بازار خودرو

بازار خودرو در نخستین روز کاری هفته که بین دو روز تعطیل قرار گرفته بود، با تغییرات جزئی در قیمت مدل‌های داخلی و چینی همراه بود. این درحالی است که روز شنبه خودروهای خارجی با روند تند صعودی تا ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش قیمت را در بازار آزاد تجربه کردند. بر این اساس برخی کارشناسان معتقدند بلاتکلیفی در واردات خودرو به‌کشور و عدم‌عرضه خودروهای واردشده توانسته دوباره روند بازار خارجی‌های قدیمی را در بازار آزاد صعودی کند.

این روزها که روند واردات خودروهای نو بسیار کند پیش می‌رود و خبری از آیین‌نامه واردات مدل‌های کارکرده‌ نیست، تایید و تکذیب‌ها درمورد مساله تامین ارز نشان می‌دهد این موضوع کماکان مانع اصلی و رسمی بر سر راه ورود خودروهای خارجی به‌کشور است. طی یک سالی که از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای صفر می‌گذرد، اخبار رسمی و غیررسمی از وجود چالش بزرگی به‌نام تامین ارز در مسیر ورود خودروهای خارجی حکایت دارد.

اخیرا اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای‌اسلامی مبنی بر استفاده از ارز کشاورزی برای واردات و تکذیب این موضوع از سوی بانک‌مرکزی، بار دیگر بر وجود این چالش بزرگ صحه گذاشت. هرچند برخی معتقدند مخالفت‌های خاموش و پشت پرده نیز ورود خودرو به‌کشور را محدود کرده، اما آن‌چه رسما اعلام شده و اتفاقات روز آن را تایید می‌کند، وجود مانعی به‌نام ارز بر سر راه واردات است.

به‌عبارت بهتر، درحالی‌ که یک سال و اندی از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای صفرکیلومتر می‌گذرد و آیین‌نامه کارکرده‌ها نیز به‌هیات دولت رفته، ظاهرا هنوز چگونگی تامین ارز خودروهای خارجی علامت سوال بزرگ واردات است.

دولت در آیین‌نامه واردات خودروهای صفر، سهمیه ارزی ۲ میلیارددلاری را در نظر گرفته و براساس آن، قرار بود تا پایان بهار امسال ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود.

بااین ‌حال تا این لحظه، تعداد بسیار محدود خودرو واردشده به‌کشور نشان می‌دهد بخش اندکی از ارز وعده داده شده در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است. با توجه به‌شرایط تحریمی، از همان ابتدا نیز قابل پیش‌بینی بود که واردات خودرو در صورت ادامه تحریم‌ها با مشکل مواجه می‌شود. به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی و با توجه به‌محدودیت ارزی کشور، سیاستگذاران هنوز نتوانسته‌اند به‌وعده خود مبنی بر تامین ارز واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به‌کشور تا پایان بهار ۱۴۰۲ عمل کنند.

تا به‌امروز ۱۹ ماه از تصویب قانون واردات خودروهای کارکرده توسط مجلس می‌گذرد؛ اما هنوز یک دستگاه خودرو وارداتی با پلاک ملی در خیابان‌های کشور رویت نشده است. این درحالی است که روند تصویب قانون واردات خودروهای نو به‌کشور از لحاظ زمانی، با میزان زمانی که تا به‌امروز برای آماده‌سازی و تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده صرف شده، قابل مقایسه نیست. برهمین اساس می‌‎توان گفت احتمالا حتی اگر آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در مجلس به‌تصویب هم برسد، روند واردات این خودروها به‌دلایل متعدد از جمله جمع‌آوری خودروها و تعداد بیشتر واردکنندگان، زمان بیشتری به‌خود اختصاص می‌دهد.

ب‌ام‌و سری ۷ بیشترین تغییر را در بازار آزاد داشت

در هفته‌های اخیر، خودروهای خارجی افزایش قیمت را در بازار تجربه کرده‌اند و این روند صعودی همچنان ادامه دارد. در این میان ب‌ام‌و سری ۷ بیشترین تغییر قیمت را در بازار آزاد تجربه کرد و در روز شنبه، باز هم ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش قیمت را تجربه کرد.

خودروهای داخلی در نخستین روز هفته، افزایش بهای یک تا ۴ میلیون‌تومانی و کاهش قیمت یک تا ۱۲ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که سورن پلاس فول بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۵۵۶ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۵۸۱ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

از طرفی قیمت کارون (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش به ۷۳۸ میلیون‌تومان، نیسان آپشنال (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش به ۵۸۰ میلیون‌تومان و پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش بهای ۵ تا ۱۰ میلیون‌تومانی و افت قیمت ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۴۲۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۷۹۷ میلیون‌تومان و فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۵۵ ‌میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. از طرفی، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹۲۰ میلیون‌تومان، هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۱۰ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۵۷۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی سه مدل خودرو و کاهش قیمت ۵۰ میلیون‌تومان سه خودرو دیگر بودیم. جایی که کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.
از طرفی قیمت کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس، شاهد افزایش قیمت ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ب‌ام‌و ۷۴۰Li با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۷ میلیاردتومان، ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ توربو فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    استادان سر کار گذاشتن مردم!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

آخرین اخبار