ب‌ام‌و XM مدل 2023

ملاقات با BMW XM به‌عنوان داغ‌ترین ساخته باواریایی‌ها در سال‌های اخیر، رویایی است که در ایران محقق نمی‌شود. این شاسی‌بلند غول‌آسای اسپرت به‌تازگی توسط ب‌ام‌و رونمایی شده و هنوز پایش در هر کشوری به‌خیابان‌ها باز نشده؛ چه به‌رسد به‌خیابان‌های کشور ما که با محدودیت‌های واردات دست‌وپنجه نرم می‌کند.

شرایط بررسی این خودرو به‌لطف یکی از دوستان در نمایندگی ب‌ام‌و کانادا مهیا شد تا بتوانیم از نزدیک این غول بی‌شاخ و دم باواریایی را مورد بررسی قرار دهیم. XM نه‌تنها برای ما ایرانی‌ها بلکه در سطح جهانی یک شاسی‌بلند گران‌قیمت محسوب می‌شود که قیمت پایه آن از حدود 160 هزار دلار آغاز می‌شود و با این قیمت، هر کسی شانس ملاقات با آن را ندارد. در ادامه ضمن معرفی این محصول جدید از شرکت اسپرت‌ساز ب‌ام‌و به‌بررسی کامل آن خواهیم پرداخت.

سال 2021

در 29 نوامبر 2021 در ایالت فلوریدای آمریکا، پرده از چهره یک خودرو کانسپت جدید به‌نام BMW Concept XM برداشته شد. این کانسپت یک شاسی‌بلند اسپرت با ابعاد بزرگ بود. ب‌ام‌و کانسپت XM در اصل، ادامه داستان شاسی‌بلندهای اسپرت این کمپانی بود که در سال 2007 با BMW Concept X6 آغاز و موجب تولد مدل‌های تولید انبوهی همچون X6 و سپس X4 و X2 شد.

حال با توجه به‌ابعاد کانسپت XM و سبک طراحی آن، گمانه‌زنی‌ها درخصوص ساخت نسخه تولید انبوه X8 به‌عنوان بزرگ‌ترین شاسی‌بلند اسپرت باواریایی‌ها قوت گرفت.

مدلی که با عرضه آن به‌بازار، سبد شاسی‌بلندهای اسپرت ب‌ام‌و تکمیل و این کمپانی تبدیل به‌نخستین خودروساز جهان شد که تکمیل‌ترین تنوع از شاسی‌بلندهای اسپرت در سایزهای کوچک، کامپکت، متوسط و بزرگ را به‌مشتریان عرضه می‌کرد. اتفاقی که کاملا از ب‌ام‌و به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح خودروهای اسپرت در جهان انتظار می‌رفت.

سال 2022

یک سال بعد، نسخه تولید انبوه ب‌ام‌و کانسپت XM با نام BMW XM رونمایی و در آخرین‌ماه از سال 2022 روانه خط‌تولید ب‌ام‌و در ایالت کالیفرنیای آمریکا شد. نسخه تولید انبوه XM تفاوت چندانی با نسخه کانسپت آن نداشت.

کاری که طراحان ب‌ام‌و به آن معروف هستند و تا به‌حال خودروهای کانسپت زیادی را با همان شکل و شمایل، روانه خط‌تولید کرده‌اند. تنها چیزی که برخلاف پیش‌بینی‌ها اتفاق افتاد، نامگذاری این شاسی‌بلند بزرگ اسپرت بود.

به‌جای این‌که ب‌ام‌و از نام X8 استفاده کند، ترجیح داده بود با همان نام XM که در نمونه کانسپت شاهد آن بودیم، این محصول جذاب و جدید را روانه بازار کند. جالب است بدانید پیش از این و در سال 1989، نام XM توسط شرکت سیتروئن روی یکی از محصولات این کمپانی مورد استفاده قرار گرفته بود؛ خودرویی که تا سال 2000 با این نام تولید و عرضه شد. ب‌ام‌و برای این‌که بتواند از نام XM برای نامگذاری محصول جدیدش استفاده کند، موافقت سیتروئن را جلب کرده است.

سال 2023

ب‌ام‌و XM اواخر سال 2022 روانه خط‌تولید شد تا به‌عنوان محصول 2023 در بازار جهانی عرضه شود. جالب است بدانید XM اصلا در وطن خود یعنی آلمان تولید نمی‌شود و مونتاژ آن، فقط به‌خط تولید این شرکت در ایالات‌متحده آمریکا سپرده شده است.

این هیولا هنوز بوی بنزین می‌دهد!

XM معمولی یک خودرو پلاگین-هیبرید بوده و شرکت ب‌ام‌و در آوریل سال جاری میلادی یک نسخه ضعیف‌تر از آن را نیز با نام XM 50e معرفی کرد. البته نسخه‌های مختلف XM به‌همین جا ختم نمی‌شود. چراکه ب‌ام‌و یک نسخه تولید محدود از این شاسی‌بلند جذاب را نیز با نام XM Label Red Edition و مشخصات فنی قوی‌تر ساخته که قرار است تنها 500 دستگاه از آن تولید و عرضه شود.

قیمت نسخه تولید محدود XM از 185 هزار دلار شروع می‌شود. اما فعلا اطلاعات دقیقی از قیمت XM 50e که نسخه ارزان‌تر خواهد بود، در دست نیست. جالب است بدانید خودرو XM به‌طور اختصاصی توسط زیر مجموعه اسپرت‌ساز ب‌ام‌و یعنی شرکت BMW M طراحی و تولید شده است.

این هیولا هنوز بوی بنزین می‌دهد!

جذاب به‌معنای واقعی کلمه!

جلوپنجره کلیوی‌شکل معروف ب‌ام‌و که در ابعاد بسیار بزرگ و به‌صورت نورانی برای این مدل طراحی شده، در کنار ورودی‌های هوای متعدد در نمای جلو خودرو، از وجود یک نیروگاه عظیم در زیر کاپوت بزرگ این غول خبر می‌دهند. همچنین چراغ‌های دوتایی جلو به‌سبک مدرن ب‌ام‌و یعنی دو تکه روی هم طراحی شده‌اند.

رینگ‌های زیبای XM بسیار بزرگ بوده و 23 اینچی هستند؛ رینگ‌هایی که به‌رنگ مشکی بوده و به‌طور کلی هارمونی زیبایی با رنگ آبی بدنه ایجاد کرده‌اند.

بدنه XM مورد نظر به‌طیف خاصی از رنگ آبی مزین بوده که در عین متانت، جلب‌توجه می‌کند. اسم این رنگ زیبا Marina Bay Blue است.

جالب است بدانید در نمای عقب خودرو، خبری از لوگوی ب‌ام‌و در مرکز در صندوق بار نبوده؛ اما شرکت BMW M به‌یاد نخستین ساخته خود یعنی M1 از دو لوگوی ب‌ام‌و روی طرفین شیشه عقب استفاده کرده است. در نهایت نمی‌توان به‌فرم طراحی جالب و عمودی خروجی اگزوزهای دوبل این هیولا اشاره نکرد.

این هیولا هنوز بوی بنزین می‌دهد!


نام و مدل BMW XM 2023
نوع پیشرانه 8 سیلندر 4.4 لیتری توربوشارژر با موتور الکتریکی
حداکثر قدرت 653 اسب‌بخار
حداکثر گشتاور 800 نیوتون‌متر
نوع گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک استپ ترونیک
شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت 4.3 ثانیه
حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت (محدود شده)
نوع سوخت بنزین و برق
حجم مخزن سوخت 69 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی 1.5 تا 1.6 لیتر در هر صد کیلومتر
میزان تولید گاز کربن دی اکسید 33 تا 36 گرم در هر کیلومتر
قیمت پایه 159.000 دلار ( 8.155.000.000 تومان)

کابین مدرن و اسپرت

انتخاب تریم قرمز و مشکی برای XM مورد نظر در نوع خود جالب بوده و هیجان سرنشینان درون کابین را دوچندان می‌کند. به‌طور کلی، فرم طراحی داخل کابین این خودرو به‌سبک جدید ب‌ام‌و انجام شده است. یک نمایشگر بزرگ و کشیده که هم صفحه‌کیلومتر شمار و هم مانیتور مالتی مدیای خودرو را شامل می‌شود، روی داشبورد خودرو جا خوش کرده است.

این هیولا هنوز بوی بنزین می‌دهد!

این هیولا هنوز بوی بنزین می‌دهد!

این هیولا هنوز بوی بنزین می‌دهد!

کیفیت چرم استفاده‌شده در کابین خودرو کم‌نظیر بوده و حضور فیبرکربن در برخی قسمت‌های کابین، حس و حال لوکس و اسپرت بودن را به‌سرنشینان القا می‌کند.

باید اعتراف کرد سبک طراحی اسپرت کابین XM در میان محصولات ب‌ام‌و بی‌نظیر بوده و همچون نامش، متمایز است. فضای در نظر گرفته شده در کابین این شاسی‌بلند اسپرت برای 5 نفر بوده و گنجایش 527 لیتری صندوق بار (که در صورت خواباندن صندلی‌ها تا 1820 لیتر افزایش می‌یابد)، فضای کافی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

این هیولا هنوز بوی بنزین می‌دهد!

هیولایی که حریف می‌طلبد!

نسخه معمولی و تولید محدود لیبل رد ادیشن XM هر دو به‌موتور 8 سیلندر 4.4 لیتری توربوشارژ در کنار قوای محرکه الکتریکی مجهز بوده که بازده متفاوتی دارند؛ اما نسخه XM 50e با قلبی کوچک‌تر که از نوع 6 سیلندر 3 لیتری توربوشارژ بوده، در کنار قوای محرکه الکتریکی کار می‌کند. XM مورد نظر ما که در نمایندگی ب‌ام‌و در کانادا با آن ملاقات کرده‌ایم، از نوع معمولی بوده که توانایی تولید 653 اسب‌بخار قدرت و 800 نیوتون‌متر گشتاور را دارد. شتاب این هیولا به‌طور رسمی 4.3 ثانیه اعلام شده که هر کوپه اسپرت‌سایز کوچک و کامپکتی را به‌چالش می‌کشد.

گیربکس 8 سرعته اتوماتیک در این خودرو وظیفه انتقال قدرت به‌هر چهار چرخ را بر عهده داشته و باید گفت XM به‌سیستم چهار چرخ محرک اختصاصی ب‌ام‌و یعنی xDrive مجهز است. حداکثر سرعت خودرو نیز روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده که اگر نمی‌شد، شاید تا مرز 300 کیلومتر بر ساعت هم پیش می‌رفت.

این غول قدرتمند و سریع السیر در کمال تعجب در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی 1.5 تا 1.6 لیتر بنزین می‌سوزاند. درنهایت باید گفت شاید XM جزو آخرین ساخته‌های اسپرت ب‌ام‌و بوده که به‌موتور بنزینی مجهز است و شاید این یک خداحافظی باشکوه با بنزین باشد.

این هیولا هنوز بوی بنزین می‌دهد!

در پایان از مدیریت محترم نمایندگی ب‌ام‌و جهت در اختیار گذاشتن خودرو ب‌ام‌و XM برای انجام این بررسی تشکر می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =