موتور جدید

محصولات سایپا با موتور ارتقایافته به‌زودی جهت عرضه به مشتریان در طرح‌های فروش این خودروساز قرار خواهد گرفت

گروه خودروسازی سایپا با هدف افزایش توان، گشتاور و کاهش مصرف سوخت محصولات خود، به توسعه و تولید موتور ارتقایافته M15i اقدام کرده است و به‌زودی محصولات این گروه با این موتور به بازار عرضه خواهد شد. طراحی موتور جدید M15i به‌منظور کاهش سطح آلایندگی محصولات، ارتقا به یورو۵ و قابلیت ارتقا به یورو۶ و افزایش کیفیت در محصولات پلت‌فرم X200  گروه سایپا که درحال‌حاضر با موتور M15 تولید می‌شوند و پایه طراحی آن بر مبنای یورو۴ است، در دستور کار گروه خودروسازی سایپا قرار گرفت. طبق اعلام سایپا، موتور M15i درحال‌حاضر با انجام موفقیت‌آمیز تمامی آزمون‌های عملکرد، مصرف سوخت و دوام، مراحل نصب و انطباق بر روی محصولات جدید کوییک GX، ساینا GX، اطلس و سهند گروه سایپا و انجام تمامی آزمون‌های سطح خودرو، آماده تجاری‌سازی و ارایه به مشتری است. گفته می‌شود محصولات گروه سایپا با موتور ارتقایافته به‌زودی جهت عرضه به مشتریان در طرح‌های فروش این خودروساز قرار خواهد گرفت.

  تغییرات و بهبودهای انجام‌شده در موتور M15

طبق اعلام، تغییرات و بهبودهای انجام‌شده روی این موتور شامل طراحی سرسیلندر جدید با هدف بهبود محفظه احتراق، خنک‌کاری، پورت‌های هوا و دود، قابلیت استفاده از تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ CVVT و میل سوپاپ جدید متناسب با آن و نیز افزایش نسبت تراکم موتور تا ۱۰.۵ با استفاده از طراحی پیستون‌های جدید است. علاوه بر این، استفاده از رینگ‌های پیستون و یاتاقان‌های طرح جدید نیز در راستای کمک به کاهش اصطکاک موتور و کاهش مصرف سوخت انجام گرفته است.

همچنین با هدف کمک هرچه بیشتر به کاهش مصرف سوخت و بهبود آلایندگی از طرح منیفولد هوای کاملا جدید با قابلیت نصب دریچه گاز برقی و بهبود زاویه پاشش انژکتورها و نیز از طرح منیفولد دود استیل به‌جای طرح چدنی M15 فعلی در این موتور بهره‌گیری شده است.

موتور M15 با تولید گشتاور ۱۳۷‌نیوتون‌متر و توان ۹۰ اسب‌بخار دارای برتری حدود ۷درصدی عملکرد و حدود نیم لیتر کاهش مصرف سوخت نسبت به خودرو مشابه مجهز به موتور M15 فعلی، دارای جایگاه مناسبی در سبد قوای محرکه محصولات سایپا است.

  تضمین روند تولید سایپا با موتورهای جدید

در نخستین روزهای مهرماه،‌ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از تضمین روند تولید محصولات این خودروساز بزرگ با تولید موتورهای نسل جدید تا 10 سال آینده خبر داد و گفت: «بزرگ‌ترین ضربه‌ای که گروه خودروسازی سایپا در چند سال گذشته خورده، از ناحیه عدم سرمایه‌گذاری مناسب در بخش قوای محرکه بوده؛ گروه سایپا به جهت فقدان قطعاتی چون موتور، گیربکس و اکسل، لطمه سنگینی دیده و بر این اساس سعی شده است؛‌ طی 21 ماه اخیر،‌ خلأهای گذشته جبران شود.»

محمدعلی تیموری افزود: «علاوه بر توسعه موتور، گیربکس و اکسل،‌ درحال‌حاضر شرایط فراهم است تا ساخت پلوس را در اولویت داخلی‌‍‌سازی قرار دهیم، چراکه یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو، سیستم تعلیق و فرمان است.»

وی با اشاره به پروژه در حال اجرای ساخت خانواده موتورهای 1.6 تا 2.5 لیتری در گروه سایپا، ادامه داد: «با ورود نسل جدید موتورهای سایپا علاوه بر بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش آلایندگی، کیفیت قوای محرکه و سیستم تعلیق محصولات سایپا نیز تا حدی افزایش خواهد یافت که مشتریان تا 5 سال به تعمیرگاه مراجعه نکنند و این یعنی کیفیت و اصالت خودرو که بازار به آن نیاز دارد.»

  از «M15i» تا «M16»

علاوه بر پیشرانه M15i، سایپا پیشرانه ME16 را نیز در برنامه دارد. موتور ME16 از لحاظ مشخصات فنی دارای حجم موتور 1600سی‌سی و 16 سوپاپ و دارای استاندارد آلایندگی یورو5 است.

قدرت آن بیش از 115 اسب بخار بوده و مجهز به سیستم CVVT و پمپ روغن با دِبی متغیر است که سبب کاهش مصرف سوخت و بالابردن قدرت موتور نسبت به مدل‌های مشابه خود می‌شود.

این موتور چهارسیلندر خطی با پاشش سوخت چندنقطه‌ای امکان اخذ استاندارد یورو6 را نیز دارد.

ویژگی دیگری که پیشرانه ME16 را بارز و منحصر به‌فرد می‌کند، شروع تولید این موتور با بیش‌از 92درصد ساخت داخل قطعات است که همزمان با تولید انبوه، صرفه‌جویی معناداری در کاهش ارزبری و تحقق کنترل تورم در این حوزه خواهد داشت.

قطعات C5 شامل بلوک سیلندر، سرسیلندر، میل لنگ، میل بادامک و شاتون است که تشکیل‌دهنده اعضای اصلی موتور هستند و تمامی آن توسط صنعتگران زنجیره تامین گروه خودروسازی سایپا ساخت داخل شده‌اند.

سیستم کنترل EMS این موتور نیز که از قسمت‌های کلیدی مجموعه موتور است،‌ به‌صورت کامل طراحی داخلی و بومی‌سازی شده است.

در این راستا، 69 قطعه‌ساز کشور در تحقق ساخت داخل اجزای مجموعه‌های این موتور ارزشمند با مگاموتور سایپا همکاری کرده‌اند و با توجه به این‌که قالب‌های قطعات اصلی و تاثیرگذار در کیفیت محصول از منابع معتبر و با کیفیت بالا تهیه شده است، کیفیت قطعات تولیدی موتور ME16 بسیار مطلوب بوده و با بهره‌گیری از خط تولیدی که رونمایی شد، کیفیت مجموعه موتور تضمین می‌شود.

8درصد قطعات باقیمانده نیز شامل قطعات استاندارد مانند کاسه‌نمدها، بیرینگ‌ها و... است که به دلایل کیفی از منابع خارجی تامین می‌شود. البته داخلی‌سازی قطعات باقیمانده نیز همچنان در دستور کار قرار دارد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    2 1
    موتور جدید ۹۰ اسب بخار

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =