سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

بازار خودرو روز گذشته همچنان در حال و هوای باز شدن دور سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه بود که مشخص شد فعلا خبری از فروش خودروها در این سامانه نیست.

این درحالی است که تمام خودروسازان آماده دور جدید فروش بودند که به‌یک‌باره از سمت مسئولان سامانه یکپارچه خبرهایی به‌گوش رسید که حکایت از به‌تعویق افتادن فروش خودرو داشت.بر این اساس و با پیگیری‌های خبرنگار «دنیای‌خودرو» از مسئولان سامانه یکپارچه، مشخص شد وزارت صمت هنوز اجازه عرضه و فروش خودرو در این سامانه را صادر نکرده است.

مسئولان سامانه اعلام کردند فروش خودرو در این سامانه به‌هفته آینده موکول شده و آن‌ها منتظر تعیین‌تکلیف وزارت صمت برای اعلام مصوبه قیمت و فروش خودرو هستند؛ اتفاقی که سبب شد معاملات در بازار به‌صورت کامل متوقف شود. این درحالی است که مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با بیان این‌که سامانه یکپارچه خودرو ابزار نظارتی برای شفاف‌سازی عرضه خودرو است، گفت: «مسئولیت تنظیم بازار خودرو کشور به شورای‌رقابت سپرده شده و تلقی نادرستی است که گفته شود جریان فروش خودروسازان به‌سامانه سپرده شده است.»

افزایش تولید در کنار شفاف‌سازی عرضه خودرو می‌تواند از التهابات ناگهانی بازار کم کند. اواخر سال ۱۴۰۰ و اوایل سال ۱۴۰۱ عملا صنعت‌خودرو با چند عارضه مواجه بود. نخستین معضل ‌عرضه غیرشفاف خودرو بود که سبب جولان سوداگران و دلالان و دامن زدن به‌التهابات بازار شده بود و گاهی برخی خودروسازان نیز با عرضه قطره‌چکانی به‌آشفتگی بازار دامن می‌زدند.

دومین عارضه کاهش تولید خودرو به‌زیر یک‌میلیون دستگاه و انباشته شدن خودروهای ناقص در پارکینگ‌ها بود.

سومین معضل، فروش بی‌ضابطه و فراتر از توان تولید برخی خودروسازان بود که موجب می‌شد خودروسازی که توان تولید ندارد، شروع به‌پیش‌فروش محصولاتش کند و مردم پایگاهی برای خرید یا پیش‌خرید مطمئن محصولات خودروسازان در اختیار نداشتند؛ این مساله سبب می‌شد شرکتی بیشتر از توان تولید خود و فراتر از مجوز اخذشده از وزارت صمت، شروع به‌پیش‌فروش خودرو کند که درنهایت وعده‌های فروش‌ انجام‌شده محقق نمی‌شد و واحدهای نظارتی و وزارت صمت نیز عملا ابزاری برای نظارت بر میزان فروش‌های انجام‌شده در اختیار نداشتند.

از طرفی کارشناسان معتقدند عرضه خودرو از طریق بورس کالا نیز چالش‌های خود را داشت و قابل پیش‌بینی است که این روش نیز منجر به‌کاهش قیمت‌ها نمی‌شد. بنابراین بهترین شیوه برای کاهش قیمت‌ها، سامانه یکپارچه خودرو بود. در این سامانه، عرضه خودرو شفاف است و امکان سودجویی در آن نیست.

از طرفی تا زمانی که بازار خودرو به‌آرامش کامل نرسد، خودرو از طریق سامانه یکپارچه عرضه خواهد شد و بعید است با عرضه خودرو توسط خودروسازان موافقت ‌شود. از طرفی هدف از ایجاد سامانه یکپارچه خودرو، حذف دلالان و بازگشت ‌آرامش به‌بازار خودرو بود. بنابراین دلیلی ندارد در مقطع فعلی، ‌سامانه بسته شود و مردم برای خرید خودرو سراغ سایت‌های فروش خودروسازان بروند.

همچنین این امر ممکن است سبب برگشت سفته‌بازان به‌بازار خودرو شود. سامانه یکپارچه خودرو سبب شده است قیمت خودرو در کارخانه و بازار به‌یکدیگر نزدیک شوند و دیگر دلالان در این بازار تعیین‌کننده قیمت‌ها نباشند.

خارجی‌ها با ثبات‌ترین‌های بازار آزاد

در چند روز اخیر، خودروهای خارجی ثبات قیمت را در دستور کار خود قرار دادند. بر این اساس روز گذشته نیز قیمت خودروهای خارجی پریمیوم و لوکس کاملا ثابت بود و به‌نظر می‌رسد بازار منتظر عرضه مدل‌های وارداتی است.

اما خودروهای داخلی در روز گذشته کاهش بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که کارون (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۷۱۰ میلیون‌تومان، نیسان آپشنال (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۵۴۰ میلیون‌تومان، پارس سال (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۴۹۹ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۷۹۴ میلیون‌تومان و تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۱ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین در میان خودروهای چینی، شاهد کاهش بهای ۵ و ۱۰ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت ۵ تا ۱۵ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۳۳۵ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۵۶۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۶۰ میلیون‌تومان، هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۹۸ ‌میلیون‌تومان و فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. از طرفی همان‌طور که گفته شد، روز گذشته خودروهای خارجی پریمیوم و لوکس هیچ تغییر قیمتی نداشتند و با ثبات بها در بازار آزاد کار خود را دنبال کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

آخرین اخبار