پمپ بنزین

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی گفت: «تصمیم دولت درخصوص افزایش قیمت بنزین برای سال آینده در اسفندماه خواهد بود.»

این روزها بنزین به سوژه داغ اخبار کشور تبدیل شده است. برخی کارشناسان از ارزان بودن آن و قاچاق به کشورهای همسایه سخن می‌گویند، بسیاری دیگر نیز بر این باورند که باتوجه به سرانه درآمدی مردم ایران و نرخ تورم، قیمت بنزین در کشور ارزان نیست.

هادی بیگی‌نژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس یازدهم احتمال افزایش قیمت بنزین در سال جاری را منتفی دانست و گفت: «به مردم اطمینان می‌دهم در بودجه ۱۴۰۲ افزایش قیمت بنزین تعریف نشده است؛ بنابراین قطعا قیمت بنزین در سال جاری گران نخواهد شد.»

بخش هایی از گفت‌وگوی بیگی‌نژاد را در ادامه می‌خوانید. عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی در این زمینه بیان کرد: «درخصوص افزایش قیمت بنزین برای سال آینده در بودجه سال ۱۴۰۳ تصمیم خواهیم گرفت، این تصمیم‌گیری هم در اسفندماه خواهد بود.

وقتی پالایشگاه جدیدی ساخته نشده و بنزین ارزان است، ناترازی در مصرف ایجاد می‌شود، چراکه سوخت یا قاچاق شده یا وارد مصرف غیرسوخت می‌شود. مثلا می‌توان بنزین را در هیدروکربن‌های دیگر اضافه کرد، البته درحال‌حاضر در کشور این کار را انجام می‌دهند و برش‌های هیدورکربنی را به افغانستان صادر می‌کنند یا با چیزی دیگر آن را ترکیب می‌کنند و نقطه تبخیر و چگالی آن را تغییر می‌دهند و به فراورده‌ای دیگر تبدیل می‌شود. بعد مدعی می‌شوند خودشان آن را تولید کرده‌اند. در حالی که می‌دانیم سوءاستفاده کرده‌اند و در واحدهای دیگر آن را استفاده می‌کنند.

البته تصمیم‌گیری درباره قیمت بنزین باید یک تصمیم همه‌جانبه باشد. یک بخش مشکل مصرف بالای بنزین مربوط به قیمت پایین آن است، بخشی مربوط به کاهش مصرف، بخشی دیگر مربوط به تولید پالایشگاهی و بخشی هم مربوط به بحث سیاستگزاری غیرقیمتی و مدیریتی است. همه این موارد دست‌به‌دست هم داده‌اند.

در جامعه ۶۰ تا ۷۰درصد مردم از همین بنزین استفاده می‌کنند. برخی مصرف بیشتر و برخی مصرف کمتری دارند. برای کسانی که کم‌مصرف هستند باید یک فکر داشته باشیم و برای پرمصرف‌ها هم تدبیر دیگری بیندیشیم.

البته همه این موارد باید را در قالب یک بسته‌ بررسی کنیم. اگر دولت قیمت را کاهش یا افزایش دهد با چالش‌های همراه خواهد بود. باید به آسیب‌ها و چالش‌ها هم فکر کنیم. مجموعه پتروشیمی که گاز را به قیمت مناسب دریافت می‌کند و تولید کالا را انجام می‌دهد هم باید در رفتار خود تغییر ایجاد کند اما این اتفاق نمی‌افتد و یکی از آسیب‌ها همین موضوع است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =