شورای رقابت

سپهر توکلی، مدیر روابط‌عمومی شورای‌رقابت در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» ضمن رد خبر توقف فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه، گفت من این خبر را تکذیب می‌کنم؛ زیرا برداشت نادرستی از صحبت‌های آقای منطقی صورت گرفته است

درحالی که مصرف‌کنندگان منتظر دور جدید فروش خودرو در سامانه یکپارچه بودند، اما روز گذشته به‌یک‌باره خبر حذف سامانه، بازار و مشتریان را شوکه کرد. این اتفاق درحالی رخ داد که خبرهایی درمورد آغاز دور جدید فروش خودرو در سامانه یکپارچه از اواخر هفته گذشته به‌گوش می‌رسید که با پیگیری‌های انجام‌شده از مسئولان سامانه یکپارچه این مساله تایید شده بود؛ اما براساس برخی اخبار منتشرشده، به‌یک‌باره وزارت صمت فروش خودرو را بر دوش خودروسازان انداخت.

پنجشنبه شب بود که در خبر ساعت ۱۸:۳۰ شبکه خبر صداوسیما، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت اعلام کرد با توجه به‌بالا رفتن تیراز تولید خودروسازان و واردات خودروهای صفر و کارکرده، بازار اشباع خواهد شد و دیگر نیازی به‌فروش خودرو در سامانه یکپارچه نیست و این وزارتخانه قصد دارد فروش خودرو را به‌صورت مستقیم به‌خودروسازان واگذار کند.

براین اساس قرار است خودروسازان فروش خود را به‌صورت مستقیم و مستقل انجام داده و باید نوع محصول، تعداد عرضه، نحوه فروش و تعداد تحویل خودرو در هر فصل را در سامانه یکپارچه ثبت کنند. درهمین رابطه قرار بود فروش دور جدید خودرو توسط خودروسازان از امروز (۸ شهریورماه) آغاز شود.

همین امر سبب شد خودروسازانی که امیدوار بودند در مرحله جدید سامانه یکپارچه بتوانند خودروهای خود را با تعداد قابل توجهی برای فروش عرضه کنند تا حدودی بلاتکلیف باشند. اما در همین زمینه سپهر توکلی، مدیر روابط‌عمومی شورای‌رقابت در گفت‌وگو با «دنیای ‌خودرو» ضمن رد خبر توقف فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه گفت: «من این خبر را تکذیب می‌کنم؛ زیرا برداشت نادرستی از صحبت‌های آقای منطقی صورت گرفته است. منظور ایشان از حذف فروش خودرو از طریق سامانه، برای آینده و درصورت وجود شرایط ایده‌آل بود. درحال حاضر براساس مصوبه ۵۴۳ شورای‌رقابت عمل می‌کنیم و سامانه در این چهارچوب عمل می‌کند. فعلا تغییری در زمینه شیوه فروش خودرو صورت نگرفته و قرار هم نیست سامانه حذف شود.»

از طرفی در شرایط فعلی بازار خودرو که همه منتظر ورود خودروهای وارداتی به‌بازار هستند، هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداده است. در عین حال روند کند واردات خودرو قرار است با ارز دارای منشأ خارجی تسریع شود. با گذشت بیش از یک ‌سال از ابلاغ آیین‌نامه ورود خودروهای خارجی، کمتر از ۸۰۰ دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شده که دلیل عمده این آمار اندک، عدم‌تامین ارز مورد نیاز عنوان می‌شود. حالا دولت در توافق با بانک‌مرکزی، واردات خودرو بدون انتقال ارز را برای متقاضیانی که منابع ارزی خارج از کشور دارند، تسهیل کرده است. بانک‌مرکزی سال‌ها به‌دلیل تبعات منفی با ارز منشأ خارجی برای واردات مخالفت می‌کرد. این درحالی است که روند کند بازار سبب شده است شاهد توقف رشد قیمت‌ها در بازار خودروهای خارجی باشیم.
با گذشت بیش از یک سال از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو و درحالی‌ که گفته می‌شد مشکل تامین ارز بزرگ‌ترین مانع عملیاتی شدن واردات است، حالا دو نماینده مجلس از موافقت معاون اول رئیس‌جمهور برای استفاده از ارز با منشأ خارجی در واردات خودرو خبر می‌دهند؛ توافقی که ظاهرا با بانک‌مرکزی صورت گرفته است. وزیر اقتصاد نیز در هفته گذشته با تایید تلویحی این خبر در حاشیه جلسه هیات‌دولت عنوان کرد که مشکل اصلی برای واردات خودرو تامین ارز بوده؛ اما اکنون این مسیر تسهیل شده است.

نیسان آپشنال صاحب رکورد بیشترین کاهش قیمت

بازار خودرو در آخرین روز هفته گذشته روند کاهشی زیادی را تجربه کرد. این کاهش قیمت در بازار خودروهای داخلی سبب شد شاهد کاهش بهای ۱۲ میلیون‌تومانی نیسان آپشنال باشیم؛ اتفاقی که باعث شد این خودرو صاحب رکورد بیشترین کاهش قیمت باشد.

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته ریزش بهای یک تا ۱۲ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که نیسان آپشنال (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۵۵۲ میلیون‌تومان، پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۹۰ میلیون‌تومان، کارون (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۷۲۲ میلیون‌تومان، پادرا پلاس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۳۵ میلیون‌تومان و رانا پلاس پانوراما (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۵۵۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۱۹۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۸۵۵ میلیون‌تومان، تیگو ۷ معمولی (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۳۹۵ ‌میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۱۴۵ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۶۸۵ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۴۰۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم؛ جایی که هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان و هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.
از طرفی در میان خودروهای خارجی لوکس هیچ تغییر قیمتی را شاهد نبودیم و این خودروها با توقف افزایش قیمت همراه بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

آخرین اخبار