کد خبر: 246962
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵

برنامه اسقاط خودرو یک ابتکار اساسی با هدف حذف خودروهای فرسوده از جاده‌ها به‌منظور کاهش آلودگی و ترویج هوای پاک است. برای دارندگان وسایل نقلیه بسیار مهم است که فرآیند ثبت نام خودروهای خود و مشارکت موثر در برنامه اسقاط خودرو فرسوده را درک کنند. در این مطلب آخرین اخبار ثبت نام اسقاط خودرو فرسوده را در سال ۱۴۰۲ بررسی می‌کنیم و اهمیت ثبت نام اسقاط خودرو فرسوده و همچنین روند صعودی اسقاط خودرو را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

ثبت نام اسقاط خودرو فرسوده

اهمیت ثبت نام خودروهای فرسوده

کلیه افرادی که دارای وسایل نقلیه شخصی هستند باید با روند ثبت نام خودرو فرسوده خود آشنا باشند. وسایل نقلیه عمر محدودی دارند و زمانی که عمر مفیدشان به پایان برسد، هم به افراد و هم به محیط زیست آسیب می‌رساند.

ثبت نام یک وسیله نقلیه از رده خارج، چه به صورت داوطلبانه یا به‌دلیل تصادف، برای اطمینان از اسقاط صحیح آن و به حداقل رساندن تأثیر منفی بر محیط زیست بسیار مهم است. در بخش‌های بعدی، روند گام به گام ثبت نام خودرو شامل مدارک مورد نیاز و موارد دیگر را بررسی خواهیم کرد.

آخرین اخبار اسقاط خودرو در آبان ۱۴۰۲

بر اساس اعلام وزارت حمل و نقل، کلیه افرادی که دارای گواهی اسقاط خودروهای بلااستفاده از سامانه مدیریت سوخت و راهداری (RPF) یا سامانه اسقاط قبلی تحت مدیریت سازمان مدیریت حمل و نقل و سوخت هستند، تا ۲۵ آبان ماه فرصت دارند نسبت به ارائه گواهینامه اسقاط خودروها اقدام کنند.

درخواست کتبی برای انتقال گواهی اسقاط آن‌ها به صفحات جدید در سازمان اسقاط خودرو و نوسازی ناوگان، نامه ارسالی به سازمان اسقاط خودرو و نوسازی ناوگان باید شامل مشخصات دقیق مالک خودرو، شماره ملی (برای اشخاص حقوقی) یا شماره ملی (برای اشخاص حقیقی)، شماره پلاک، VIN، خودرو باشد. نوع خود، وزن و نام مرکز ضایعات را نیز در این نامه باید درج کنید.

اسقاط خودرو فرسوده در اسقاط کار

شناخت وسایل نقلیه فرسوده

خودروهای فرسوده تعداد قابل توجهی از وسایل نقلیه در سیستم حمل و نقل عمومی را تشکیل می‌دهند. حذف این خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌ونقل ضروری است. مالکان خودروهایی که تمایل به شرکت در طرح اسقاط خودرو را دارند، باید با ویژگی‌های خودروهای فرسوده آشنا باشند.

مهمترین ویژگی یک خودروی فرسوده قدمت آن است. علاوه بر این، عواملی مانند بازرسی فنی، مسافت پیموده شده، سطح آلودگی و استانداردهای ایمنی پایین باید در طول فرآیند ثبت در نظر گرفته شوند. به‌طورکلی خودرویی که دو بار متوالی معاینه فنی را پشت سر بگذارد، فرسوده محسوب می‌شود. مالکان باید با فرآیند و الزامات اسقاط خودروهای فرسوده آشنا شوند.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام اسقاط خودرو فرسوده در اسقاط کار

درصورتی‌که وسیله نقلیه شما دارای شرایط لازم برای ثبت نام در طرح اسقاط خودرو باشد، می‌توانید با ارائه مدارک مورد نیاز نسبت به ثبت نام اقدام کنید. مدارک زیر برای شرکت در طرح های اسقاط ضروری است:

  • اصل سند مالکیت یا سند وکالتنامه (بسته به قدمت وسیله نقلیه ممکن است سند وکالتنامه قابل قبول باشد).
  • اثبات پرداخت جریمه، هزینه یا مالیات مربوط به وسیله نقلیه.
  • کلیه مدارک مربوط به خودرو اعم از شماره شاسی، شماره موتور، شماره پلاک، رنگ بدنه و…
  • در صورت تخفیف بیمه، اطمینان حاصل کنید که آخرین گواهی بیمه را برای اعمال تخفیف در خودروی جدید دارید.

شناسایی خودروهای فرسوده

تمام خودروها طول عمر محدودی دارند و بیش از دوره استفاده استاندارد آن‌ها را فرسوده و غیرقابل استفاده می‌کند. طبق ماده ۸ قانون هوای پاک، افراد دارای خودروی فرسوده موظفند در اسرع وقت نسبت به تعویض خودروهای جدید و خروج خودروهای فرسوده اقدام کنند.

راندن خودروی فرسوده در محدوده شهری تخلف قانونی تلقی شده و مشمول مجازات قوانین راهنمایی و رانندگی است. از این رو اگر خودروی شما شامل طرح اسقاط خودرو می‌شود، توصیه می‌کنیم با استعلام قیمت خودرو خود، و طی کردن مراحل گفته شده، ثبت نام خودرو فرسوده خود را در طرح اسقاط خودرو انجام دهید. برای آشنایی با انواع طرح ها و مطالب مفید دیگر درباره نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو فرسوده می توانید به بخش اخبار سایت اسقاط کار مراجعه نمایید.

استعلام قیمت خودرو فرسوده

روند رو به افزایش در اسقاط خودرو

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان اسقاط خودروها و نوسازی ناوگان، شاهد افزایش ۳ برابری اسقاط خودرو بوده و از این رو تعداد خودروهای ثبت نام در سال‌های اخیر روند صعودی داشته است. مقایسه میزان اسقاط خودروها در نیمه اول سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ حاکی از افزایش چشمگیر خودروهای خارج از ثبت نام است.

از ابتدای سال جاری تا پایان نیمه اول ۳۰ هزار خودروی فرسوده از ثبت نام خارج شده است که این تعداد سه برابر تعداد در نیمه اول سال قبل است. برنامه اسقاط طرح نقدی بیش از ۶۰ درصد از این رقم را به خود اختصاص می‌دهد، در حالی که طرح جایگزینی خودرو فرسوده و برنامه جایگزینی تاکسی به ترتیب ۲۸ درصد و ۱۱ درصد از این رقم را به خود اختصاص داده اند.

سازمان اسقاط و نوسازی ناوگان خودروها از ابتدای سال جاری به‌طور رسمی فعالیت خود را در بخش حمل‌ونقل آغاز کرد. با توجه به کاستی‌های سیستم قبلی، این مرجع سیستم جدیدی را برای رسیدگی موثر به این مسائل طراحی کرد.

جمع‌بندی

ثبت نام اسقاط خودرو فرسوده از طریق برنامه اسقاط خودرو برای ترویج هوای پاک و کاهش آلودگی بسیار مهم است. درک فرآیند، جمع‌آوری مدارک مورد نیاز و به‌روز ماندن با آخرین به‌روزرسانی‌ها برای موفقیت در روند ثبت‌نام اهمیت دارد.

با دنبال کردن مراحل ذکر شده در این مطلب، صاحبان وسایل نقلیه می‌توانند به‌طور موثر در برنامه اسقاط خودرو شرکت کرده و به محیطی پاک‌تر و سالم‌تر کمک کنند. به یاد داشته باشید برنامه اسقاط خودرو نقش حیاتی در سازماندهی ترافیک شهری و بهبود کیفیت هوا دارد.

موفقیت این ابتکارات، متکی به همکاری فعال دولت، سازندگان خودرو و در کل جامعه است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مطالب دیگر موجود در سایت مراجعه کرده تا آگاهی کامل برای اسقاط خودرو خود، استعلام قیمت خودرو، یا ثبت نام آن در طرح خودروی فرسوده اقدام کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =