اسماعیل شجاعی

اسماعیل شجاعی *

درخصوص تاثیرات واردات خودروهای خارجی این سوال مطرح می‌شود متقاضیان این محصولات چه افرادی هستند اما مساله این است که وارداتی با قیمت‌هایی که سابق بر این مدنظر دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، به دست مصرف‌کننده نخواهد رسید.

گام اول نجات بازار خودرو کشور از انحصار این است که متولیان تعرفه منطقی برای واردات خودرو در نظر بگیرند و در گام دوم هم خصوصی‌سازی واقعی انجام شود. شرکت‌های خودروسازی ما این توان را دارند که خودروهای با کیفیت بالا و ارزان‌تری تولید کنند اما در شرایط فعلی و دخالت دولت در شرکت‌های خودروسازی این اتفاق نمی‌افتد.

به‌عنوان‌مثال اگر خودرو ۲۰ هزار دلاری وارد کشور شود با دلار ۵۰هزارتومانی قیمت خالص این خودرو یک‌میلیارد تومان می‌شود، حال روی این خودرو هزینه‌های مختلف ازجمله عوارض، تعرفه، مالیات، شماره‌گذاری و... نیز اضافه می‌شود، عملا قیمت این خودرو پایین‌تر از یک و نیم میلیارد تومان نخواهد بود.

درحال‌حاضر خودروهای ایرانی در محدوده ۵۰۰میلیون تومان هستند بنابراین خودروهای وارداتی با خودروهای داخلی قابل‌مقایسه نیستند.

درنتیجه واردات خودرو روی بخشی از بازار و خودروهای موجود اثر می‌گذارد. اگر هدف از واردات خودرو، رقابتی کردن بازار و خروج انحصار از این بخش است، با این وضع واردات نمی‌توان چندان به این موضوع امید داشت.

آنچه بر بازار ما اثرگذار خواهد بود، خودروهایی هستند که فضای رقابت را در بازار ایجاد کنند و دست مصرف‌کننده برای خرید خودروهای زیر یک‌میلیارد تومان باز باشد.

اگر قرار بود مجلس کاری کند باید در مورد تعرفه‌ها تصمیم مشخصی می‌گرفت، زیرا در این وضعیت حتی اگر خودرو کمتر از ۲۰ هزار دلار هم وارد کشور شود باز قیمت آنها بالا می‌رود.

با شرایط فعلی بازار خودرو ایران و قیمت‌های کنونی، واردات خودرو صرفا در بخش بازار مونتاژی‌ها اثر خود را می‌گذارد و با آنها قابل‌رقابت است. در واقع واردات خودرو، قیمت خودروهای مونتاژی را رقابتی می‌کند.

عملا واردات خودروهای زیر ۱۰هزار دلار هم امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه دولت بخواهد با واردات خودروهای کارکرده بازار را به حالت رقابتی برساند که در این صورت مشکلات بیشتری گریبان بازار خودرو را خواهد گرفت، زیرا چالش‌های تامین قطعات، زیست‌محیطی و... به شدت مشکل‌ساز است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =