بازار خودرو

بازار خودرو در روزهای پایانی هفته گذشته به‌واسطه خبر الزام گواهی اسقاط خودرو برای واردات، به یک‌باره به‌هم ریخت و این خبر با واکنش‌های هیجانی عجیبی در بازار همراه بود.

براین اساس، شاهد افزایش قیمت عجیب‌وغریب خودروهای فرسوده در بازار آزاد بودیم؛ جایی که خودروهای قدیمی با مدل‌های ۸۰ تا ۸۵ با قیمت‌های ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون‌تومان در بازار آزاد اعلام قیمت می‌شدند.

افزایش قیمت خودروهای فرسوده درشرایطی اتفاق افتاده که هنوز آیین‌نامه نهایی واردات خودرو در هیات دولت مطرح نشده، محتوای نهایی آن مشخص نیست و هیچ تصمیمی برای الزام ارائه گواهی اسقاط برای واردات هم مصوب نشده ‌است. واردات خودرو این روزها به‌اصلی‌ترین عامل نوسان قیمتی در بازار خودرو تبدیل شده است.

پس از ارسال آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به‌مجلس توسط وزارت صمت، چهارشنبه‌شب بود که جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس به‌صورت زنده در فضای مجازی هفت بند از هشت بند آیین‌نامه ارسالی به‌مجلس را به‌شکل غیررسمی تشریح کرد. یکی از بندهای مهم این آیین‌نامه که سبب برهم زدن آرامش بازار شد، بحث گواهی اسقاط بود که برای واردات خودرو الزام شده است.

اسقاط یک خودرو فرسوده به‌ازای هر خودرو کارکرده وارداتی آخرین‌بندی است که رشیدی به‌آن اشاره کرد. مطابق با این بند هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودرو کارکرده باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودرو فرسوده را دریافت کند.

در گذشته این امکان وجود داشت که به‌ازای واردات هر دستگاه خودرو یک گواهی اسقاط را خریداری کرد؛ اما با حذف قانون خرید و الزامی شدن دریافت گواهی اسقاط توسط شخص واردکننده می‌توان امید داشت که مصرف سوخت و آلودگی هوای کلان‌شهرهای بزرگ مانند تهران کاهش یابد.

افزایش قیمت خودروهای فرسوده در شرایطی اتفاق افتاده است که هنوز آیین‌نامه نهایی واردات خودرو در هیات دولت مطرح نشده، محتوای نهایی آن هم مشخص نیست و هیچ تصمیمی برای الزام ارائه گواهی اسقاط برای واردات هم مصوب نشده ‌است و این احتمال وجود دارد که هیات دولت ابزارهای کنترلی کاملا متفاوتی را برای مدیریت عرضه و تقاضای خودروهای وارداتی در پیش ‌بگیرد که عملا احتیاجی به‌خرید خودرو اسقاطی از سطح بازار نباشد؛ اما فعالان بازار خودرو با تکیه بر چند نکته، به‌پیشواز آیین‌نامه واردات رفته‌اند. تجربه سال‌های گذشته که مربوط به‌قبل از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷ است، نشان می‌دهد که سیاست‌گزار تمایل دارد بخشی از سرریز مشکلات خودروهای فرسوده در کشور را از طریق الزام واردکنندگان به‌ارائه گواهی اسقاط حل کند.

این سیاست برای بیش از یک دهه از سال ۸۵ تا ۹۶ اجرایی شد که به‌خروج بیش از یک میلیون‌دستگاه خودرو فرسوده از چرخه فعالیت کمک کرد. البته در کنار فواید این برنامه در کاهش آلودگی هوا و مدیریت مصرف بنزین، جهش تقاضا برای خرید خودروهای فرسوده به‌افزایش قیمت آن‌ها نیز منجر شد و تعادل بازار را به‌نفع دلالان خودروهای فرسوده جابه‌جا کرد.

با نزدیک ‌شدن به‌زمان نهایی‌ شدن آیین‌نامه واردات خودرو، فعالان بازار انتظار دارند این تجربه در دولت سیزدهم هم تکرار شود که این موضوع در افزایش قیمت خودروهای فرسوده در روزهای اخیر قابل مشاهده است. هرچند رشد نامتناسب قیمت‌ها در برخی آگهی‌ها بیشتر ناشی از شیطنت و بازی رسانه‌ای است، اما انتظار می‌رود درصورت تصویب الزام ارائه گواهی اسقاط به‌عنوان شرط واردات خودرو، قیمت‌ها در مدل‌های مشمول اسقاط با رشد قابل توجهی همراه شود.

همچنین رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در انتهای تیرماه اعلام کرده بود شماره‌گذاری خودروهای وارداتی اعم از نو یا کارکرده، نیازمند ارائه گواهی اسقاط است و این موضوع جزئی از بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی است. افزایش مشکلات ناشی از ناترازی بنزین در هفته‌های گذشته و تاکید برخی مدیران دولتی بر مصرف بالای خودروهای فرسوده به‌عنوان یکی از عوامل افزایش تقاضای بنزین نیز سبب شد بازار نسبت به‌الزام ارائه گواهی اسقاط برای واردات خودرو مطمئن شود.

دیگنیتی پرستیژ، رکورددار بیشترین کاهش قیمت در خودروهای چینی

در آخرین روز هفته گذشته، بازار خودرو همچنان روند کاهشی داشت. در این میان خودروهای داخلی با کاهش قیمت جزئی همراه بودند؛ اما مدل‌های چینی تا ۴۰ میلیون‌تومان ریزش بها را تجربه کردند. این کاهش قیمت در بازار خودروهای چینی سبب شد خودرو دیگنیتی پرستیژ با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش، بیشترین کاهش قیمت را در میان مدل‌های چینی داشته باشد.

خودروهای داخلی نیز در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا ۶ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۰ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۵۲ میلیون‌تومان و تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۵۷ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش بهای ۵ تا ۴۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که قیمت دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۹۴۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۵۶۰ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۷۱۰ ‌میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی شاهد افت بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش ولوو XC۹۰ با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۵ میلیاردتومان، لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

آخرین اخبار