موتورسیکلت‌های آلاینده

با آغاز فصل سرما ، ماجرای تکراری آلودگی هوا در استان‌های بزرگ کشور هم آغاز شده است و این روزها زنگ خطر آلودگی هوا در برخی استان‌ها از جمله تهران، خوزستان و اصفهان به صدا در آمده است. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

آلودگی هوا و معاینه‌فنی موتورسیکلت‌ها!

روز گذشته و در یکصدو هشتاد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، سوده نجفی در تذکر خود، گریزی به آلودگی هوای تهران و تردد ۵ میلیون موتورسیکلت و سهم آنها در آلودگی هوا زد و گفت: در ۶ ماه دوم سال با آلودگی هوا روبه‌رو هستیم که بخشی از آن به دلیل تردد موتورسیکلت‌ها در سطح شهر است.

به گفته نجفی، پنج میلیون دستگاه موتورسیکلت در سطح شهر تردد می‌کنند که براساس گزارش ستاد معاینه‌فنی، تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه برای اخذ گواهینامه معاینه‌فنی به مراکز مراجعه کرده‌اند که این میزان ناچیز است. این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: از ستاد معاینه‌فنی و پلیس راهور درخواست می‌کنم نسبت به ساماندهی موتورسیکلت‌های آلاینده طبق ماده ۶ قانون هوای پاک اقدام کنند. البته پلیس طرحی را تحت‌عنوان انضباط شهری و جمع‌آوری موتورسیکلت‌های پارک‌شده در پیاده‌روها در دستور کار دارد که از شنبه هفته گذشته آغاز شده و قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه تردد موتورسیکلت‌ها در سطح شهر نیازمند ساماندهی است، یادآور شد: این ترددها هم آلودگی هوا و هم ترافیک ایجاد می کند؛ قرار بود سالانه ۱۰درصد از این موتورسیکلت‌ها از رده خارج شوند و موتورهای برقی جایگزین شوند اما به دلیل تزریق نشدن بودجه این اقدام صورت نگرفت.

از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنم احکامی را در برنامه هفتم توسعه در این زمینه در نظر بگیرند.

مهدی پیرهادی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در این باره گفت: از دستگاه‌های متولی و شورای ترافیک تقاضا دارم برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند زیرا تا چند وقت دیگر آلودگی و وارونگی هوا سلامت مردم را با مشکل مواجه خواهد کرد و تقاضا می‌کنیم برای ترافیک چاره‌اندیشی شود.

آیا آرشیو شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در حال به‌روزرسانی است؟

شهر تهران از ابتدای سال تا زمان اعلام این آمار ۸ روز هوای پاک، ۱۶۹ روز هوای قابل‌قبول، ۴۶روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۵روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته، این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۲ روز هوای پاک، ۱۲۸روز هوای قابل‌قبول، ۸۶ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۸ روز هوای ناسالم برای همه افراد، ۲روز هوای بسیار ناسالم و ۲روز هوای خطرناک داشته است.

در این میان، آرشیو داده‌های شاخص کیفیت هوای شهر تهران روز ۱۳ آبان از دسترس خارج شد. این در حالی است که تا قبل از این روز، تمام اطلاعات شاخص کیفیت هوای تهران در اختیار متقاضیان قرار داشت. درپی قطع دسترسی کاربران به اطلاعات آرشیو شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، این شرکت اطلاعیه‌ای صادر کرد.

بر اساس اطلاعیه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، سنجش آلاینده‌های هوای تهران طبق روال گذشته ادامه دارد و از طریق سایت این شرکت به نشانی air.tehran.ir و اپلیکیشن کیفیت هوای تهران برای همه شهروندان قابل‌استفاده و در دسترس است. این اطلاعیه افزود: درحال‌حاضر تنها دسترسی به بخش آرشیو غلظت آلاینده‌ها به منظور مشخص شدن گروه‌های هدف و مخاطبان این اطلاعات در حال به‌روزرسانی است.

در پایان این اطلاعیه تصریح شد: بعد از انجام به‌روزرسانی، دسترسی افراد به بخش‌های موردنظر در صورت ثبت‌نام، برقرار می‌شود و امکان استفاده از اطلاعات و داده‌های مربوطه به صورت کامل و براساس درخواست متقاضی فراهم خواهد شد.

امسال هم مدارس به‌دلیل آلودگی هوا تعطیل می‌شوند؟

چند روز قبل مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به آسیب‌پذیری دانش‌آموزان در مواقع آلودگی هوا، درخصوص کاهش مواجهه دانش‌آموزان با آلودگی هوا اظهار کرد: در این خصوص باید گفت در دستورالعمل شرایط اضطرار، مواردی مطرح شده که مربوط به تعطیلی مدارس، کاهش فعالیت مدارس و ممنوعیت فعالیت بدنی (زنگ ورزش) دانش‌آموزان در فضای باز مدارس است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: هنگامی که شاخص کیفیت هوای تهران در وضعیت آلودگی هوا در شرایط ناسالم قرار بگیرد با دستور کمیته اضطرار و تصمیماتی که در جلسه اتخاذ می‌شود یا فعالیت مدارس به‌صورت حضوری تعطیل می‌شود یا اینکه کلاس‌های ورزش برگزار نمی‌شود.

سید محمدمهدی میرزایی قمی تصریح کرد: سال گذشته مصوبه‌ای در دولت تصویب شد تا اگر تصمیم کمیته اضطرار مبنی‌بر تعطیلی مدارس بود، وزارت آموزش و پرورش و اداره آموزش و پرورش استان نیز این تصمیم را تایید کند تا اجرایی شود. این تغییری است که نسبت به سال گذشته اتفاق افتاده است. بنابراین امسال اقدامات مربوط به کاهش مواجهه دانش‌آموزان با آلودگی هوا باید با تایید آموزش و پرورش انجام شود.

میرزایی‌قمی با یادآوری پیشنهاد مطرح‌شده به آموزش و پرورش برای تعطیلات زمستانه مدارس گفت: پیشنهادی هم به آموزش و پرورش درباره تعطیلات زمستانه مدارس ارسال شده بود که در یک بازه زمانی مشخص که اوج آلودگی هواست، مدارس در یک مقطع زمانی مشخص و به‌صورت رسمی تعطیل باشند که البته جایگزین این ایام تعطیل با کاهش تعطیلات تابستانی صورت خواهد گرفت تا هم به لحاظ آلودگی هوا کاهش مواجهه صورت بگیرد، هم سیستم آموزشی لطمه نبیند و هم موارد جبرانی را در نظر بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

آخرین اخبار