آپشن‌های کم کاربرد

در این مطلب به‌ چند ویژگی محبوب اما بی‌فایده در خودروها می‌پردازیم که بیش از سودآوری، مضر هستند.

با وجود این‌که وظیفه اصلی فناوری راحت ‌کردن زندگی انسان است، اما گاه پایش را فراتر گذاشته و صرفا سبب پیچیدگی می‌شود. پیشرفت فناوری و توسعه ایده‌های جدید صنعت‌خودرو را متحول کرده است. از روش‌های ساخت تا ویژگی‌های ایمنی یک خودرو، همه‌وهمه مدیون پیشرفت‌ فناوری‌های گوناگون است. خودروهای دو دهه گذشته درمقایسه با نمونه‌های پایین‌رده امروزی هیچ ویژگی چشمگیری نداشتند. با فرا رسیدن عصر دیجیتال، برخی ویژگی‌های تازه آن‌قدر برای کابران مهم شده که نمی‌توانند زندگی را بدون آن‌ها تصور کنند. اما بر کسی پوشیده نیست که فناوری گاه از حد معمول خود فراتر می‌رود و شکل‌وشمایل تزئینی به‌خود می‌گیرد؛ این روند گاه آن‌قدر افراطی می‌شود که ویژگی‌های کاربردی را کنار گذاشته و نمونه‌های غیرضروری را جایگزین آن‌ها می‌کنند. نتیجه این کار افزایش پیچیدگی، کاهش قابلیت اطمینان و هزینه‌های بیشتر است. خودروهای امروزی برای بسیاری از رانندگان بیش‌ازاندازه پیچیده شده‌اند و گاه سبب کاهش تمرکز آن‌ها در رانندگی می‌شوند. کاهش تمرکز هم احتمال بروز خطر را افزایش می‌دهد.

در همین راستا به‌چند ویژگی محبوب اما بی‌فایده در خودروها می‌پردازیم که بیش از سودآوری، مضر هستند.

ترمز پارک برقی

این نوع ترمز که با یک دکمه فشاری فعال می‌شود، کار یک ترمزدستی متداول را انجام می‌‎دهد. این سیستم تازه‌وارد با وجود این‌که مزایایی همچون دستیار نگهداری خودرو در سربالایی را (برای راه‌اندازی راحت‌تر خودرو در این شرایط) به‌ارمغان می‌آورد اما معایبی هم دارد. تعمیرات این نوع ترمز به‌مراتب دشوارتر از نمونه‌های دستی و سیمی است. مشکل دیگر آن ناممکن بودن ترمزدستی کشیدن است که در دنیای واقعی مشکلاتی ایجاد می‌کند. همچنین این فناوری قیمت ساخت را افزایش می‌دهد.

چراغ‌های خودکار

همان‌گونه که از نامش پیداست، در مواقعی که حسگرها علامت دهند و ضروری به‌نظر برسد، چراغ‌ها روشن می‌شوند. متاسفانه این فناوری آن‌طور که انتظار دارید کار نمی‌کند. حسگرهای پایش نور محیطی ممکن است در شرایطی همچون مه یا باران سنگین نور مناسبی جذب کنند و نیازی به‌روشن کردن چراغ‌ها نداشته باشند؛ درحالی ‌که در این شرایط اغلب دید کاهش پیدا می‌کند و نیاز به‌نور چراغ پیش می‌آید. مشکل دیگر این سیستم تاخیر در تنظیم سطح نور است. ممکن است یک تونل را رد کنید؛ اما چراغ مقداری زمان نیاز داشته باشد تا حضور شما در یک محیط تاریک را تشخیص دهد!

ورود بدون کلید

چند سالی است ورود بدون کلید برای بسیاری از خریداران به‌یک باید تبدیل شده است تا دیگر برای باز کردن درِ خودرو به‌دنبال ریموت نگردند. عدم نیاز به‌در دست گرفتن کلید مزیت اصلی این سیستم است؛ اما مشکلاتی هم دارد. همین که برای ورود به‌خودرو و روشن کردن آن نیاز به‌کلید نداشته باشید، سبب عدم تخصیص مکانی مشخص به‌کلید شده و می‌تواند باعث گم‌ شدن کلید شود. در این حالت اگر کلید در جیب راننده بماند، نمی‌تواند خودرو را روشن و ‌خاموش کرده یا قفل کند. جایگزینی کلید گم‌شده هم به‌خاطر فناوری آن گران تمام می‌شود. این سیستم کار دزدها را هم راحت‌تر کرده است؛ چراکه با استفاده از تقویت‌کننده سیگنال می‌توانند مالک را به‌دردسر بیندازند.

پدال شیفت برای خودروهای معمولی

پدال تعویض دنده پشت فرمان یا پدال شیفتر اختراعی است که فراری با توسعه جعبه‌دنده «سبک F۱» آن را به‌گوش جهانیان رساند. با خودکار شدن جعبه‌دنده‌ها، استفاده از این سیستم‌ها سرعت بیشتری را برای رانندگان خودروهای عملکردبالا فراهم کرد. امروزه اما این پدال‌های جذاب راه خود را به‌شاسی‌بلندهای کوچک و هاچ‌بک‌ها نیز باز کرده‌اند. از آن‌جا که این سیستم در این دسته از خودروها تفاوتی در تعویض دنده ایجاد نمی‌کند و صرفا جنبه تبلیغاتی دارد، رانندگان کمی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

دستیار ارائه کمربند ایمنی

یکی از غیرضروری‌ترین ویژگی‌هایی که یک خودروساز می‌تواند در محصول خود جای دهد، سیستم موتوری ارائه کمربند به‌راننده است. ایده این محصول آن است که راننده برای دسترسی به‌کمربند ایمنی بدن خود را ذره‌ای نچرخاند و کمربند از کنار به او عرضه شود.

درباره این سیستم باید بگوییم که نخست برداشتن کمربند توسط شخص به‌مراتب سریع‌تر از سیستم یادشده است. همچنین به‌تازگی این ویژگی خیلی زود از ذهن کاربر پاک شده و سرعت پایین آن آزاردهنده خواهد شد.

درعین حال جایگزینی قطعات و تعمیر آن درصورت خرابی، هزینه هنگفتی را بر دوش مالک خودرو خواهد گذاشت؛ به‌ویژه اگر این کار به‌نمایندگی برندهایی چون مرسدس‌بنز محول شود که از سیستم یادشده استفاده می‌کنند.

سرگرمی صندلی عقب

زمانی که برای نخستین‌بار نمایشگرهای سرگرمی پشت بالشتک سر سرنشینان جلو ظاهر شدند، یکی از بهترین و جذاب‌ترین ویژگی خودروهای مدرن به‌شمار می‌رفتند. این ایده مثال عیان گذران لذت‌بخش و لوکس یک سفر طولانی برای کودکان و سرنشینان عقب بود.

حال با گذر زمان، CD و DVD از بازار برچیده شده و کاربران کمتر به‌این سیستم‌ها روی می‌آورند؛ چراکه استفاده از یک تبلت قابل ‌حمل به‌مراتب منطقی‌تر از نمایشگر روبه‌روی آن‌ها محسوب می‌شود.

نمایشگرهای یکپارچه با بالشتک صندلی جزو گران‌ترین آپشن‌های خودرویی هستند و عملا خرید یک تبلت جداگانه از برندهای دیگر، برای مالک به‎‌صرفه‌تر است.

سیستم اطلاعات-سرگرمی یکپارچه

یکپارچه کردن اطلاعات این سیستم‌ها گل سرسبد ویژگی‌های بی‌خاصیت درون یک خودرو به‌شمار می‌رود. تنها در ایالات‌متحده و در سال ۲۰۲۰، بیش‌از ۳۰۰ هزار نفر راننده به‌خاطر حواس‌پرتی آسیب دیده‌اند.

این حواس‌پرتی‌ها ناشی از استفاده از سیستم‌های الکترونیکی چون تلفن‌ هوشمند و به‌ویژه شبکه‌های مجازی حین رانندگی رخ داده‌ است؛ بنابراین اگر کمی منطقی نگاه کنیم، تبدیل یک خودرو به‌یک تلفن‌هوشمند بزرگ کاری تبلیغاتی برای جذب کاربر بیشتر برای این سیستم‌ها و حواس‌پرتی بیشتر کاربران است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =