باطری خودرو

شرکت‌های بسیاری درحوزه تولید باتری خودروهای برقی فعال هستند. بر این اساس CATL، LGES و BYD در میان برترین تامین‌کنندگان باتری EV در سال ۲۰۲۳ قرار گرفته‌اند. اما CATL طی چند سال گذشته به‌طور قابل توجهی از سایر تولیدکنندگان پیشی گرفته است.

گسترش جهانی وسایل نقلیه الکتریکی ادامه دارد و با رشد سریع‌تری در صنعت‌باتری‌ همراه شده است. درواقع نه‌تنها تعداد خودروهای برقی و درنتیجه نیاز آن‌ها به‌باتری بیشتر شده، بلکه باید باتری‌هایی با ظرفیت بالاتر (به‌طور متوسط) نیز تامین شود.

امروز نگاهی خواهیم داشت به‌فهرست برترین تامین‌کنندگان باتری لیتیوم-یونی برای خودروهای سواری و ون که توسط EV Volumes تدوین شده است.

بر اساس این گزارش، از اول ژانویه تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ برترین تولیدکننده باتری از نظر ظرفیت، CATL با تقریبا ۹۳ گیگاوات-ساعت بوده و این شرکت این شانس بزرگ را دارد که تا پایان سال ظرفیت خود را به ۲۰۰ گیگاوات-ساعت برساند.

در سال ۲۰۲۲ پس از CATL ال جی سولوشن با ۵۷.۱ گیگاوات-ساعت در جایگاه دوم قرار دارد. BYD نیز با ۴۹.۴ گیگاوات-ساعت در رتبه سوم قرار دارد. این شرکت البته حجم خود را درمقایسه با سال گذشته دو برابر کرد و ممکن است در آینده به‌رتبه دوم تبدیل شود.

داده‌های EV Volumes نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲، حجم تولید به‌حدود ۵۵۰ گیگاوات-ساعت رسید. این رقم رشد ۶۵ درصدی را نسبت به‌سال ۲۰۲۱ با ۳۳۰ گیگاوات-ساعت تولید نشان می‌دهد.

صنعت‌باتری EV در سه سال گذشته افزایش و توسعه قابل توجهی داشته است. CATL با بیش از ۱۵۰ گیگاوات-ساعت باتری در این دوره، پرچم‌دار بازار است. هیچ سازنده دیگری نتوانسته تولید خود در حوزه باتری را سه رقمی کند. اگرچه از سال ۲۰۲۳، LG Energy Solution و BYD در کلوپ ۱۰۰+ GWh قرار گرفته‌اند.

ضعیف‌ترین رشد در میان بازیکنان برتر ظاهرا توسط پاناسونیک مشاهده می‌شود. اما این ما را شگفت‌زده نمی‌کند؛ زیرا این شرکت ژاپنی به‌شدت به‌تسلا متکی است و تا همین اواخر سرمایه‌گذاری زیادی نکرده است.

خواهیم دید که آیا در سال‌های آینده تسلا نیز در آمار ظاهر می‌شود یا خیر. زیرا این شرکت به‌سرعت تولید سلول‌های باتری استوانه‌ای نوع ۴۶۸۰ را افزایش می‌دهد. غیر از این، دیدن تغییر عمده در صنعت تحت سلطه شرکت‌های آسیایی دشوار است.

با این حال با سرمایه‌گذاری سنگین کشورهای اروپایی و آمریکایی در حوزه تولید باتری خودروهای برقی، احتمالا این آمار و جایگاه شرکت‌های آسیایی دچار تغییر خواهد شد. هرچند به‌زیر کشیدن غول تولید باتری جهان یعنی CATL چینی بسیار سخت خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =