گریس

براساس جدیدترین گزارشی که موسسه ملی روانکاری و گریس ایالات‌متحده (NLGI) منتشر کرده است، تولید گریس در چین و برخی کشورهای جنوب‌شرق آسیا روند روبه‌رشد خود را ادامه داده اما هم‌زمان عوامل خارجی نیز باعث افت تولید در سایر نقاط دنیا از جمله ایالات‌متحده شده است. 

در ژاپن شاهد افت ۱۱درصدی نسبت‌به سال ۲۰۲۲ هستیم. در ژاپن نیز نسبت‌به سال ۲۰۲۱ کاهش ۶.۵درصدی ثبت شده است. در همین شرایط سایر کشورهای جنوب‌شرق آسیا رشد ۷.۲درصدی داشته‌اند و در صدر جدول تولید، کشور چین دیده می‌شود که ۱۳.۲درصد نسبت‌به سال گذشته میلادی گریس بیشتری تولید کرده است.

در مجموع جهانی شاهد افزایش ۲دهم درصدی تولید گریس بودیم که این میزان برابر است با ۱۰ میلیون و ۳۶۰ هزار کیلو نسبت‌به مجموع تولید گریس در سال گذشته میلادی که ۵ میلیارد و ۷۳۰ میلیون کیلو بوده است.

جالب‌آ نکه نسبت به سال ۲۰۲۱ تعداد شرکت‌های معتبر تولید گریس در چین از ۷۲ مجموعه به ۸۱ شرکت رسیده‌اند و توانستند در سال ۲۰۲۲ حجم تولید ۴۳۳ هزار تنی را ثبت کنند، درحالی که در سال ۲۰۲۱ این آمار برابر با ۳۸۲ هزار تن بوده است.

بنابراین چینی‌ها ۳۶ درصد از کل تولیدات گریس در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. گریس‌های صابون لیتیومی با سهم ۶۸درصدی کماکان بیشترین حجم تولیدات چینی را به خود اختصاص داده‌اند. البته این سهم در سال ۲۰۲۱ برابر با ۷۴درصد بود که همین کاهش هم نشانه افزایش تنوع در تولیدات چینی‌هاست (در سال ۲۰۱۶ سهم لیتیوم‌ها برابر با ۸۰درصد بود.)

در جایگاه دوم گریس‌های صابون کلسیومی قرار دارند که در سال ۲۰۲۲ سهم ۲۰درصدی از بازار را به خود اختصاص داده بودند. در مورد روغن پایه مصرف شده، چینی‌ها ۸۶درصد از گروه‌های یک و دو روغن پایه استفاده کرده، ۷درصد از سنتتیک‌ها استفاده و ۷‌درصد از تولیداتشان را هم به صورت نیمه سنتتیک‌ تولید کرده‌اند. جالب اینجاست سهم روغن‌پایه‌های سنتتیک پایه گیاهی به بیش از یک درصد رسیده است. البته حجم استفاده از روغن پایه سنتتیک برای تولید گریس در چین رشد ۴۳ درصدی داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =