سیدجواد حسینی‌کیا

قرار است واردات خودرو زمینه‌ساز کاهش قیمت خودرو در بازار شود. این در حالی است که دولت معمولا به قصد افزایش درآمد، تعرفه بسیار بالایی روی خودروها بسته است. تعرفه‌ای که باعث می‌شود قیمت تمام‌شده خودرو بالا تمام شود و هدف کاهش قیمت در بازار میسر نشود.

در همین زمینه سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداخت.

به نظر شما آزادسازی قیمت خودرو چه زمانی اتفاق خواهد افتاد؟

آزادسازی قیمت خودرو مستلزم صفر شدن تعرفه واردات خودرو است. اگر تعرفه واردات خودرو صفر و ورود خودرو به کشور تسهیل شود، خودروساز داخلی نیز تمام توان خود را برای تولید خودرو ارزان، رقابت‌پذیر و کیفی به‌کار می‌گیرد و می‌تواند محصول خود را به قیمت آزاد عرضه کند.

در این زمینه روند قیمت‌گذاری را چه قدر تاثیرگذار می‌دانید؟

قیمت‌گذاری دستوری به‌عنوان عامل اصلی زیاندهی در صنعت خودرو مطرح بوده اما حذف قیمت‌گذاری دستوری نیازمند خروج دولت از بنگاه‌داری در صنعت خودرو است چراکه بخشی از زیانی که به سبب قیمت‌گذاری تکلیفی به خودروسازان تحمیل شده، ناشی از تعرفه بالای واردات خودرو است. افزایش تعرفه واردات در لایحه واردات خودروهای کارکرده ازسوی دولت نمی‌تواند اقدام مناسبی باشد. واردات خودرو با تعرفه بالا مقرون به‌صرفه نیست و در صورت نبود رقابت میان خودروهای داخلی و وارداتی چاره‌ای جز قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو نیست.

زیان انباشته خودروسازان چگونه می‌تواند جبران شود؟

بخشی از زیان انباشته خودروسازان با افزایش قیمت‌های اخیر خودرو ازسوی شورای رقابت جبران شده و بخشی از آن نیز نیازمند تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های خودروسازی است. همان‌طور که شرکت ایران‌خودرودیزل به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو توانسته است با کاهش هزینه‌های سربار، مدیریت صحیح و ... به سودآوری برسد، سایر شرکت‌های خودروسازی نیز می‌توانند از این طریق زیان انباشته خود را کاهش بدهند و به سوددهی برسند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =