ری را

برخورداری از عناصر طراحی سال ۲۰۲۲ یکی از معیارهای طراحان این خودرو بوده است

رونمایی از خودرو «ری‌را» در تابستان سال گذشته با طراحی متفاوت نسبت‌به دیگر محصولات داخلی نشان داد؛ مقوله طراحی خودرو در ایران در مرحله پوست‌اندازی و پیگیری و پیروی از دانش روز دنیاست. یک اصل کلی درخصوص طراحی خودروهای روز دنیا حتی محصولات خودروسازانی زبان طراحی کاملا مستقلی دارند، گنجاندن علامت‌ها و نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد خودرو با ترند جهانی همراه است و خصوصیت‌هایی را که موردپسند و استقبال مشتریان در بازار جهانی خودرو قرار گرفته و طرفدار پیدا کرده‌اند، دارد.

این اصل را در طراحی خودرو «ری‌را» نیز می‌توان مشاهده کرد و مدیران ایران‌خودرو نیز در زمان بازدید نمایندگان رسانه‌های تخصصی صنعت خودرو از این محصول اذعان داشتند برخورداری از عناصر طراحی سال ۲۰۲۲ یکی از معیارهای طراحان این خودرو بوده است. اما نکته جالب توجه و امیدوارکننده این‌ بود که «ری‌را» یا همان محصول پروژه K۱۲۵ با طراحی قبلی خود (که سبکی شبیه سبک طراحی فعلی خودرو «تارا» داشت) به مرحله نمونه‌سازی نیز رسیده بود، اما پیش از قالب‌سازی بدنه، ری‌دیزاین و بازطراحی شده است.

بدین‌ترتیب خوشبختانه طراحی این خودرو دیگر مانند برخی محصولات پیشین داخلی، تداعی اتودهای دستی اولیه یا رندرهای گرافیکی نهایی‌نشده را نمی‌کند. از سوی دیگر، با توجه به طولانی بودن فرایندهای طراحی، ساخت، نمونه‌سازی، تجاری‌سازی و تولید انبوه در ایران که باعث از بین رفتن طراوات طراحی اولیه در زمان عرضه محصول است، جا دارد طراحی اولیه محصولات جدید هرچه به‌روزتر و پیش‌روتر باشد.

طراحی یک کراس‌اوور در سگمنت B

ری‌را از نظر ابعاد و دسته‌بندی یک CUV کوچک است و در رده کراس‌اوورهای سگمنت B قرار می‌گیرد که پرطرفدارترین گروه کراس‌اوورها محسوب می‌شود.

این خودرو طول، عرض و ارتفاعی معادل ۴۳۳۴، ۱۸۰۸ و ۱۶۳۸ میلی‌متر داشته و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۵۹۰میلی‌متر است. یکی از جذابیت‌های ظاهری ری‌را، رینگ‌های سایز ۱۸اینچ دورنگ است که برای نخستین بار در محصولات ایران‌خودرو از این سایز رینگ استفاده شده است. این تایرها در کنار ظاهری اسپرت که متناسب با خودروهای کراس‌اوور بوده، مناسب شرایط جاده‌ای ایران نیز است.

فلسفه طراحی مجدد «ری‌را» پیش از رونمایی

گروه صنعتی ایران‌خودرو در تاریخ هشت تیرماه خودرو ری‌را در حضور خبرنگاران رونمایی کرد. این خودروساز در جمع خبرنگاران اعلام کرد طراحی کنونی ری‌را، طراحی دوم این خودرو بوده که با درنظر گرفتن طراحی مابقی خودروهای روز دنیا صورت گرفته است تا نیاز مجدد به فیس‌لیفت و تغییر در این خودرو تا مدتی حس نشود.

طراحی جلو و عقب ری‌را شباهت زیادی به خودروهای کره‌ای دارد و یک زبان طراحی جدید در شرکت ایران‌خودرو محسوب می‌شود. ناگفته نماند که جلوپنجره‌ بزرگ ری‌را، ورودی هوای بهتری را برای موتور فراهم خواهد کرد.

