خدمات پلاک در محل

در مطلب امروز به بررسی خدمات جدید پلیس در زمینه تعویض پلاک و معرفی خودروهایی که تعویض پلاک نمی‌شوند، می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

طرح خدمات پلاک در محل، همان طرح شماره‌گذاری اینترنتی است!

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور فراجا، روند خدمات پلاک در محل را تشریح و اظهار کرد: این طرح در راستای تسهیل خدمات و سرعت دادن به خدمات پلیس راهور اجرا شده است؛ البته طرح خدمات پلاک در محل همان طرح شماره‌گذاری اینترنتی است.

سرهنگ علی محمدی ادامه داد: در طرح شماره‌گذاری اینترنتی خودرو ۸۵درصد کار از طریق کاربر، از طریق تلفن‌همراه یا رایانه در خانه اجرا می‌شد و شخص برای انجام ۱۵درصد کار (بازدید اصالت خودرو و فک و نصب پلاک)‌ به مراکز شماره‌گذاری مراجعه می‌کرد.

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور بیان کرد: با اجرای طرح خدمات پلاک در محل، این ۱۵درصد کار هم مقابل در منزل خریدار خودرو انجام می‌شود و تیم‌های پلیس به آدرس ثبت‌شده در سایت مراجعه می‌کنند.

سرهنگ محمدی با بیان اینکه طرح خدمات پلاک در محل در راستای ارائه تسهیل ارائه خدمات به افراد جانباز و یا افرادی که مشکل حرکتی دارند راه‌اندازی شده است، گفت: تمام افراد می‌توانند از این نوع خدمت پلیس بهره‌مند شوند، اما اگر در یک روز تعداد درخواست‌ها زیاد باشد اولویت با جانبازان، معلولان یا افراد خاص که مشکل حرکتی دارند خواهد بود.

وی بیان کرد: شخص ابتدا باید از طریق سایت سها، آن ۸۵درصد فرآیند؛ یعنی ورود اطلاعات را انجام بدهد و سپس صحت‌سنجی از طریق ما انجام می‌شود.

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ادامه داد: ادامه ارائه خدمات پلاک در محل ۲۴ ساعت زمان می‌برد، چرا که باید هم بررسی اطلاعات انجام شود و هم باید پلاک برای فرد ساخته شود.

محمدی بیان کرد: حتی اگر فرد پلاک رزرو داشته باشد، باید این پلاک در خودرو ون مربوطه قرار بگیرد و این روند ۲۴ساعت زمان می‌برد.

وی ادامه داد: هنگامی که ون شماره‌گذاری پلیس راهور به در منزل خریدار مراجعه می‌کند، یک کارشناس حقوق و یک کاربر در این خودرو حضور دارند تا کارشناس حقوق اصالت مدارک را بررسی کند و کاربر بازدید اصالت وسیله‌نقلیه را انجام دهد.

سرهنگ محمدی افزود: در صورت تایید تمامی اسناد و مدارک، سند (برگ سبز) پرینت گرفته شده، امضا و تیک چاپ کارت خودرو هم زده می‌شود؛ برگ سبز همان‌جا به خریدار تحویل و کارت خودرو هم کمتر از یک هفته برای او ارسال خواهد شد.

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هزینه حضور خودرو شماره‌گذاری مقابل در منزل چه میزان تخمین زده شده است، تصریح کرد: به دلیل اینکه ما باید آن ۱۵درصد خدمتی را که در مراکز ثابت انجام می‌شد به در خانه‌ها ببریم، فرد باید هزینه بیشتری نسبت‌به هزینه معمولی شماره‌گذاری پرداخت کند، البته از طریق مصوبات قانونی این هزینه به حداقل قیمت می‌رسد.

چه خودروهایی امکان تعویض پلاک ندارند؟

این روزها خریدوفروش خودروهای دوتکه به یک تجارت عالی و پرسود برای برخی سودجویان تبدیل شده و البته بیشترین میزان شکایات نیز به نقل‌وانتقال خودروهای دوتکه اختصاص دارد.

بسیاری از خریداران حتی نمی‌دانند خودرو دوتکه چیست و تنها زمانی با آن مواجه می‌شوند که قولنامه را امضا کرده و باید سراغ تعویض پلاک بروند. خودروهای دوتکه، خودروهای تصادفی هستند که در بازار به فروش می‌رسند.

از سال ۱۳۹۲ که مصوبه ممنوعیت انتقال خودروهای دوتکه به تصویب رسید، تا حدی بازار این خودروها کساد شد اما برخی سودجویان از روش‌های تازه‌ای برای فروش این خودروها و سالم جا زدن آنها استفاده می‌کنند.

اگر خودرویی دچار تصادفی بسیار شدید شود و شدت تصادف به حدی باشد که امکان تعمیر قسمت‌های آسیب‌دیده وجود نداشته باشد، برخی دلالان حوزه خودرو برای کاهش هزینه‌های تعمیر خودرو، قسمت سالم آن را برش داده و این قسمت را با بخش سالمی از یک خودرو تصادفی یا سرقتی دیگر، جوش می‌دهند.

خودروهایی که امکان تعویض پلاک ندارند عملا قابل‌استفاده نیستند و خدمات زیادی شامل حال آنها نمی‌شود. این خودروها نمی‌توانند گواهی معاینه‌فنی دریافت کنند. علاوه‌بر بر این، رفت‌وآمد و فروش این خودروها جرم محسوب می‌شود و متخلف دچار مشکل خواهد شد.

اگر خودرویی در یک سانحه دچار خسارت شدیدی شود که عملا امکان تعمیر اتاق آن نباشد، مالک آن باید به پلیس راهور مراجعه کرده و مجوز تعویض اتاق را دریافت کند. پس از آن مالک می‌تواند به کمپانی سازنده خودرو مراجعه کرده و یک اتاق جدید برای خودروی آسیب‌دیده خریداری کند.

نکته مهمی که باید بدانید این است که برخی سودجویان تنها به خودروهای داخلی اکتفا نمی کنند و در زمینه فروش خودروهای دوتکه خارجی نیز فعال هستند. بااین‌حال فعالیت آنها در زمینه خودروهای داخلی بیشتر است چراکه تعداد خودرو داخلی و خریدار آنها بیشتر بوده و ضمنا قطعات اوراقی آنها نیز راحت‌تر پیدا می شود.

چندی پیش رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا در این باره گفت: خودروهایی که اصالت نداشته باشند و یکی از ارکان اصلی آنها ازجمله شاسی، اتاق یا موتور خودرو به طور غیرقانونی تعویض شده باشد، تعویض پلاک نمی‌شوند.

سرهنگ علی محمدی در ادامه افزود: همچنین خودروهایی که سانحه و تصادف بسیار سنگینی را تجربه کرده باشند و میزان خسارت آنها بیش‌از ۶۰ درصد باشد و خودروهای دوتکه هم دیگر تعویض پلاک نمی‌شوند.

وی تاکید کرد: خودروهایی که غیراصیل هستند و در مدارک آنها مشکلاتی وجود دارد، خودروهایی که ایمنی‌شان ازدست‌رفته و ویژگی‌های فنی‌شان چالش‌هایی داشته باشد، پلاک نمی‌شوند و همچنین خودروهای توقیفی و افراد ممنوع‌المعامله نیز از خدمات مربوط به شماره‌گذاری و تعویض پلاک محروم هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =