اميرحسين جلالي

نیاز واقعی کشور تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو است. متاسفانه اعمال تحریم‌های ظالمانه و به تبع آن افت تولید خودرو در سال‌های گذشته موجب شده‌اند تقاضا برای خودرو به سه‌میلیون دستگاه در سال افزایش پیدا کند

بازار خودرو به دلایل مختلف محل جولان دلالان است. خودرو به اندازه کافی در بازار عرضه نمی‌شود و همین مساله باعث شده است قیمت خودرو در بازار به صورت سلیقه‌ای تعیین شود. قیمت‌ها متناسب با خودروها نیستند. در برخی موارد قیمت خودروهایی که کیفیت مناسبی هم ندارند مانند یک خودرو خوب و اقتصادی خارجی است. هرچند قرار بود با آزادسازی واردات رقابت مناسبی بین خودروسازان داخلی شکل بگیرد اما به‌نظر می‌رسد این اتفاق نیز روی نخواهد داد.

در همین زمینه حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداخت.

وضعیت صنعت خودرو را چگونه می‌بینید و آیا شرایط مناسب است؟

مشکلات در حوزه خودرو عامل فرصت‌طلبی و جولان دلالان در بازار خودرو شده است. دولت باید یک‌بار برای همیشه نسبت‌به رفع مشکلات در حوزه خودرو که موجب جولان دلالان و سودجویان در بازار خودرو شده است، اقدام کند.

بازار چه تغییراتی داشته و آیا صنعت خودرو به خوبی توانسته است نیاز بازار را برطرف کند؟

نیاز واقعی کشور تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو است. متاسفانه اعمال تحریم‌های ظالمانه و به تبع آن افت تولید خودرو در سال‌های گذشته موجب شده‌اند تقاضا برای خودرو به سه‌میلیون دستگاه در سال افزایش پیدا کند. البته این نیاز را می‌توان را از محل تولیدات داخل یا واردات خودرو تامین کرد. با افزایش تولید و عرضه خودرو و همچنین تامین نیاز خودرویی جامعه و همچنین واردات خودرو می‌توان به سمت رقابت سالم در خودروسازی و واقعی شدن قیمت‌ها حرکت کرد.

آیا قیمت‌گذاری فعلی را مناسب این صنعت می‌دانید؟

سوالی که همواره مطرح بوده این است که چرا نباید قیمت تمام‌شده خودرو برای مصرف‌کننده مشخص باشد. عدم تعیین قیمت واقعی خودرو و سیاست‌هایی چون عرضه خودرو از طریق قرعه‌کشی موجب شکاف میان عرضه‌وتقاضا و جولان دلالان در بازار خودرو شده است. متاسفانه موضوع خودرو امروزه به معضلی جدی در کشور تبدیل شده و مردم دچار سردرگمی می‌شوند. این دلالان هستند که از این وضعیت سود می‌برند. همان‌طور که ابتدا اشاره شد دولت باید در این خصوص اقدام لازم را انجام دهد و دست دلالان را از این صنعت کوتاه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =