کد خبر: 246277
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
حمید میرمعینی

حمید میرمعینی *

هرگونه پیش‌بینی در رابطه با وضعیت سهام گروه خودرویی؛ متاثر از سیاست‌های جدید دولت در بودجه ۱۴۰۲ و سرانجام واردات خودرو خواهد بود. باتوجه به میانگین حجم معاملات بازار سهام در ماه‌های اخیر که ۴هزار میلیارد تومان در روز برآورد شده است، می‌توان گفت بازار سرمایه در شرایط سکون و متعادل قرار گرفته و شاهد ارزندگی مناسب و کاهش عرضه در بسیاری از نمادها به‌خصوص شرکت‌های بورسی که گزارش‌های شش‌ماهه خوبی دارند، هستیم.

باتوجه به اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور نمی‌توان رشد قابل‌توجه و مداومی را برای بازار سرمایه در آینده متصور بود. انتظار می‌رود طی یک‌ماهه آینده شاهد رشد مقطعی و کوتاه‌مدت در سهم شرکت‌های بورسی که گزارش‌های شش‌ماهه خوبی داشتند، باشیم اما این حرکت روبه‌رشد مداوم نخواهد بود.

از آنجاکه بازار سرمایه عمدتا متاثر از شرایط اقتصادی و بازارهای موازی است، هر جهشی در بازارهای مالی به بازار سرمایه نیز سرایت خواهد کرد. متاسفانه بازار خودرو به‌رغم اینکه بازاری مستعد و دارای سطح مناسب تولید و تقاضاست اما این روزها به سبب سیاستگزاری‌های دستوری و غیرکارشناسی شرایط خوبی ندارد.

اگرچه وضعیت فعلی سهام خودرویی در بازار سرمایه مدنظر سیاستگزاران بوده و ترجیح می‌دهند این بازار در حالت سکون باقی بماند اما تولیدکنندگان با زیان های سنگینی مواجه هستند و سرمایه‌گذاران نیز به عنوان سهام‌دار این شرکت‌ها رغبتی به جذب سرمایه‌گذاری جدید در این حوزه ندارند.

اغلب شاهد تقاضاهای مصرفی در سهام خودرویی هستیم. باتوجه به گمانه‌زنی‌ها در رابطه با واردات خودرو تا زمانی‌که تحول خاصی در بازار خودرو رخ ندهد، تقاضای جدیدی در سهام گروه خودرویی دیده نخواهد شد. هرچند تقاضاهای جدید نیز با قیمت‌گذاری دستوری از سوی شورای رقابت عملا از بین خواهند رفت.

درخصوص پیش‌بینی‌ها نسبت به آینده سهام خودرویی در بازار سرمایه نیز باید اذعان کرد هرگونه پیش‌بینی در رابطه با وضعیت سهام گروه خودرویی متاثر از سیاست‌های جدید دولت در بودجه ۱۴۰۲ و سرانجام واردات خودرو خواهد بود.

اگرچه سهام شرکت‌های خودروسازی به لحاظ رویکرد دارای محور قیمت مناسبی هستند اما اگر قرار باشد شرکت‌های خودروسازی همچنان با زیان تولید کنند و قادر به کسب درآمد از دارایی‌های ارزنده خود و تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این حوزه نباشند قاعدتا به لحاظ ارزش‌گذاری مبتنی بر درآمد و سود، ارزندگی برای سرمایه‌گذاران خود نخواهند داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =