بازار خودرو

بازار خودرو این روزها درگیر رکود شدیدی است و مسیر واردات نیز با وجود وعده واردات مدل‌های اقتصادی چشم‌انداز مشخصی ندارد و به‌نظر می‌رسد ورود خودرو ارزان‌قیمت در دستور کار نیست. در چنین شرایطی قیمت‌ گذاری دستوری نیز عامل اصلی شکاف نرخ خودرو از کارخانه تا بازار است

بررسی بازار خودرو طی یک ماه گذشته نشان از افزایش قیمت بیشتر محصولات وارداتی، داخلی و مونتاژی دارد. این درحالی است که با عرضه برخی مدل‌های وارداتی، انتظار می‌رفت بازار خودرو تحت‌تاثیر قرار گرفته و حداقل در مدل‌های خارجی شاهد افت قیمت باشیم. این درحالی است که در بازار آخرین روز هفته گذشته همچنان شاهد نوسان بها در انواع محصولات داخلی بودیم. از طرفی در زمینه خودروهای مونتاژی، هنوز امید به‌کاهش قیمت‌ها وجود دارد و همین امر سبب شده است در این بخش، معامله‌ای صورت نگیرد.

با وجود این‌که وزارت صمت تمایلی به‌ادامه قیمت‌گذاری دستوری خودرو ندارد، اما همچنان برخی فشارها و اعمال سیاست‌ها نسبت به‌تداوم این جریان وجود دارد که این روزها بازار خودرو را نیز به‌کما برده است.

برخی کارشناسان معتقدند اگر امکان حذف دستوری و قیمت‌گذاری در حاشیه بازار وجود ندارد، باید حداقل اجازه داده شود قیمت خودروها براساس هزینه تمام‌شده واقعی و سود معقول برای تولیدکنندگان مشخص شود. بازار خودرو این روزها درگیر رکود شدیدی است و مسیر واردات نیز با وجود وعده واردات مدل‌های اقتصادی، چشم‌انداز مشخصی ندارد و به‌نظر می‌رسد ورود خودرو ارزان‌قیمت در کار نیست. درچنین شرایطی قیمت‌گذاری دستوری نیز عامل اصلی شکاف نرخ خودرو از کارخانه تا بازار است که سایه سنگین آن از اواسط دهه ۸۰ و پس از یک دوره آزادسازی قیمت، گریبان صنعت‌خودرو را گرفته و با وجود یکی دو وقفه کوتاه، همچنان ادامه دارد.

برای رصد بازار خودرو، قیمت تعدادی از محصولات مختلف وارداتی، داخلی و مونتاژی را از نیمه مهر تا نیمه آبان‌ماه بررسی کردیم. ۱۰ مدل خودرو خارجی بررسی‌شده به‌طور میانگین با ۲.۹ درصد رشد قیمت مواجه بوده‌اند. این محصولات در بازه زمانی مذکور از ۵۰ تا ۴۵۰ میلیون‌تومان افزایش بها را ثبت کرده‌اند. خودروهای مونتاژی نیز در این مدت به‌طور میانگین ۵.۷ درصد کاهش قیمت داشته‌اند؛ البته باید توجه داشت که بیشتر مونتاژی‌ها رشد قیمت را ثبت کرده‌اند؛ اما کاهش بها درمورد برخی محصولات خودروسازان خصوصی شدیدتر بوده که موجب شده میانگین تغییرات قیمتی منفی باشد.

خودروهای داخلی نیز در این بازه زمانی حدود یک ‌درصد افزایش قیمت داشته‌اند. دلیل اصلی رشد قیمت خودرو، به‌خصوص در مورد وارداتی‌ها را می‌توان تاثیر رخدادهای مهم جهانی بر بازار خودرویی کشور دانست. بعد از حوادث اخیر در عرصه‌ بین‌المللی، نرخ ارز در مدار صعود قرار گرفت؛ به‌طوری که طی تنها چند روز، قیمت دلار وارد کانال ۵۰ هزار تومان شد. این شوک اولی بود که بازار را تحت‌تاثیر قرار داد. بازار خودرو در ایران همیشه تبعیت خود از نوسانات نرخ ارز را به‌اثبات رسانده است. این بار نیز با رشد نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار شروع به‌افزایش کرد. خودروهای وارداتی هم که بیشتر از دیگر انواع خودرو در کشور متاثر از نرخ ارز هستند، رشد شدیدتری را ثبت کردند.

خودروهای داخلی در روز گذشته، افت بهای یک تا ۱۲ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت یک تا ۴ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۶۷۵ میلیون‌تومان و تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۸۸۶ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند. از طرفی پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۸۲۶ میلیون‌تومان، کارون (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۷۳۳ میلیون‌تومان و شاهین (با ترمز جدید) (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۵۹۴ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش بهای ۳ تا ۱۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۵۷۰ میلیون‌تومان، تیگو ۷ معمولی (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۴۳۰ میلیون‌تومان، جک S۳ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به ۷۳۵ میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش به ۸۱۴ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد ریزش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد ریزش بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

آخرین اخبار