ترافیک

باتوجه به آغاز سال جدید تحصیلی جلسه هماهنگی با حضور مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

ترافیک در شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران، همواره جزو معضلات کلانشهرهاست. آمار بالای معطلی شهروندان در ترافیک نیز اعلام شده که برخی از آنها تکان‌دهنده است؛ به‌عنوان‌مثال، آن طور که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری سال گذشته اعلام کرده، هر شهروند تهرانی در سال به طور میانگین ۳۰۰ ساعت از زمان خود را در ترافیک سپری می‌کند. واضح است با آغاز ماه مهر و بازگشایی مدارس، بازی ترافیک با وقت و اعصاب شهروندان نیز پیچیده تر خواهد شد. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

تست گرم متروباس‌ها

باتوجه به آغاز سال جدید تحصیلی و بازگشایی مدارس و به منظور مدیریت یکپارچه ترافیک تهران در آغاز سال جدید تحصیلی، جلسه هماهنگی با حضور مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ازجمله مجتبی شفیعی؛ رئیس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، مسعود درستی؛ مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه، پوریا علیمردانی؛ مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک سوارهای تهران، شادی مالکی؛ مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه‌فنی شهر تهران، مهدی گلشنی؛ مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهرداری تهران و دیگر مسئولان در مرکز کنترل ترافیک تهران، در روز نخست مهرماه برگزار شد.

مهدی گلشنی در ابتدای این نشست گفت: «به‌نظر می‌آید ترافیک اصلی تهران امروز (دوشنبه) اتفاق می‌افتد؛ امیدوارم به کمک همدیگر بتوانیم یک‌ مهر خوب را آغاز کنیم و با تمهیدات پیش بینی شده شاهد کاهش ترافیک در زمان بازگشایی مدارس باشیم.»

علوی‌زاده؛ نماینده سازمان تاکسیرانی نیز گفت: «احتمالا روزهای دیگر ترافیکی مانند دوشنبه را تجربه نخواهیم کرد، اما چهار پهنه اصلی تهران مورد بررسی قرار می‌گیرند. قرارداد تیپ سرویس مدارس هم روی سامانه قرار می‌گیرد. آموزش‌وپرورش همی می‌تواند برای بستن قرارداد اولیا با سرویس مدارس براساس این تیپ اقدام کند. قرارداد مدارس استثنایی منعقد شده است. فعلا در سطح پایتخت مشکل ترافیکی وجود ندارد.»

مهدی علیزاده؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی نیز بیان کرد: «طبق برنامه‌ریزی‌ها ما از امروز حداقل دو هزار و چهل و هفت دستگاه اتوبوس را در سطح شهر تهران خواهیم داشت. بعد از ۵ سال از ۴ دستگاه اتوبوس متروباس خریداری‌شده، تست گرم می‌گیریم که بعد از رفع نقص این چهار دستگاه در خدمت مردم باشد.»

کامران صوری؛ مدیر مرکز کنترل ترافیک هم در ادامه گفت: «طبق روال سال‌های گذشته، در اولین معبری که طی ماه مهر ترافیک ایجاد می‌شود، بزرگراه نواب است. سال گذشته مناطق ۵ و ۶ و یک بیشترین ازدحام ترافیک را داشتند. نقص فنی خودرو مثل سال قبل بیشترین نقش را در ترافیک داشته اما باتوجه به کاهش بارندگی، بعید است امسال مانند سال پیش باران معابر را دچار ترافیک کند. بیشترین تصادفات سال گذشته هم در مناطق ۵،۲ و ۱۰ بوده است.»

نماینده سازمان پایانه‌ها هم عنوان کرد: «از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۰ صبح هیچ راننده‌ای نمی‌تواند سند بار درون‌شهری را اخذ کند. این یک فرآیند کنترل شده است.»

رایگان شدن مترو در ۱۵روز کاری مهرماه

مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه هم با اشاره به رایگان شدن مترو در ۱۵روز کاری مهرماه اظهار کرد: «بنا بر مصوبه شورای شهر تهران دانش آموزان و دانشجویان می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.»

وی در ارتباط با نحوه شناسایی دانشجویان و دانش‌آموزان در این طرح تصریح کرد: «قرار بود وزارت آموزش‌وپرورش، علوم و بهداشت اسامی افراد را با کد ملی در اختیار ما قرار دهند که البته تا روز گذشته این اطلاعات ارائه نشده بود، اما دانشجویان و دانش‌آموزان در این زمینه نگرانی نداشته باشند.»

دیگر شهرهای کشور نیز خود را برای مدیریت ترافیک بازگشایی مدارس آماده می‌کنند. در همین زمینه، رئیس پلیس راهور شهرستان کرمان با اشاره به ترافیک خیابان‌های این شهر در زمان بازگشایی مدارس گفت: «به منظور ساماندهی سرویس‌های مدارس و جلوگیری از ترافیک‌های پیش بینی‌شده که هر ساله شهر کرمان را درگیر می‌کند، در طول تابستان کارگروه ماده ۱۸ با عوامل شهرداری و آموزش و پرورش تشکیل شد.»

سرهنگ امین پاک‌ایزدی افزود: «طی تابستان در کارگروه ماده ۱۸ تصمیم گرفتیم اقدامات در مورد سرویس مدارس به گونه‌ای باشد که به محض بازگشایی مدارس، مشکلی در تردد دانش‌آموزان به وجود نیاید و شاهد ترافیک‌ سنگین نباشیم.»

رئیس پلیس راهور کرمان تصریح کرد: «همزمان با بازگشایی مدارس، خیابان‌هایی که در آنها مدرسه وجود دارد و خیابان‌های اصلی و پرتردد شهر هر سال درگیر ترافیک هستند، اما با توجه به تعطیلی روز یکشنبه، شاهد ترافیک سنگینی را در خیابان های کرمان اهد نبودیم. اماپیش‌بینی ما این است که از امروز (دوشنبه) شاهد ترافیک سنگین‌تری باشیم.»

وی بیان کرد: «حتی برای افرادی که قصد داشتند به صورت پیاده فرزندانشان را به مدارس بیاورند اطلاع‌رسانی‌های لازم درباره نکات ایمنی انجام دادیم.»

پاک‌ایزدی تصریح کرد: «عوامل راهنمایی و رانندگی در ۲ هفته اول مهر و اگر لازم باشد تا آخر مهر طرح استقرار صبحگاهی دارند و در میدان‌ها، اطراف مدارس و جاهای پرتردد و حساس مستقر هستند.»

رئیس پلیس راهور کرمان گفت: «هرچند تدابیر لازم برای مقابله با ترافیک اندیشیده شده، اما نمی‌توانیم بگوییم روزهای آینده شاهد ترافیک نیستیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =