طرح ترافیک

  این روزها صحبت‌هایی از اجرای طرح ترافیک جدید در شهر تهران به گوش می‌رسد. اما در طرح ترافیک جدید چه تغییراتی ایجاد خواهد شد؟ در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم.

این طرح نسبت‌به وضعیت موجود عادلانه‌تر است

طبق گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، در طرح ترافیک جدید تغییری در محدوده طرح ایجاد نخواهد شد، بلکه صرفا نحوه محاسبه عوارض تردد تغییر می‌کند.

سردار محمدحسین حمیدی درباره جزئیات طرح ترافیک جدید گفت: «اخیرا شهرداری تهران پیشنهاد داد برای عادلانه‌تر شدن نحوه محاسبه عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک، طول و مدت سفر ملاک عمل قرار بگیرد. کلیات این موضوع در شورای ترافیک شهر تهران به تصویب رسیده است، اما جزئیات آن باید در این شورا به تصویب برسد. پلیس راهور یکی از اعضای شورای ترافیک است که در جلسات شورا، نظرات خود را درباره طرح جدید با مسئولان شهرداری و سایر نهادهای ذی‌ربط در میان می‌گذارد.»

وی در ادامه افزود: «موضع کلی پلیس راهور، موافقت با اجرای طرح ترافیک جدید است؛ چراکه در این طرح شیوه‌ای عادلانه‌تر نسبت به وضعیت موجود برای محاسبه عوارض تردد در محدوده طرح در نظر گرفته شده است، اما معتقدیم همچنان باید کار کارشناسی بیشتری روی این طرح صورت بگیرد و البته بررسی شود آیا تمام دوربین‌های موجود در محدوده طرح ترافیک و سایر تجهیزات در اختیار شهرداری تهران، قابلیت اجرای طرح جدید را دارند یا خیر.»

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: «منطقی‌ترین روش برای دریافت عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک، این است خودرویی که در طول روز بیشتر در این محدوده تردد می‌کند و نقش بیشتری در انتشار آلودگی هوا و دامن زدن به ترافیک مرکز شهر دارد، هزینه بیشتری نسبت به خودرویی پرداخت کند که کمتر در محدوده طرح پیمایش می‌کند. در واقع، باید مبلغ پرداختی توسط کسی که به صورت مدام در محدوده طرح ترافیک درحال تردد است، با فردی که روزانه یک بار وارد محدوده طرح می‌شود و سپس خودرویش را ساعت‌ها پارک می‌کند و عصرها هم از محدوده طرح خارج می‌شود، متفاوت باشد. این روش قطعا هوشمندانه‌تر است، زیرا باید میزان عوارض پرداختی متناسب با مقدار آسیبی باشد که تردد یک خودرو در محدوده طرح ترافیک بر شهر وارد می‌کند.»

سردار حمیدی با بیان اینکه در طرح ترافیک جدید، میزان عوارض پرداختی خودروها براساس طول و مدت سفر، سطح شلوغی معابر، میزان آلودگی هوا، نوع معاینه فنی و مقدار آلایندگی خودرو تعیین می‌شود، اظهار کرد: «براساس ایده پیشنهادشده توسط شهرداری تهران، هرچه یک خودرو پیمایش بیشتری در محدوده طرح ترافیک داشته باشد، باید عوارض بیشتری هم پرداخت کند. از مسئولان شهرداری خواسته‌ایم دوربین‌های موجود در محدوده طرح ترافیک را بررسی کنند و اگر نیاز است، تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم برای پایش میزان پیمایش خودروها در محدوده طرح و سایر عوامل تاثیرگذار برای محاسبه نرخ عوارض را تهیه کنند.»

رئیس پلیس راهور پایتخت در پاسخ به این سوال که آیا طرح ترافیک جدید از امسال اجرا خواهد شد یا خیر، توضیح داد: «برای اجرای این طرح باید زیرساخت‌های موردنیاز به طور کامل آماده شوند. فعلا قرار است شهرداری در نیمه دوم امسال مطالعات لازم را انجام دهد و تجهیزات موجود را بررسی کند و در صورت نیاز، دوربین‌ها یا تجهیزات جدیدی را به محدوده طرح ترافیک اضافه و نرم‌افزارهای لازم را هم تهیه کند تا شرایط برای اجرای طرح جدید فراهم شود. اگر این مقدمات فراهم شوند، ممکن است این طرح در همین سال ۱۴۰۲ اجرایی شود، در غیراین‌صورت احتمال دارد اجرای طرح ترافیک جدید به سال آینده موکول شود.»

طرح ترافیک جدید هنوز اجرایی نشده است

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه روش جدید اجرای طرح ترافیک، گام بزرگی در راستای عادلانه‌شدن اجرای طرح ترافیک خواهد بود، گفت: «طرح ترافیک فعلی نسبت به طرح قدیمی یک گام رو به جلو برداشته، به‌گونه‌ای که از حالت صفر و یک به شرایطی متفاوت تغییر کرده است. براساس این شرایط جدید، شهروندان برای تردد باید وجهی پرداخت کنند. البته مبلغ پرداختی به پارامترهایی همچون زمان اوج و غیر اوج ترافیک و معاینه فنی خودروها بستگی دارد.»

مجتبی شفیعی در ادامه گفت: «البته هنوز این طرح اجرایی نشده؛ بلکه کلیات آن در شورای ترافیک تصویب شده تا در نیمه دوم سال جاری اقدامات اجرایی آن فراهم و برای سال آینده اجرایی شود.»

شفیعی به این موضوع نیز اشاره کرد که منطق نرخ‌گذاری در این روش تغییر می‌کند و دیگر نرخ ثابتی برای ورود به محدوده وجود نخواهد داشت. وی ادامه داد: «نرخ عوارض برای شهروند عادی که مدام درحال تردد نباشد قطعا کمتر از طرح کنونی است. چون اکثر شهروندان تردد چندانی در محدوده طرح ترافیک ندارند، بلکه عموما خودروهای خود را پارک می‌کنند. معمولا خودروهایی که مدام در طرح ترافیک تردد دارند، آلایندگی قابل‌توجهی تولید می‌کنند. اما عوارضی که پرداخت می‌کنند با سایر شهروندان برابر است. اما با این طرح جدید به سمت عادلانه‌تر و هوشمندترشدن مدیریت جریان ترافیک پیش خواهیم رفت.»

او در پایان افزود: «اجرای این طرح نیازمند مصوبه شورای شهر تهران است و باید هماهنگی‌های لازم با سازمان فاوا انجام شود؛ البته کلیات این طرح در شورای ترافیک تهران به تصویب رسیده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =