خودروسازان

تغییر در قیمت‌گذاری خودروها با افزایش استانداردها و رشد نسبی قیمت‌ها هرچند همچنان موردقبول خودروساز نیست اما به هرحال گام مهمی برای خروج این شرکت‌ها از زیان‌دهی خواهد بود.

چند سالی است ایران‌خودرو و سایپا چیزی جز زیان در صورت‌های مالی خود نداشته‌اند. تغییر قیمت‌گذاری و واقعی شدن قیمت‌ها باعث خواهد شد این شرکت‌ها از زیاندهی خارج شوند و در مسیر رشد و سودهی قرار بگیرند. در همین زمینه، حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه به بیان نظرات خود پرداخت.

وضعیت قیمت‌گذاری جدید چه تاثیری بر صورت های مالی خودروسازان دارد؟

در صورت موافقت نهادهای بالادستی با قیمت‌گذاری خودرو براساس صورت‌های مالی جدید قطعا شاهد کاهش زیان انباشته و رشد سهام دو خودروساز بزرگ در بازار سرمایه خواهیم بود.
هر عاملی که موجب نزدیک شدن قیمت تمام‌شده تولید خودرو به نرخ بازار و همچنین حذف قیمت‌گذاری دستوری شود به نفع صنعت خودرو و به خصوص دو شرکت خودروساز بزرگ که به سبب قیمت‌گذاری دستوری محصولات خود دچار زیاندهی و در مرز ورشکستگی هستند، خواهد شد.

آیا عزم جدی در حوزه تغییر قیمت‌گذاری خودرو وجود دارد؟

خودروسازان به‌رغم ارائه صورت‌ها و مستندات مالی به طرق مختلف اما بیش‌از سه‌سال است که موفق به جلب رضایت نهاد بالادستی برای عرضه محصولات با قیمتی منصفانه نشده‌اند و به همین دلیل دچار خسران و زیان‌های انباشته فروان شدند.

بنابراین عزم دولت برای تعیین قیمت واقعی خودرو و ضمانت اجرایی آن، حائزاهمیت است. فرض بر اینکه ارائه گزارش و صورت‌های مالی براساس رعایت استانداردهای 85گانه، بهای تمام‌شده، نرخ بازار و ... واقعی‌سازی قیمت خودرو را به همراه دارد، به تنهایی کافی نیست و درنهایت این نهادهای بالا دستی هستند که باید به این نتیجه برسند قیمت خودرو واقعی شود.

وضعیت سهام خودروسازان با شرایط جدید به چه صورت خواهد شد؟

اگر قیمت‌گذاری خودرو براساس صورت‌های مالی جدید عملیاتی شود قطعا تاثیر مستقیمی بر کاهش زیان انباشته و رشد سهام دو خودروساز بزرگ در بازار سرمایه خواهد داشت.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاظم IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    1 0
    ....زندگی این صنعت خودرو برسر ملت تمامی ندارد
  • حق خواه IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    1 0
    اگر قیمت خودرو را 5 برابر کنند هم خودرو سازها از زیان خارج نمی شود دلیل آن عدم مدیریت ، بازار انحصاری و نگاه به بازار داخلی و ... است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =