hyundai azera 2024

از تمام تغییرات طراحی، بهبود ایمنی، افزایش امکانات و تکنولوژی بالاتر نسل هفتم گرنجور که بگذریم، می‌رسیم به‌بخش فنی آن. جایی که حجم موتور ۰.۱ لیتر افزایش یافته و در نتیجه موتور ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری، توانایی تولید ۱۹۸ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۸ نیوتون‌متر گشتاور را دارد که هر دو پارامتر ۸ واحد افزایش نسبت به‌نسل گذشته را تجربه می‌کنند

در سال ۲۰۱۸ واردات خودرو به‌کشور متوقف شد و از آن سال به‌بعد هیچ خودرو جدیدی به‌بازار ایران عرضه نشده است. ۵ سال زمان کافی است تا بازار خودرویی یک کشور از بازار جهانی آن عقب بماند؛ چراکه براساس یک قانون نانوشته معمولا خودروها هر ۳ تا ۴ سال یک‌بار آپدیت می‌شوند. این آپدیت حال ممکن است یک تغییر نسل اساسی باشد یا یک فیس‌لیفت جهت بهبود بخش‌های مختلف خودرو.

با توجه به‌این موضوع، می‌توان گفت محصولات موجود در بازار خودرو ایران با معیارهای جهانی اکنون قدیمی به‌حساب می‌آیند. به‌عبارت دیگر تقریبا هیچ خودرو جدیدی که نمونه آن در بازار جهانی موجود باشد، در بازار داخلی وجود ندارد.

به‌همین بهانه تصمیم گرفته‌ایم خودروهای وارداتی موجود در بازار کشورمان را با نسخه جدیدتر آن در بازار جهانی مقایسه کنیم و ببینیم در طول این ۵ سال چه تغییراتی در آن‌ها رخ داده است. امروز به‌سراغ تنها خودرو خارجی مدل ۲۰۱۹ موجود در بازار کشور رفته‌ایم. مدل ۲۰۱۹ هیوندای آزرا نسل ششم به‌عنوان تنها خودرو خارجی در ایران عرضه شده است.

هیوندای سال گذشته میلادی جدیدترین نسل از آزرا را به‌عنوان محصول ۲۰۲۴ معرفی کرد و اکنون به‌همین بهانه قصد داریم این سدان متوسط کره‌ای را با جدیدترین نسل آن در بازار جهانی مقایسه کنیم.

تغییرات آزرا، از ۱۹۸۶ تا ۲۰۲۴

تغییرات آزرا، از ۱۹۸۶ تا ۲۰۲۴

معرفی هیوندای آزرا

تولید آزرا برای نخستین‌بار در سال ۱۹۸۶ آغاز شد. برند خودروسازی هیوندای، آزرا را به‌عنوان یک سدان سایز متوسط طراحی و تولید کرده بود. سدانی که قرار بود مسئولیت دشواری را در کلاس سدان‌های سایز متوسط بازار جهانی با رقبایی قدر و گردن‌کلفت به‌دوش بکشد. نسل نخست آزرا با ۳ نوع موتور بنزینی که از ۴ سیلندر ۲ تا ۶ سیلندر ۳ لیتری را شامل می‌شد، عرضه شد.

گیربکس‌های قابل سفارش برای این خودرو دیفرانسیل‌جلو نیز شامل دو مدل ۴ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی بود.

به‌لطف همکاری هیوندای با میتسوبیشی، آزرا براساس میتسوبیشی دبون ایر ساخته شد. در سال ۱۹۹۲ هیوندای اقدام به‌تولید نسل دوم آزرا کرد. آزرای دوم نیز همچون پدرش، به‌کمک میتسوبیشی دبون ایر شکل گرفته بود.

همچنین در این نسل، تنوع موتورها به‌ ۵ مدل افزایش یافته بود و اکنون قوی‌ترین آزرا به‌موتور بزرگ ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری مجهز بود. البته همچنان خبری از دیگر موتورهای پرطرفدار در آن زمان همچون موتور دیزلی در فهرست سفارش‌گذاری این سدان کره‌ای وجود نداشت. هیوندای که در تلاش بود روی پاهای خود بایستد، نسل سوم آزرا را در سال ۱۹۹۸ معرفی کرد. نسل سوم برای نخستین‌بار پا را از مرزهای کشور کره‌جنوبی فراتر گذاشت و علاوه‌بر مونتاژ در زادگاهش، در کشورهای ترکیه و تایوان نیز مونتاژ شد

. با وجود این‌که در این نسل، تعداد و حجم موتورها تغییری نکرده بود، اما موتورهای ۴ سیلندر جای خود را به‌موتورهای ۶ سیلندر داده بودند. در این نسل مشتریان امکان سفارش گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک را نیز داشتند. با فرا رسیدن سال ۲۰۰۵ نوبت به‌چهارمین نسل از آزرا رسید.

هیوندای در این نسل گیربکس‌های ۴ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی را حذف و گیربکس جدید ۶ سرعته اتوماتیک را جایگزین کرده بود تا برای نخستین‌بار آزرا فقط با گیربکس اتوماتیک به‌فروش برسد. در بخش موتورهای بنزینی این خودرو نیز تغییراتی رخ داده بود که در نتیجه آن، تنوعش به ۶ موتور از ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری تا ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری می‌رسید.

همچنین برای نخستین‌بار هیوندای تصمیم گرفته بود آزرا را با موتور دیزلی که از نوع ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری بود، تولید کند. البته این پایان نخستین‌های آزرا نسل چهارم نبود و این خودرو برای اولین‌بار با موتور ۶ سیلندر ۲.۷ لیتری سازگار با سوخت LPG نیز قابل سفارش بود. نسل پنجم آزرا در سال ۲۰۱۱ پا به‌خط تولید شرکت هیوندای گذاشت.

در این نسل گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک از فهرست مدل‌ها حذف شده بود و همچنین تنوع موتورهای بنزینی نیز به‌ ۵ مدل کاهش یافته بود تا در حجیم‌ترین حالت به‌موتور ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری ختم شود. موتور LPG نیز جای خود را به‌نسخه هیبرید داده بود که به‌موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری مجهز بود.

آزرا، نسل به‌نسل در مسیر پیشرفت قرار داشت و با عرضه نسل ششم در سال ۲۰۱۶ شاهد فصل جدیدی برای سدان سایز متوسط این خودروساز کره‌ای بودیم. در این نسل برای نخستین‌بار از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک هم استفاده شده بود. همچنین مشتریان می‌توانستند باز هم نسخه LPG را این بار با موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری سفارش دهند. با این حساب آزرای ششم با ۴ نوع سوخت سازگاری داشت که بیشترین تنوع در میان تمام نسل‌ها به‌حساب می‌آید.

همچنین باز هم تنوع موتورهای بنزینی در این نسل به ۶ مدل افزایش یافت که در حجیم‌ترین حالت، مجهز به‌موتور ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری بود. همان‌طور که در ابتدای نوشتار اشاره شد، هیوندای جدیدترین نسل از آزرا را که نسل هفتم به‌حساب می‌آید، سال گذشته میلادی به‌عنوان محصول ۲۰۲۴ رونمایی کرد. در ادامه بیشتر با این خودرو آشنا خواهیم شد.

آزرای ما

خودرویی که ما با نام آزرا می‌شناسیم، در سراسر دنیا بیشتر با نام گرنجور معروف است. البته نسل‌های قدیمی این خودرو در ایران با نام گرنجور عرضه شده و تا حدودی برای ما آشناست. ماجرای حضور گرنجور یا همان آزرای خودمان در بازار خودرویی کشور، به‌نسل چهارم باز می‌گردد.

در سال ۲۰۰۶ برای نخستین‌بار آزرا با موتور ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری و گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک در ایران عرضه شد. در سال ۲۰۱۱ فیس‌لیفت همین نسل با همان موتور اما بازدهی بیشتر و گیربکس ۶ سرعته برای ایرانیان قابل خریداری بود.

این آزرا تنها به‌مدت یک سال در ایران حضور داشت و عنوان قدرتمندترین آزرای ایران را با خود یدک می‌کشد. از سال ۲۰۱۲ نسل پنجم آزرا با موتور ۶ سیلندر ۳ و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک راهی خیابان‌های کشورمان شد.

حضور آزرا در ایران تا سال ۲۰۱۴ و پیش از ممنوعیت خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ادامه داشت. با وجود این‌که امکان عرضه مدل‌های ضعیف‌تر همان نسل ممکن بود، اما نمایندگی هیوندای آن‌ها را عرضه نکرد؛ تا این‌که در سال ۲۰۱۸ شاهد عرضه نسل ششم آزرا با موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری و ۶ سرعته اتوماتیک بودیم. با وجود این‌که آخرین خودروهای عرضه‌شده وارداتی در کشور مدل ۲۰۱۸ هستند، اما مدل ۲۰۱۹ آزرا نیز در کشورمان به‌فروش رسیده است.

آزرای آن‌ها

جدیدترین نسل آزرا به‌تازگی روانه بازار جهانی شده و جالب است بدانید این خودرو از نسل ششم تاکنون به‌صورت محدود در کره‌جنوبی و خاورمیانه به‌فروش می‌رسد.

نسل هفتم، نخستین آزرا بوده که علاوه‌بر سیستم دیفرانسیل‌جلو به‌صورت چهار چرخ محرک نیز قابل سفارش است. در این نسل، هیوندای نسخه دیزلی را به‌طور کامل کنار گذاشته و حجم موتور نسخه LPG را به ۳.۵ لیتر افزایش داده است.

همچنین هیوندای برای نخستین‌بار از پرخوران توربو در نسخه هیبرید گرنجور بهره برده تا کاهش حجم موتور آن به ۱.۶ لیتر را (که کم‌حجم‌ترین موتور استفاده‌شده در این خودرو است) جبران کند. در بخش موتورهای بنزینی نیز دو نوع ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری و ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری به‌چشم می‌خورد.

تغییرات آزرا، از ۱۹۸۶ تا ۲۰۲۴

تغییرات آزرا، از ۱۹۸۶ تا ۲۰۲۴

این کجا و آن کجا؟

از تمام تغییرات طراحی، بهبود ایمنی، افزایش امکانات و تکنولوژی بالاتر نسل هفتم گرنجور که بگذریم، می‌رسیم به‌بخش فنی آن. جایی که حجم موتور ۰.۱ لیتر افزایش یافته و در نتیجه موتور ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری، توانایی تولید ۱۹۸ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۸ نیوتون‌متر گشتاور را دارد که هر دو پارامتر ۸ واحد افزایش نسبت به‌نسل گذشته را تجربه می‌کنند.

گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نیز جای خود را به‌گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک داده است. شتاب خودروها به‌صورت رسمی اعلام نشده و مصرف سوخت نیز تغییر خاصی نداشته است.

این روزها قیمت یک دستگاه هیوندای آزرا مدل ۲۰۱۹ کارکرده در ایران از ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان شروع می‌شود. این درحالی است که ارزش واقعی آن در خارج از کشور چیزی حدود ۷۲۵ میلیون‌تومان است. همچنین با بودجه یک میلیارد و ۵۱۰ میلیون‌تومانی می‌توان مدل ۲۰۲۴ و صفرکیلومتر این خودرو را در خارج از ایران خریداری کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =