بازار خودرو

در شرایط فعلی که بازار خودرو بیش از هر زمان دیگری به عرضه مدل‌های جدید نیاز دارد، سازمان بورس کالا دوباره به عرضه خودرو اصرار دارد. این در حالی است که ابتدای امسال (١۶ فروردین) سخنگوی شورای‌رقابت اعلام کرده بود که عرضه انواع خودرو در بورس منتفی است

در بازار خودرو روز گذشته، همچنان شاهد روند نزولی مدل‌های داخلی و چینی بودیم. در این میان با توجه به‌ریزش نرخ ارز، اما همچنان خودروهای خارجی در بازار آزاد رشد بها را تجربه کردند.

درچنین شرایطی که بازار به‌واسطه کمبود خودرو، نیازمند تزریق مدل‌های جدید است، اما همچنان بر سر این موضوع که چه نهادی عرضه خودرو را در اختیار داشته باشد، حرف و حدیث‌ بسیار است.

درشرایط فعلی که بازار بیش از هر زمان دیگری به‌عرضه خودرو نیاز دارد، سازمان بورس کالا دوباره به‌عرضه خودرو اصرار دارد. بر این اساس رئیس سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرد: «مذاکرات با شورای‌رقابت و مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا در جریان است و پیگیر موضوع هستیم.» این درحالی است که ابتدای امسال (١۶ فروردین) سخنگوی شورای‌رقابت اعلام کرده بود عرضه انواع خودرو در بورس منتفی است.

اسفندماه سال گذشته نیز رئیس سازمان بورس اعلام کرده بود عرضه خودرو در بورس ادامه دارد و با یکی از خودروسازان داخلی، به‌دلیل عدم‌عمل به‌تعهدات خود برای عرضه خودرو در بورس، طبق قانون برخورد می‌شود.

سال گذشته درمجموع حدود ٣۴ هزار دستگاه خودرو از طریق بورس کالا به‌فروش رسید؛ اما در ادامه، این عرضه متوقف شد. مخالفان بر این باور بودند که عرضه خودرو در بورس، یک طرح خلق‌الساعه است و مردم نباید خودرو را با قیمت مزایده‌ای خریداری کنند و همین عامل، سبب افزایش قیمت خودرو در بازار می‌شود.

شورای‌رقابت نیز به‌صراحت اعلام کرد که همه متوجه شده‌اند که فروش خودرو در بورس کالا به‌زیان مصرف‌کننده است و بورس و وزارت صمت حق تصمیم‌گیری درباره عرضه خودرو به‌این شکل را نداشتند.

در حال حاضر تنها سه مدل کامیون در بورس کالا عرضه می‌شود و گفته شده است به‌دلیل تعهدات خودروسازان در سامانه یکپارچه، فعلا برنامه جدیدی برای عرضه بورسی خودرو وجود ندارد. با این وجود به‌نظر می‌رسد باز هم موتور بورس کالا برای فروش خودرو روشن شده‌ است.

ایران‌خودرو در نامه‌ای به شورای‌رقابت خواستار از سرگیری عرضه خودرو در بورس کالا شد. این درحالی است که رئیس بورس کالا معتقد است خودروسازان درحال پیگیری برای برگشت عرضه‌های خودرو در بورس کالا هستند و اگر این پیگیری‌ها به‌نتیجه برسد، سازمان بورس برای عرضه مشکلی ندارد.

سرانجام بازگشت خودرو به‌بورس کالا هنوز مشخص نیست؛ اما براساس نظر کارشناسان بازار خودرو، سامانه یکپارچه تا به‌حال موفق عمل کرده و یکی از دلایل ریزش قیمت خودروها در بازار آزاد، همین سامانه بوده است.

پورشه ماکان، رکورددار بیشترین رشد بها در بازار آزاد

بازار خودرو روز گذشته در میان کاهش قیمت خودروهای داخلی و چینی شاهد افزایش بهای برخی مدل‌های خارجی بود. در این میان پورشه ماکان با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش، بیشترین رشد بها را در بازار آزاد تجربه کرد.

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای تا ۵ میلیون‌تومان را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۷۸۶ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۴۷۸ میلیون‌تومان، پادرا پلاس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۳۰ میلیون‌تومان، کارون (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۷۰ میلیون‌تومان و رانا پلاس (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۴۹۱ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش قیمت ۵ و ۱۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش، یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش، یک‌میلیارد و ۵۲۵ میلیون‌تومان، تیگو ۷ معمولی (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش، یک‌میلیارد و ۳۸۰ ‌میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش، یک‌میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش، یک‌میلیارد و ۴۲۵ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای الانترا با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان و رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد رشد بهای ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش پورشه ماکان با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =