ب‌ام‌و 730Li

از اواسط ماه گذشته فروش خودروهای وارداتی با قیمت‌های علی‌الحساب آغاز شد. بر این اساس اقتصادی‌ترین خودرو عرضه‌شده بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارد و اکثر خودروهایی که عرضه آن‌ها آغاز شده است، فراتر از ۵/۱ میلیاردتومان ارزش‌گذاری شده‌اند

بازار خودرو در روز گذشته شاهد روند نزولی شدید قیمت مدل‌های داخلی و تعداد محدودی از خودروهای خارجی بود. این کاهش بها در بازار آزاد خودروهای خارجی به‌گونه‌ای بود که شاهد ارزان شدن ۸۰۰ میلیون‌تومانی ب‌ام‌و ۷۳۰Li بودیم. این درحالی بود که نوسان نرخ ارز در بازار سرمایه روز گذشته سبب شد نرخ دلار از ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان متغیر باشد؛ اتفاقی که معمولا بعد از آن باید شاهد روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو باشیم که البته روز گذشته این اتفاق رخ نداد.

درحال حاضر فروشندگان در بازار آزاد از شرایط موجود گلایه‌ دارند و به‌سختی قیمت خودروهایی که برای فروش گذاشته‌اند را اعلام کرده و در مواقعی اصلا راضی به‌فروش خودروهای خود نمی‌شوند. آن‌ها درباره دلیل این اتفاق می‌گویند که خودرو در بازار بسیار کمیاب شده است. به‌عنوان مثال درحال حاضر هیچ فروشنده‌ای به‌راحتی حاضر به‌واگذاری خودرویی مانند ساینا S نیست که در بازار حدود ۳۶۰ میلیون‌تومان قیمت دارد. این درحالی است که اگر صاحب این خودرو راضی به‌فروش خودرو خود شود، حتی ۵۰۰ هزارتومان هم تخفیف نمی‌دهد و قیمت را کاملا مقطوع اعلام می‌کند.

این مساله در هفته‌های اخیر کاملا در بازار جا افتاده؛ زیرا بازار با کمبود خودرو مواجه است. البته انتظار می‌رفت هم‌زمان با ورود خودروهای وارداتی جدید، شرایط بازار بهبود یابد؛ اما چشم‌انداز نه‌چندان روشن واردات خودرو، بازار خودرو را به‌این روز انداخته است.

از طرفی برخی کارشناسان صنعت و بازار خودرو از قیمت‌ مدل‌های وارداتی گلایه می‌کنند و می‌گویند قیمت برخی وارداتی‌ها بسیار بالاست. آن‌ها معتقدند از قیمت‌های مشخص‌شده برای خودروهای وارداتی می‌توان نتیجه گرفت که خرید این خودروها تنها برای اقشار محدودی امکان‌پذیر است؛ این درحالی است که قرار بود محور واردات خودرو بر پایه خودروهای اقتصادی استوار باشد. از اواسط ماه گذشته فروش خودروهای وارداتی با قیمت‌های علی‌الحساب آغاز شد. اقتصادی‌ترین خودرو عرضه‌شده بیش از یک میلیاردتومان قیمت دارد و اکثر خودروهایی که عرضه آن‌ها آغاز شده است، فراتر از ۵/۱ میلیاردتومان ارزش‌گذاری شده‌اند.

با قیمت‌های اعلامی به‌نظر می‌رسد بخشی از جامعه که هدف اولیه واردات خودرو بودند، دیگر امکان خریداری این خودروها را نخواهند داشت. البته لازم به‌ذکر است که سال گذشته و در یک نشست خبری، معاون صنایع حملونقل وزارت صمت اعلام کرد قیمت خودروهای اقتصادی‌، لزوما اقتصادی نخواهد بود.

با این حال ‌طولانی شدن فرآیند واردات و همچنین ذوق ‌و ‌شوق بازار نسبت به‌ورود خودروهای صفرکیلومتر و به‌روز بعد از ۵ سال، مجالی برای بحث دراین‌باره باقی نگذاشت و اهمیت این موضوع تا زمان آغاز عرضه خودروهای وارداتی درک نشد. درنهایت قیمت‌های علی‌الحساب اعلام‌شده سبب تعجب تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان شد.

کاهش قیمت ۲۰ میلیون‌تومانی فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲)

خودروهای داخلی در روز گذشته افت بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که نیسان دوگانه آپشنال (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۶۲۲ میلیون‌تومان، شاهین اتومات با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۷۳۸ میلیون‌تومان، کوییک پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۴۴۸ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۴ میلیون‌تومان و کارون (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۳۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش بهای ۳ تا ۲۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۳۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۷۵ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان و هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۲۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد ریزش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان و نیسان جوک اسپرت با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش قیمت ۸۰۰ میلیون‌تومانی یک خودرو مدل بودیم؛ جایی که ارزش ب‌ام‌و ۷۳۰Li با ۸۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۸ میلیاردتومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =