعت در حال عزیمت به سمت استفاده از خودرو برقی است، بنابراین باید به سمت برقی شدن تاکسی‌ها پیش برویم چراکه این یک نیاز است. ازسوی‌دیگر برای رفع آلودگی هوا و ترویج استفاده از خودرو برقی و کمتر کردن هزینه برای رانندگان باید به سمت برقی کردن برویم.»

وی با بیان اینکه با شرکت مپنا برای تامین برق و مکان‌یابی تاکسی‌های برقی صحبت کردیم، افزود: «تاکسیرانی شهر تهران یک ناوگان ۸۰هزار نفری است و اگر بخشی از این ناوگان برقی شود، محرک خوبی برای صنعت کشور خواهد بود.»

وحدت‌کار در مورد سرانجام واردات خودرو برای تسریع نوسازی تاکسی‌های پایتخت با تاکید بر اینکه نوسازی باید از جنبه های گوناگون پیگیری شود، ادامه داد: «در کنار استفاده از تولیدات داخلی، مساله واردات خودرو مبتنی بر دستورالعمل و قانون هوای پاک، طراحی شده است که دستورالعملی باید در این زمینه از سوی دولت محترم آماده شود که این امر تسریع یابد.»

محمد اولیا، مدیرعامل شرکت گروه مپنا نیز در این زمینه گفت: «برقی‌سازی حمل‌ونقل در بخش‌های مختلف شامل خودرو، موتورسیکلت‌، اتوبوس‌ وزیرساخت‌های شارژ و نرم‌افزاری را دنبال می‌کنیم. غیر از همکاری با شرکت‌های خودروساز، همکاری جدی با مجموعه شهرداری تهران را در این زمینه آغاز کرده‌ایم.»

وی در ادامه افزود: «وزیر صمت و شهردار تهران تصمیم به برقی‌کردن خودروهای تهران گرفته‌اند و ما قراردادی برای تامین 500 دستگاه اتوبوس برقی به ارزش 7000 میلیارد تومان منعقد کرده‌ایم. برای ایجاد زیرساخت‌های برقی شهر تهران، اولین فاز آغاز شده و در 6 یا 7 نقطه شهر، ایستگاه‌های شارژ خودرو و موتورسیکلت برقی احداث می‌شود. در زمینه احداث 5000 دستگاه شارژر و 120 هزار موتورسیکلت برقی همکاری داریم و مذاکراتی در زمینه تاکسی برقی در تهران آغاز شده است.»

تدارک زیرساخت‌های لازم برای خودروهای برقی

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان این که در مساله واردات خودرو اولویت با خودروهای برقی است، بیان کرد: «در هماهنگی با رئیس کل بانک مرکزی قرار شد که شرایط ساده‌تری را برای واردات خودروهای برقی فراهم کنیم، اولویت با واردات تاکسی‌های برقی است.»

عباس علی‌آبادی در ادامه اضافه کرد: «قصد داریم تحولی در وضع خودرو به وجود آوریم یعنی علاوه‌بر اینکه خودروهای موجود با وضع مناسب‌تری عرضه شوند خودروهای برقی نیز در اولویت واردات باشند البته در تدارک زیرساخت‌های لازم برای خودروهای برقی هستیم.»

علی‌آبادی بیان کرد: «نوآوری در حوزه خودروهای برقی بحث بسیار مهمی بوده که قرار است در کشور اتفاق بیفتد و منافع سرشاری را نصیب کشور می‌کند، از این نظر در موضوع محیط‌زیست هم وضعیت بهتری پیدا خواهیم کرد.»

وزیر صمت در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه آیا ممکن است واردات خودروهای نو و کارکرده به خودروهای برقی محدود شود؛ افزود: «اولویت ما واردات خودروهای برقی است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =