مجتمع خدمات رفاهی، تفریحی و اقامتگاهی

مجتمع‌های خدماتی - رفاهی بین‌راهی در ایران دارای پیشینه تاریخی هستند و از دیرباز برای رفع خستگی و تامین نیازهای کاروانیان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. با توسعه شهرنشینی و تمایل افراد به سفر، نیاز به مکان‌هایی که رفاه مسافران و رانندگان را تامین کند، بیشتر از همیشه احساس می‌شود. در این گزارش به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

نظارت بر عملکرد مجموعه‌های خدماتی-رفاهی بین‌راهی

چندی پیش، رئیس اداره امور بازرگانی و سرمایه‌گذاری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مازندران در نشست هم‌اندیشی با جمعی از مدیران مجتمع‌های خدماتی-رفاهی این استان اظهار کرد: «مجتمع‌های خدماتی-رفاهی با تمرکز خدمات موردنیاز در یک مکان، نقش اساسی در ارائه خدمات مطلوب به کاربران جاده‌ای داشته و همچنین در کاهش سوانح و تصادفات جاده‌ای و افزایش ایمنی تردد در شبکه راه‌های کشور نقش مهمی را برعهده دارند.»

سلیمان آبرود ادامه داد: «این مجتمع‌ها با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با اخذ موافقت اصولی از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای احداث و نگهداری می‌شوند.»

وی تاکید کرد: «پیشرفت ساخت‌وساز در استان با کیفیت خوبی همراه بوده و امیدواریم در جهت خدمت‌رسانی به مردم بتوانیم گام‌های موثری برای ارتقای خدمات مطلوب به مسافران و دیگر کاربران جاده‌ای برداریم.»

رئیس اداره امور بازرگانی و سرمایه گذاری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مازندران تصریح کرد: «به منظور رفاه مسافران، کارشناسان این اداره کل نیز در قالب اکیپ‌های مختلف به طور مستمر از مجتمع‌های خدماتی-رفاهی بین‌راهی، نمازخانه‌ها، جایگاه‌های سوخت و رستوران‌های بین‌راهی بازدید کرده و بر عملکرد آنان نظارت دارند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، ضمن تاکید بر رفع نواقص موجود در صورت تکرار برخورد قانونی اعمال می‌شود.»

جلوگیری از پراکندگی واحدهای خدماتی در جاده

معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس نیز در آیین افتتاح مجتمع خدماتی-رفاهی بین‌راهی «برساد» در محور کمربندی جهرم - لار در استان فارس گفت: «هم اینک ساخت ۳۲ مجتمع خدماتی- رفاهی بین‌راهی در این استان با پیشرفت فیزیکی بین ۲۰ تا ۸۰درصد، در دست انجام است که با تکمیل این طرح‌های عمرانی، زمینه آسایش بیشتری برای مسافران ایجاد می‌شود. از این تعداد پنج مجتمع تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهند رسید.»

علی مسعودی ادامه داد: «فراهم کردن زمینه آسایش و رفاه مسافران و رانندگان، جلوگیری از پراکندگی واحدهای خدماتی در جاده و حضور آنها در یک مکان، دسترسی سریع کاربران جاده‌ای به این خدمات و جلوگیری از اتلاف وقت آنها، کمک به کاهش تصادفات و افزایش ضریب ایمنی جاده‌ها، ایجاد فرصت‌های شغلی و بهبود نظارت بر عملکرد مجموعه های خدماتی - رفاهی از مهم‌ترین اهدافی است که در ساخت مجتمع‌های خدماتی-رفاهی بین راهی دنبال می‌شود.»

معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس اظهار کرد: «این مجتمع در زمینی به مساحت بیش‌از ۱۴هزار مترمربع و زیربنای پنج‌هزار و ۵۰۰ متر ساخته شده و دارای امکاناتی نظیر جایگاه سوخت، ساختمان اداری، اتاق مادر و کودک، سرویس بهداشتی، نمازخانه، غرفه‌های تجاری، اقامتگاه ، تعمیرگاه و تعویض روغنی است.»

مزایای «میچی‌نوکی» نسبت‌به مجتمع خدماتی - رفاهی بین راهی!

استراحتگاه‌های بین‌راهی در کشورهای مختلف که در کنار جاده‌ها و بزرگراه‌ها قرار دارند عموما دارای رستوران، فروشگاه و دیگر امکانات موردنیاز اینگونه مکان‌ها هستند تا رانندگان کامیون‌ها، اتوبوس‌های بین‌شهری و سایر خودروها در آنجا به استراحت بپردازند. اما «میچی‌نوکی» تفاوت‌های اساسی با این نوع استراحتگاه‌ها دارد که اولین‌بار در کشور ژاپن ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

اولین تفاوت، گستردگی افرادی است که در بر پایی یک «میچی‌نوکی» نقش دارند که بازارهای محلی، مردم بومی و روستایی منطقه را هم دربرمی‌گیرد. نکته جالب اینکه در کنار مسافران و رانندگان در حال سفر، خود ساکنان و مردم بومی منطقه هم جزو مشتریان و استفاده‌کنندگان از این خدمات مجتمع خدماتی رفاهی بین‌راهی هستند. این مساله به بهبود وضعیت اقتصادی و درآمدهای مردم بومی کمک زیادی می‌کند.

در واقع، «میچی‌نوکی» تنها یک اقامتگاه خدمات رفاهی بین‌راهی نیست بلکه یک بازار کوچک محلی هم محسوب می‌شود. تفاوت و نکته مهم این است که در «میچی‌نوکی» به جز خدمات اقتصادی، خدمات اجتماعی مانند خدمات درمانی، آموزشی و فرهنگی نیز به مشتریان و مردم بومی ارائه می‌شود.

تشخیص دقیق زمینه‌های کاری «میچی‌نوکی» یکی از عوامل موفقیت این پروژه به‌شمار می‌رود. بسیار ضروری است که به خواسته‌ها و نیازهای مردم بومی که عموما صدایشان نیز شنیده نمی‌شود، توجه شود.

همچنین نکته مهم در مورد «میچی‌نوکی» این است که قرار است هم مسافران و رانندگان از این مجموعه بهره‌برداری کنند و هم مردم محلی؛ در نتیجه باید فرصت‌های برابری برای هر دو گروه در این مجتمع‌ها دیده شود.

وجود استراحتگاه‌ها و مجتمع‌های رفاهی بین راهی مناسب، یکی از ضروریات سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای محسوب شده و باعث می‌شوند حمل‌ونقل و جابه‌جایی کالا و نفرات، وضعیت خوشایندتری داشته باشد.

همان طور که ذکر شد، «میچی‌نوکی» نمونه‌ موفقی از استراحتگاه‌های بین‌راهی است که خاستگاه آن کشور ژاپن است. این نوع دهکده‌های رفاهی بین‌راهی با کمک بانک جهانی در بسیار از کشورها در حال گسترش و راه‌اندازی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =