ترافیک تهران

سومین اجلاس کلان‌شهرهای راه‌ابریشم، با حضور سران و مقامات عالی‌رتبه ۱۳۰کشور جهان به میزبانی چین در پکن برگزار شد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران و برخی مسئولان شهری نیز در این اجلاس حضور داشتند و تلاش کردند از این فرصت برای استفاده از تجربیات، تکنولوژی و سرمایه‌گذاری چینی‌ها برای حل مشکلات کلان‌شهر تهران استفاده کنند.

پکن و تهران سابقه ۹سال خواهرخواندگی دارند

چندی پیش، علیرضا زاکانی تهران را به مقصد پکن ترک کرد تا در اجلاس راه‌ابریشم حضور پیدا کند. اما این تنها بهانه سفر شهردار تهران به چین نبود؛ علاوه‌بر حضور در اجلاس مذکور، شهردار تهران با شهردار پکن نیز دیدار و گفت‌وگویی داشت تا برای توسعه همکاری‌های شهرداری تهران با پکن زمینه‌ لازم فراهم شود.

در ادامه سفر مدیران شهری به پکن اتفاقات مهمی برای توسعه ناوگان ریلی پایتخت رقم خورد و اقدامات موثری برای بهبود وضعیت فرسوده قطار شهری تهران صورت گرفت.

در واقع سفر مدیران شهری به چین حامل پیام‌های امیدوارکننده‌ای برای مترو تهران است. بر همین اساس چند تفاهم‌نامه و قرارداد میان شرکت واگن‌سازی تهران با شرکای چینی به امضا رسید.

همچنین علیرضا زاکانی، در دیدار با شهردار پکن گفت: «پکن و تهران سابقه ۹سال خواهرخواندگی دارند. ما به روابط فعلی دو شهر قانع نیستیم و سطح ارتباطات میان تهران-پکن باید رشد پیدا کند.»

یین یانگ، شهردار پکن نیز افزود: «پکن زمینه‌های همکاری دو شهر را در سه محور توانمندی مدیریت شهری، زمینه‌های تجاری و اقتصادی و تبادلات فرهنگی فراهم کرده، یکی از مصادیق همکاری در مدیریت شهری موضوع هوشمندسازی است و شهرداری پکن آمادگی لازم برای گسترش همکاری‌ها در این حوزه را دارد.»

استفاده از تجربیات موفق چین در مبارزه با آلودگی هوا و ترافیک

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در جلسه شورای ارتقای تجارت بین‌المللی (CCPIT) که چند روز قبل در چین برگزار شد، گفت: «تهران به‌عنوان پایتخت ایران با مساحت ۷۳۰ کیلومترمربع و ۹میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت همچون چین دارای قدمتی چند هزار ساله است.»

سیدجعفر تشکری‌هاشمی با اشاره به تعداد وسایل‌نقلیه موتوری که در سطح شهر تهران تردد دارند، اظهار کرد: «در تهران ۴میلیون خودرو و یک میلیون موتورسیکلت تردد دارند و روزانه ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار سفر کامل و ۲۳میلیون و ۲۰۰ هزار پاره‌سفر در پایتخت ایران انجام می‌شود.»

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که آلودگی هوا و تراکم ترافیک از بزرگ‌ترین مشکلات تهران هستند، تصریح کرد: «برای حل این مشکلات ۳۰۰ کیلومتر شبکه ریلی مترو و ۱۹۵ کیلومتر شبکه خطوط اتوبوسرانی تندرو (بی‌آرتی) در تهران ایجاد شده است.»

وی تاکید کرد: «برای بهبود کیفیت زندگی مردم تهران، برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده است و چین می‌تواند شریک استراتژیک و قابل‌اعتماد تهران برای تحقق این اهداف و برنامه‌ها باشد؛ برهمین اساس علاقه‌مندیم تا از تجربیات موفق چین در مبارزه با آلودگی هوا، ترافیک و زیرساخت‌های شهری استفاده کنیم.»

تشکری‌هاشمی با اشاره به ظرفیت‌های همکاری تهران و چونگ‌چینگ (کلانشهری در غرب چین) عنوان کرد: توسعه شبکه مترو، توسعه شبکه اتوبوسرانی، برقی‌سازی اتوبوس‌های شهری، تاکسی‌ها، موتورسیکلت‌ها و اسکوتر، تامین واگن، تکمیل شبکه راه‌ها اعم‌از پل و تونل، تکمیل شبکه آب‌های سطحی، هوشمندسازی شهر به‌خصوص در موضوع حمل‌ونقل شهری و انتقال تجارب در زمینه مسائل مختلف شهری از محورهای قابل همکاری بین دو شهر هستند.»

وی اظهار کرد: «شهرداری تهران به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی برای اجرای پروژه‌های خود از سرمایه‌گذاران چینی با اولویت استقبال کرده و به همکاری‌های بلندمدت و با رویکرد برد-برد فکر کرده و در همین راستا، سرمایه‌گذاری سودمند را تضمین می‌کند.»

شهر در دست هوش‌مصنوعی

ترافیک خودرویی در کلان‌شهرها معضلی است که کشورهای پرجمعیت دنیا را از سال‌ها پیش به چالش کشیده و این کشورها تاکنون راه‌حل‌های مختلفی را برای حل این معضل محک زده‌اند. اکنون این آزمون و خطاها، زیر سایه پیشرفت‌های چشمگیر فناوری، به استفاده از هوش مصنوعی رسیده است.

ساکنان کشور چین نیز با جمعیتی معادل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر، روزانه با مساله ترافیک، دست و پنجه نرم می‌کنند؛ چالشی که دانشمندان این کشور اکنون با ابداع سیستمی بر پایه هوش مصنوعی در صدد برطرف کردن آن برآمدند. چینی‌ها استفاده از این سیستم را در شهر هانگژو، مورد آزمایش قرار دادند. اکنون رفت‌وآمد خودروها در این شهر با سیستم هوش مصنوعی به نام «مغز شهر» کنترل می‌شود.

این سیستم زمان موردنیاز خودروهای اورژانسی را برای پاسخ به موقعیت‌ها تا نصف و میزان ترافیک را به‌اندازه زیادی کاهش داده است. شهر توریستی هانگژو با جمعیت ۹میلیون نفری واقع در شرق چین، یکی از پرترافیک‌ترین شهرهای این کشور بود، ولی اکنون با استفاده از این سیستم، به شهر پنجاه‌وهفتم شهر در این کشور از نظر بار ترافیکی تبدیل شده است.

مغز شهر یا همان سیستم هوش مصنوعی در هانگژو از داده‌های دوربین‌ها، اطلاعات حساب های کاربری رسانه‌های اجتماعی پلیس‌ راهنمایی و رانندگی، یک سرویس مسیریاب مبتنی‌بر وب به‌نام «اتوناوی» و چراغ‌های راهنمایی برای رفت‌وآمد روان استفاده می‌کند.

این پروژه تحت‌نظر شهرداری هانگژو و با همکاری با ۱۳ شرکت انجام شده است. مشابه این پروژه در کوالالامپور، پایتخت مالزی نیز اجرا شده است. البته با تمام مزایایی که این فناوری دارد هنوز سوالاتی در مورد حفظ حریم خصوصی و شیوه استفاده از داده‌های افراد و اینکه هوش مصنوعی چطور می‌تواند محل زندگی ما را به جای بهتری تبدیل کند، مطرح است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =