کد خبر: 245936
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
الهویردی دهقانی

به عقیده کارشناسان حوزه صنعت و بازار خودرو درصورتی‌که واردات به‌درستی انجام نشود، خودروسازان به بازی افزایش قیمت ادامه می‌دهند.

الهویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه واردات خودرو می‌تواند جلوی زیاده‌خواهی خودروسازان و درخواست‌های مکرر آنها برای افزایش قیمت را بگیرد، گفت: «امیدواریم وزیر صمت که خود نیز مصمم به واردات خودرو است، این موضوع را عملیاتی کند.»

قیمت محصولات عرضه‌شده در طرح سامانه یکپارچه فروش خودرو چه میزان در تناسب با نرخ معاملات بازار تعیین شده است؟

قیمت برخی خودروها مانند شاهین اتوماتیک و اطلس که در دومین طرح سامانه یکپارچه فروش خودرو به فروش رفته‌اند، تعیین نشده است، قیمت این خودروها باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود؛ ما نیز این موضوع را در کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیگیری می‌کنیم.

تلاش خودروسازان برای افزایش مجدد قیمت خودرو چه میزان در تشدید رکود بازار خودرو تاثیرگذار خواهد بود؟

هرچند این موضوع را پیگیری می‌کنیم، اما سیاست‌ها باید به سمتی پیش بروند که خودروسازان نه‌تنها به‌دنبال افزایش قیمت نباشند بلکه ناچار شوند برای جذب مشتری سراغ کاهش قیمت نیز بروند. خودروسازان همواره این بحث را مطرح می‌کنند و در سال چندبار خواستار افزایش قیمت هستند.

کاهش عرضه محصولات طی چند سال گذشته بازار خودرو را تحت‌تاثیر قرار داده است، راهکار پیشنهادی شما در این خصوص چیست؟

در صورتی که قانون واردات خودروهای نو و کارکرده به درستی اجرایی شود خودروسازان ناچار می‌شوند در وهله نخست خودروهای باکیفیت تولید کنند تا توان رقابت با خودروهای وارداتی را داشته باشند و در گام بعدی با کاهش هزینه تولید، قیمت خودروها را کاهش بدهند.

اگر دولت اراده‌ای برای اجرای درست این قوانین نداشته باشد و هر روز با مسائلی مثل کمبود ارز، مسائل زیست محیطی و... مانع واردات شود، روش فعلی خودروسازان برای افزایش قیمت همواره ادامه خواهد داشت.در صورتی که واردات خودرو به‌درستی انجام نشود خودروسازان همچنان به بازی افزایش قیمت خود ادامه می‌دهند، امیدواریم وزیر صمت که خود نیز مصمم به واردات خودرو است این موضوع را عملیاتی کند تا شاهد کاهش قیمت خودروهای تولید داخل باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =