خدمات به افراد کم توان

در چند ماه اخیر در حوزه حمل‌ونقل افراد معلول و کم‌توان در شهر تهران شاهد رخدادهایی بوده‌ایم که در ادامه به‌بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

ماجرای انتقال سامانه معلولان از اتوبوسرانی به تاکسیرانی چه بود؟

اواخر مردادماه امسال بود که رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران خواستار پاسخگویی شهرداری تهران درخصوص انتقال سامانه معلولان از اتوبوسرانی به‌سازمان تاکسیرانی شد. سید جعفر تشکری هاشمی ضمن قرائت متن سوال از شهردار تهران با محوریت سامانه معلولان، یادآور شد: «این سامانه 4 هزار مشترک دارد که جزو اقشار خاص جامعه هستند و در صورت نبود این سامانه برای تردد به‌مراکز درمانی با سختی مواجه می‌شوند.»

وی در ادامه تاکید کرد: «این سامانه در حال انتقال به‌سازمان تاکسیرانی است و زمین از سامانه گرفته شده تا به‌مرکز تهران هوشمند واگذار شود؛ لازم است شهردار تهران نسبت به‌پاسخگویی درمورد جدا شدن مدیریت این سامانه از اتوبوسرانی به‌تاکسیرانی اقدام کند.»

در همین رابطه، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران توضیح داد: «تنها مرکز پیام سامانه معلولان و جانبازان از طرشت به‌محل شیرپاستوریزه منتقل شده است. واگذاری سامانه جانبازان و معلولان به‌سازمان تاکسیرانی منتفی است و سازمان اتوبوسرانی به‌جانبازان و معلولان خدمت‌رسانی خواهد کرد.»

پس از طرح این پرسش بود که شهردار تهران درباره آخرین وضعیت سامانه حمل و نقل معلولان و جانبازان شهرداری تهران، توضیحاتی را در صحن شورای شهر مطرح کرد. علیرضا زاکانی، شهردار تهران درپاسخ به‌سوال جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای‌شهر درباره جابه‌جایی سامانه حمل و نقل معلولان گفت: «ما این کار را انجام ندادیم. ما بودجه را در این حوزه ۴۱ درصد افزایش دادیم.»

شهردار تهران با بیان این‌که ۴ هزار و ۳۵۰ نفر از این سامانه استفاده می‌کنند اما عدد واقعی جامعه هدف ما بیشتر از ۱۰ هزار نفر است، گفت: «این سامانه را جایی از شهر گذاشته‌اند که امکان ارائه خدمت به‌مناطق محدودی دارد؛ درحالی که باید توزیع این امکانات در کل شهر باشد و این سیاست را دنبال می‌کنیم.»

زاکانی تاکید کرد: «این سازمان روزانه ۲۵۰ سرویس با ۸۲ ون، ۲۰ اتوبوس و ۸ مینی‌بوس ارائه می‌دهد. سال گذشته ۲۰ ون اضافه کردیم و ۲۰ اتوبوس. بنابراین اهتمام ما از قبلی‌ها بیشتر بوده است. بودجه امسال در این حوزه نسبت به‌سال ۱۴۰۱، ۱۷۵ درصد رشد داشت.»

شهردار تهران با بیان این‌که اگر موضوع انتقال ماموریت است، منتقل نشده و نقطه جایگزینی برای آن‌ها مشخص کردیم، گفت: «۷ نقطه هم برای ارائه خدمت به آن‌ها مشخص کردیم. بنابراین ارتقای سطح خدمت به‌معلولان و جانبازان کاملا مشخص است.»

زاکانی در رابطه با واگذاری سامانه حمل‌ونقل معلولان به‌تاکسیرانی توضیح داد: «این‌که چرا تدبیر شده بود که تاکسیرانی درگیر شود، دلیلش این بود که در برنامه به‌ما حکم شده است که تاکسیرانی ۳۰ هزار ون را تامین کند و الان تاکسیرانی در مسیر توسعه تاکسی و ون است. چراکه این سامانه بیشتر ون‌محور است و خدمت به‌جانبازان و معلولان بیشتر از این طریق بود.‌ تلاش ما این بود که از ظرفیت مجموعه تاکسیرانی استفاده کنیم و البته چنین خواسته‌ای منوط به‌تصمیم شوراست.»

رئیس شورای‌شهر پس از صحبت‌های شهردار تهران تاکید کرد: «پیشنهاد ما و باقی اعضای شورای‌شهر مبنی بر ایجاد ۵ نقطه بود و اگر ۷ نقطه ایجاد شد که بسیار مناسب است. ما می‌خواهیم اول تغییرات اتفاق بیفتد و ۷ نقطه کار خود را شروع کنند و بعد سامانه حمل‌ونقل طرشت جمع شود و وضعیت آن تغییر کند.»

افزایش ظرفیت و تقویت ناوگان سامانه حمل‌ونقل افراد کم‌توان

چند روز قبل احمد صادقی، عضو شورای‌اسلامی شهر تهران نیز با بیان این‌که از ابتدای سال ۱۴۰۲ بر تعداد مشترکین سامانه حمل‌ونقل افراد کم‌توان و ناتوان اضافه شده است، گفت: «افزایش ظرفیت و تقویت ناوگان این سامانه بر تعداد مشترکین آن هم افزوده است.»

صادقی با اشاره به‌ظرفیت پیش‌بینی‌شده برای نیازمندان به‌این سامانه بیان کرد: «درحال حاضر سامانه جانبازان و افراد کم‌توان و ناتوان با ۱۰۹ دستگاه ون، اتوبوس و مینی‌بوس شامل ۸۱ دستگاه ون، ۲۰ دستگاه اتوبوس و 8 دستگاه مینی‌بوس مناسب‌سازی شده است.»

وی با اعلام تعداد افرادی که از خدمات سامانه حمل‌ونقل استفاده می‌کنند گفت: «ابتدای سال جاری تعداد مشترکین این سامانه ۴ هزار و 200 نفر بوده که با تقویت ناوگان و افزایش ظرفیت، این میزان به ۴ هزار و ۶۶۰ مشترک رسیده است. همچنین به‌طور میانگین روزانه این سامانه به ۳۵۰ تا ۴۰۰ مشترک خدمت‌رسانی می‌کند.»

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به‌گستردگی خدمات ۲۴ ساعته سامانه حمل‌ونقل در ۲۲ منطقه شهرداری تهران تصریح کرد: «شرکت واحد اتوبوسرانی ضمن ارائه خدمات به ۱۱۶ موسسه و تشکل مرتبط با افراد کم‌توان و ناتوان، جانبازان و سایر مشترکین، به‌سایر افرادی که با شماره ۶۳۰۵ تماس گرفته‌اند نیز خدمات ارائه می‌دهد.»

رئیس کمیته هوشمندسازی و شفافیت شورای‌شهر همچنین با اشاره به‌خدمت‌رسانی سازمان تاکسیرانی برای دانش‌آموزان مدارس استثنایی گفت: «در حال حاضر ارائه خدمات سرویس دانش‌آموزان مدارس استثنایی شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ از خانه به‌مدرسه و بالعکس در حال انجام است.»

صادقی با بیان این‌که ساعات خدمات‌رسانی طبق فعالیت مدارس تنظیم می‌شود، تاکید کرد: «سازمان تاکسیرانی شهر تهران متعهد است پس از دریافت صورت‌وضعیت ماهانه سرویس مدارس استثنایی که توسط آموزش و پرورش تایید شده است، مبالغ را برابر مصوبه تعیین نرخ کرایه و بهای خدمات سرویس مدارس تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2 شورای‌اسلامی شهر تهران به‌حساب معرفی‌شده از سوی شرکت واریز کند.»

وی افزود: «سازمان تاکسیرانی پس از بررسی و تایید صورت‌وضعیت، در طول مدت ۱۵ روز نسبت به‌پرداخت آن اقدام خواهد کرد. همچنین سازمان تاکسیرانی باید هزینه‌های مربوط به‌دانش‌آموزان را که اطلاعات آن‌ها از سوی آموزش و پرورش تایید شده است نیز پرداخت کند.»

این عضو شورای شهر در پایان با تاکید بر نظارت آموزش و پرورش بر حسن عملکرد این شرکت‌ها گفت: «والدین دانش‌آموزان استثنایی باید اطلاعات فرزندانشان را در سامانه schoolbus.tehran.ir ثبت کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =