بازار خودرو

سخنان اخیر سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط‌ عمومی شورای رقابت در مورد برگزاری هفتگی جلسات شورا و اعلام قیمت‌های جدید طی روزهای آینده نیز تایید اخباری است که بر اساس آن با وجود مخالفت قبلی شورای‌رقابت با درخواست افزایش قیمت خودروسازان، این شورا برای دومین بار در سال جاری تن به‌تغییر قیمت داده است

بازار خودرو در چند سال اخیر و به‌ویژه در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ حواشی زیادی داشت. این درحالی است که در آن بازه زمانی، افزایش قیمت بی‌منطق خودرو به‌موضوعی عادی تبدیل شده بود. در نیمه نخست سال جاری، رکودی نسبی بر بازار حاکم و همین امر سبب ریزش قیمت‌ها در بازار آزاد شد. اما باید دید که شرایط بازار خودرو در نیمه دوم سال جاری به‌چه‌ صورت رقم خواهد خورد؟
بازار خودرو مدتی است به‌یکی از پرحاشیه‌ترین بازارهای کشور تبدیل شده است.

اصلی‌ترین دلایل التهابات و بحران‌های متعدد صنعت‌خودرو را می‌توان وابسته بودن این صنعت به‌بازار جهانی، نیاز مبرم به‌انتقال تکنولوژی و ارزبری آن دانست. نخستین بحران این صنعت در دوران پس از نقض برجام توسط آمریکا بروز کرد. تعهدات معوق خودروسازان داخلی و مونتاژکاران یکی از این بحران‌ها بود.

به‌عنوان مثال در آن زمان شرکت سایپا اعلام کرد که متقاضیان خودرو رنو ساندرو می‌توانند سه‌دستگاه خودرو تیبا دریافت کنند. همان‌طور که ذکر شد، در نیمه دوم سال گذشته افزایش قیمت خودرو به‌قدری عجیب بود که می‌توان گفت همه را شگفت‌زده کرد.

در این میان کارشناسان بازار خودرو معتقدند این بازار همانند یک معادله چند مجهولی است که با تغییر هر متغیر، سرنوشت آن تغییر می‌کند. بر این اساس در صورت واردات خودرو کارکرده در نیمه دوم سال در تیراژ منطقی و قابل توجهی همچون ۲۰ تا ۳۰ هزار دستگاه می‌توان به‌پایین آمدن نرخ‌ها در این بازار دل خوش کرد، در غیر این صورت به‌مرور زمان حباب قیمتی در بازار خودرو مجددا بزرگ‌تر خواهد شد.

همچنین قیمت خودرو پیش از آن‌که تابع قوانین و عملکرد بازار خودرو باشد، تابع موضوعات اقتصاد کلان نظیر قیمت ارز است. برای مثال سال گذشته هم‌زمان با افزایش قیمت دلار، بهای خودرو نیز افزایش یافت؛ با این تفاوت که افزایش قیمت خودرو بسیار بیشتر از افزایش نرخ دلار بود.

این درحالی است که در چند هفته اخیر برخی خودروهای داخلی، چینی و خارجی دوباره با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. بر این اساس با افزایش بهای دو مدل خودرو ساینا و پژو پارس که محصولاتی از سایپا و ایران‌خودرو به‌شمار می‌روند، روند اصلاح قیمت خودرو برای دومین‌بار در سال جاری شکل رسمی به‌خود گرفته است.

البته ظاهرا بنا نیست این موضوع به‌این دو مدل محدود شود. چراکه سخنان اخیر سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط‌عمومی شورای‌رقابت درمورد برگزاری هفتگی جلسات شورا و اعلام قیمت‌های جدید طی روزهای آینده نیز تایید اخباری است که بر اساس آن با وجود مخالفت قبلی شورای‌رقابت با درخواست افزایش قیمت خودروسازان، این شورا برای دومین‌بار در سال جاری تن به‌تغییر قیمت داده است.

بر این اساس کارشناسان بازار خودرو بر این باورند که علت اصلی درخواست افزایش بها از طرف خودروسازان در فاصله چهار ماه از آخرین مجوز تغییر قیمت، کمبود نقدینگی برای افزایش تولید تعیین‌شده تا پایان سال ۱۴۰۲ است.

هایما ۸S صاحب بیشترین افزایش قیمت در خودروهای چینی

در نخستین روز کاری هفته همچنان شاهد رشد بهای اغلب خودروها در بازار آزاد بودیم. در این میان خودروهای چینی تا ۲۰ میلیون‌تومان افزایش قیمت را تجربه کردند. بر این اساس هایما ۸S با ۲۰ میلیون‌تومانی افزایش قیمت، بیشترین رشد بها را در بازار رقم زد.

خودروهای داخلی در روز گذشته، افزایش قیمت یک تا ۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۵۷۳ میلیون‌تومان، پارس سال (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۵۳۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۷۵۶ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۵۴۸ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین در میان خودروهای چینی شاهد رشد بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۷۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۲۵۵ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۸۰ میلیون‌تومان و جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۹۰ ‌میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که قیمت کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان و نیسان جوک اسپرت با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افزایش بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

آخرین اخبار