لاماری اتوخسروانی

سه‌شنبه ۱۱ مهرماه، ایونت مشترکی با همکاری اتوخسروانی و خیریه دوست اوتیسم برای آشنایی بیشتر افراد جامعه با اوتیسم و راه‌های هموار کردن بیشتر مسیر پذیرش کودکان اوتیسم در اجتماع، در محل نمایندگی لاماری اتوخسروانی واقع در خیابان نیاوران تهران برگزار شد.

در این مراسم، علاوه‌بر مسئولان شرکت آرین‌موتور (امیر موسوی، مدیرفروش و علی صرافی، مدیر بازاریابی لاماری)، فعالان حوزه خودرو، اعضای خیریه دوست اوتیسم و چهره‌هایی از میان هنرمندان و ورزشکاران، کودکان اوتیسم به همراه خانواده‌های خود نیز حضور داشتند.

لزوم پذیرش تفاوت‌های کودکان اوتیسم

علی خسروانی در آغاز این رویداد در نمایندگی لاماری اتوخسروانی با اشاره به شعر «بنی آدم اعضای یکدیگرند / که در آفرینش زِ یک گوهرند»؛ خطاب به حاضران گفت: «خیلی خوشحالم که شما عزیزان از محنت دیگران بی‌غم نبوده و حضور شما در این جا، نشان از دغدغه‌تان در مورد موضوعات اجتماعی است. امروز، قدم بچه‌های دوست اوتیسم را مایه دلگرمی می‌دانم.»

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره اتوخسروانی همچنین افزود: «لازم می‌دانم از مدیران محترم شرکت آرین‌پارس‌موتور و مجموعه لاماری تشکر ویژه‌ای داشته باشم که امروز اجازه دادند برخی استانداردها و پروتکل‌های‌شان را برای برگزاری این ایونت تغییر دهیم.»

خسروانی درباره دلایل انتخاب مساله اوتیسم برای این رویداد، گفت: «در چند سال اخیر که سعادت داشتم با مجموعه خیریه دوست‌اوتیسم ارتباط داشته باشم، به این نتیجه رسیدم که بزرگ‌ترین مشکل خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم قبل از هزینه‌های سنگین درمان، عدم شناخت جامعه نسبت‌به اوتیسم و پذیرش تفاوت‌های کودکان اوتیسم توسط جامعه است. به‌نظر من، اوتیسم یک بیماری نیست، بلکه یک تفاوت رفتاری است.»

وی در ادامه با اشاره به عدم‌توجه جامعه به تفاوت‌های کودکان اوتیسم، گفت: «به‌عنوان مثال چنددرصد رستوران‌ها و شهربازی‌های جامعه، آماده پذیرش خانواده‌هایی هستند که کودک اوتیسم دارند؟ آیا ظروف مناسب برای این بچه‌ها در رستوران ها وجود دارد؟ آیا در شهربازی‌ها به کودکان اوتیسم که تاب‌آوری کمتری نسبت‌به سایر کودکان دارند، اجازه می‌دهند بدون صف از بازی‌ها استفاده کنند؟ نبود این تمهیدات صرفا به‌دلیل عدم شناخت است. اگر بدانیم بچه‌های اوتیسم چه روحیاتی دارند، می‌توانیم خودمان را با آنها هماهنگ کنیم. وقتی ما اوتیسم را نمی‌شناسیم، خانواده دارای فرزند اوتیسم منزوی می‌شود و دیگر در فضاهای عمومی جامعه حضور پیدا نمی‌کند و دلسرد و پژمرده می‌شود. از طرفی انزوا، اوتیسم را تشدید می‌کند.»

خسروانی در پایان گفت: «امیدوارم موج رویداد امروز بتواند جامعه را تحت تاثیر قرار داده و افراد جامعه را پذیرای کودکان اوتیسم کند و به زودی شاهد روزهایی باشیم که کودکان اوتیسم و خانواده‌های آنها توسط جامعه بیشتر درک شوند و این خانواده ها به خاطر فرزندان‌شان از حضور در جمع خودداری نکنند.»

ایجاد اتاق بازی کودکان در نمایندگی‌های لاماری

در ادامه امیر صرافی، مدیر بازاریابی شرکت آرین‌موتور گفت: «خوشنامی فقط به خاطر موفقیت در کسب‌وکار به دست نمی‌آید و رسیدن به این امر، در طول زمان و به دغدغه‌مند بودن افراد و کمک آنها به دیگران وابسته است. من گمان می‌کنم جناب خسروانی در این مسیر، خیلی جدی قدم برداشتند. بسیاری اوقات از دوستانمان درخواست می‌کنیم دنباله روی استانداردها و دستورالعمل‌های ما در شرکت باشند اما این جا می‌خواهیم این قدم را پشت سر آقای خسروانی برداریم و استانداردی که در این نمایندگی به خوبی پیاده شده، یعنی اتاق بازی کودکان را دنبال کنیم. هنوز به نمایندگی‌های دیگر اعلام نکردیم این بخش را ایجاد کنند و در ادامه از عزیزان خیریه دوست اوتیسم هم کمک می‌گیریم تا این فضای بازی، برای کودکان اوتیسم هم مناسب باشد.»

در ادامه این رویداد فرهنگی، دکتر نگاه سلطانی، روانشناس نیز ضمن تاکید بر لزوم آشنایی بیشتر جامعه با اختلال اوتیسم، عنوان کرد: «فردی که اختلال اوتیسم دارد در پیش‌قدم شدن برای تعامل با دیگران مشکل دارد و در واکنش به پیش‌قدمی‌دیگران به طور آشکار، رفتارهایی غیرعادی یا تلاش‌هایی ناموفق از خود نشان می‌دهد. ممکن است این افراد نسبت‌به تعاملات اجتماعی علاقه چندانی نداشته باشند؛ برای مثال، احتمال دارد فرد قادر باشد با جملات کامل حرف بزند و وارد ارتباط و تعاملات اجتماعی با دیگران شود، اما تلاش‌هایش برای دوست‌شدن با دیگران تلاش‌هایی عجیب و غریب و معمولا ناموفق باشد.»

دکتر کیانا تقی‌خان، مدیرعامل موسسه خیریه دوست اوتیسم هم با اشاره به اینکه اختلال طیف اوتیسم، اختلالی عصبی - رشدی است که در سه سال ابتدایی زندگی کودک نمایان می‌شود و والدین با آگاهی از این اختلال می‌توانند سریع‌تر اقدامات حمایتی لازم را انجام دهند، گفت: «فرد اوتیسم به طور دائم در موقعیت‌ها، ارتباطات و تعاملات اجتماعی خود مشکلات و چالش‌هایی را تجربه می‌کند. شدت و نوع این علائم در هر کودک اوتیسم متفاوت است و همین امر تعیین کننده سطح اوتیسم در کودک است.»

کریم باقری، مربی و بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران نیز از حاضران در این رویداد مشترک نمایندگی لاماری اتوخسروانی و خیریه دوست اوتیسم بود که ضمن تاکید بر حمایت از کودکان اوتیسم، گفت: «قطعا آگاه‌سازی جامعه نسبت به این مساله اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل، سایر شرکت‌ها و افراد جامعه باید الگوبرداری کنند تا برگزاری چنین رویدادهایی تکرار شود.»

رضا رشیدپور، مجری تلویزیون هم در پیامی ویدیویی ضمن تشکر از علی خسروانی برای برگزاری رویداد اوتیسم در نمایندگی لاماری اتوخسروانی، گفت: «در موقعیت کنونی، رویدادهای ویژه اوتیسم که نمونه آن با رویکرد مسئولیت‌های اجتماعی توسط اتوخسروانی انجام شد، می‌تواند تا حدودی مشکلات این عزیزان را حل کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

آخرین اخبار