بازار خودرو

خودرو در سه ماه اخیر افت قیمت قابل توجهی را تجربه کرد. این روند کاهش بها سبب شده است نرخ برخی خودروها در بازار آزاد کمتر از بهای کارخانه شود. این درحالی است که روز گذشته در خبری اعلام شد بسیاری از متقاضیان سامانه یکپارچه فروش خودرو انصراف داده‌اند که به‌اعتقاد رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، علت این امر کاهش فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار است.

مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو اواخر فصل بهار سال جاری برگزار شد که طبق آمار غیررسمی بالای دو میلیون نفر در این سامانه ثبت‌نام کردند و براساس برنامه و ظرفیت تولید خودروسازان، نوبت تحویل برخی متقاضیان به‌سال آینده موکول شد. با این حال طبق جدیدترین آماری که مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو ارائه کرده، حدود ۱۰ درصد از متقاضیان خرید خودروهای مونتاژی نسبت به‌پرداخت وجه خرید خودرو اقدام کرده‌اند؛ یعنی ۹۰ درصد از متقاضیان از خرید خودرو منصرف شده‌اند.

از سوی دیگر طبق همین آمار، برای یکی از خودروسازان دولتی نیز از ۲۱۰ هزار نفری که در سامانه ثبت‌نام کرده بودند، فقط ۱۴۰ هزار نفر اقدام به‌تکمیل وجه کرده‌اند. این دقیقا یکی از همان گلایه‌هایی است که برخی خودروسازان بخش‌خصوصی از شرایط عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو داشتند.

حال در این‌جا با این سوال مواجهیم که مشتریانی که خودرو مورد نظر خود را ثبت‌نام کرده‌اند چرا انصراف می‌دهند و حاضر به‌تحویل گرفتن آن در بازار فعلی نیستند؟ کارشناسان معتقدند از حدود سه ماه پیش، رکود در بازار خودرو آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد.

در این مدت نرخ ارز با نوسانات زیادی مواجه شد که به‌شکل مستقیم روی قیمت خودرو تاثیر گذاشت و بهای انواع خودرو حدود ۵ درصد بالا رفت؛ اما باز هم هم‌زمان با ورود ارز به‌کانال ۴۹ هزارتومان، قیمت خودرو نیز در بازار پایین آمد. اکثر سرمایه‌گذاران بازار خودرو به‌دلیل فاصله قیمتی کارخانه و بازار در سامانه یکپارچه فروش ثبت‌نام کرده بودند و حالا که فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار را تنها یک تا دو درصد و حتی در مواردی کمتر از قیمت کارخانه می‌بینند، دیگر تمایلی به‌خرید از سامانه ندارند. بر این اساس بیشتر ثبت‌نام‌کنندگان که انصراف می‌دهند، می‌ترسند که قیمت خودرو در آینده حتی کمتر از قیمت‌های فعلی در بازار آزاد شود.

درحال حاضر در بازار هم معاملات به‌دلیل خبرهای مربوط به‌واردات خودرو در نقطه صفر است و مردم منتظر ورود خودروهای جدید وارداتی هستند. درحال حاضر خریدار و فروشنده بلاتکلیف هستند و تنها با شروع واردات است که بازار خودرو رونق خواهد گرفت.

مدیر سامانه فروش یکپارچه خودرو روز گذشته آماری از انصراف متقاضیان خرید خودرو از سامانه یکپارچه فروش ارائه داد؛ آماری که از انصراف بخش عظیمی از متقاضیان حکایت دارد.

طبق آمار منتشرشده، بیشترین انصراف‌دهندگان در سامانه یکپارچه فروش را متقاضیان محصولات سایپا، شرکت‌های خصوصی‌ از جمله کرمان‌موتور و همچنین متقاضیان طرح جوانی جمعیت تشکیل می‌دهند. به‌نظر می‌رسد تنها قیمت برخی محصولات ایران‌خودرو توانسته بخشی از متقاضیان را راضی نگه دارد تا به‌سمت انصراف نروند.

بر این اساس آمارهای وزارت صمت، گویای این نکته است که اختلاف قیمت محصولات خودروسازان در کارخانه و بازار، همچنان انگیزه اصلی خریداران خودرو است. این درشرایطی است که سامانه یادشده به‌منظور حذف قرعه‌کشی و در کنار آن توقف دلالی در بازار طراحی شده بود. در این زمینه، مدیر سامانه فروش یکپارچه خودرو روز گذشته اعلام کرد ۵۰‌ درصد متقاضیان مرحله دوم ثبت‌نام خودرو از شرکت سایپا، نسبت به‌تکمیل وجه خرید خودرو مورد نظر خود اقدام نکرده‌اند.

همچنین مدیر سامانه یکپارچه تاکید کرده که «طبق گفته خودروسازان خصوصی تنها حدود ۱۰‌ درصد افرادی که در طرح یکپارچه عرضه خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، نسبت به‌واریز وجه به‌حساب خودروساز اقدام کرده‌اند؛ بنابراین ظرفیت خالی زیادی باقی مانده است.»

پیکاپ زاگرس بیشترین افزایش قیمت را در بازار آزاد تجربه کرد

روز گذشته شاهد افت بهای جزئی اغلب خودروهای داخلی و چینی در بازار آزاد بودیم. این اتفاق درحالی رخ داد که خودروهای خارجی پریمیوم همانند روز شنبه، ثبات قیمت داشتند و خودروهای لوکس با ریزش بها همراه بودند. در این میان تنها خودرویی که افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کرد، پیکاپ زاگرس بود که با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۶۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شد.

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای ۳ تا ۱۰ میلیون‌تومانی و کاهش قیمت یک تا ۳ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۶۰ میلیون‌تومان، پادرا پلاس (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۶۵۲ میلیون‌تومان و کوییک پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۴۰۹ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. همچنین قیمت پارس سال (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش به ۵۰۲ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۱۴۰۲) با ۲ میلیون‌تومان کاهش به ۵۸۹ میلیون‌تومان رسید. در میان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم.

جایی که تیگو ۷ معمولی (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۴۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۲۰ میلیون‌تومان و دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۱۵۰ ‌میلیون‌تومان معامله شدند.

از طرفی در گروه خودروهای خارجی پریمیوم، شاهد ثبات قیمت در تمام مدل‌ها بودیم و هیچ خودرو خارجی در بازار پریمیوم‌ها نوسان و تغییر قیمت را تجربه نکرد. در میان خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افت بهای ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

آخرین اخبار