در طراحی داخل این خودرو نیز با توجه به نسخه‌ رونمایی‌شده، روکش چرم حتی روی داشبورد دیده می‌شود و در طراحی داخل همچون خودروهای جدید از یک نمایشگر با ابعاد بزرگ برای نمایش اطلاعات رانندگی و مالتی‌مدیا استفاده شده و در کل از عقربه و روش‌های سنتی برای نشان دادن اطلاعات خبری نیست.

همچنین شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان نیز به چشم می‌خورد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، در نمای ظاهری وجود رینگ‌هایی با طراحی جدید که سابقا در محصولات ایران‌خودرو نبود و شباهت بسیاری به رینگ محصولات دی‌اس دارد نظر را به خود جلب می‌کند. باید اذعان داشت؛ ایران‌خودرو در طراحی ری‌را از آخرین خطوط طراحی روز استفاده کرده است؛ خطوطی که پیش از آن در ب‌ام‌و و برخی محصولات خودروسازان چینی مورد توجه قرار گرفته بود.

خطوط طراحی کراس‌اوور ملی ایران‌خودرو، شباهت زیادی به خودرو لاماری ایما دارد، اما طراحی داخلی ری‌را شباهت زیادی به محصولات جدید فرانسوی به‌ویژه طراحی پیانویی پژو دارد. گفتنی است؛ شرکت مهرکام پارس وظیفه ساخت تزئینات داخلی خودرو را برعهده دارد و قرار است برای اولین بار از چرم مصنوعی در داشبورد این خودرو استفاده کند.

انتخاب نامی برازنده برای محصولی با طراحی زیبا

تا پیش از نامگذاری کراس‌اوور ملی ایران‌خودرو، این محصول با کد K۱۲۵ شناخته می‌شد، اما در نهایت نام این کراس‌اوور داخلی به ری‌را تغییر کرد. ری‌را به معنی هشدار، هان، بیدارباش، به هوش باش، نام پرنده‌ای کوچک شبیه گنجشک، نام زنِ تیزهوش و کاردان و نام یکی از مشهورترین و زیباترین شعرهای نیما یوشیج است که در گویش مازندرانی بیشتر به معنای همان «بیدار باش» است.

تعریف صحیحی از جسارت در مقوله طراحی

درمجموع باید اذعان داشت که «ری‌را» با در نظر گرفتن جمیع شرایط موجود، تعریف صحیحی از جسارت در مقوله طراحی داشته و به‌رغم روزآمدی آن، برخلاف بعضی محصولات قبلی؛ در طراحی هیچ‌یک از قسمت‌های این خودرو شاهد افراط و تفریط در ابعاد جلوپنجره، سپرها و چراغ‌های جلو و عقب، رینگ‌ها، گلگیرها، صندوق و... نبوده و درمجموع با قطعات و تزئینات اگزجره، نامتوازن و ناهماهنگ مواجه نیستیم. امید آن‌که این حرکت، سرآغاز فصلی نو برای طراحی در صنعت خودرو ایران باشد که در گذشته نیز نمونه‌های موفقی همچون سمند و شاهین را تجربه کرده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هاشم IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    5 0
    مخصوصا طراحی کاپوت جلو که واقعا منحصر بفرد است و تا کنون هیچ خودروسازی در جهان نتوانسته چنین کاپوت مارپیچی شکلی را طراحی کند . حتما فکر تصادف را هم کرده اند که چگونه باید خطوط کاپوت را در صورت تصادف اصلاح نمایند . جلو الخالق به مهندسین طراح ری را .
  • علی IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    1 1
    شاهین موفق !!!!!!!!!!!!!
  • قدرت طهماسبی IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    1 0
    ما می توانیم و در سطح بالایی قرار خواهیم گرفت
  • امیر US ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    0 1
    بله کپی خوبی از جلوی سانتافه کره ای هست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

آخرین اخبار