اقبال شاکری

اقبال شاکری *

قانون هوای پاک‌ سابقه‌ای طولانی دارد؛ در حالی که قانون هوای پاک برای ۲۵ دستگاه شرح وظایف تعیین کرده، تنها راهکار مسئولان هر سال با شروع فصل سرما تعطیلی مدارس است.

البته برای حُسن اجرای آن دستگاه‌های نظارتی و بازرسی کل کشور ورود پیدا کرده و عاملان و عواملی را که در این اجرای این قانون ضعیف عمل کردند، معرفی کنند.

متاسفانه در مقطع کنونی وضعیت به نحوی است که هرسال با شروع فصل سرما در آذرماه، پدیده وارونگی هوا رخ می‌دهد و غلظت آلایندگی افزایش می‌یابد و تنها راهکار دولت برای مدیریت این بحران تعطیلی مدارس است.

منشأ بیش‌از 70درصد آلودگی‌ شهر تهران خودرو و وسایل‌نقلیه عمومی است، بنابراین برای حل این منشأ نیز باید برنامه داشت.

برای پرداختن به این معضل باید سه راهکار فوری را در دستور کار قرار داد؛ نخست تقویت و تغییر نوع حمل‌ونقل عمومی، به این نحو که علاوه بر افزایش کمی حمل‌ونقل عمومی سوخت آن‌ها نیز بهبود یابد.

شهرداری تهران به 10هزار ناوگان اتوبوس نیاز دارد ولی براساس آماری که خود شهرداری ارائه کرده فقط 3هزار اتوبوس دارد که نیمی از همین ناوگان نیز عمر مجاز را رد کرده‌اند.

در مترو نیز به 1500 واگن نیاز داریم که اگر این ناوگان تامین شود، مترو به‌عنوان پاک‌ترین نوع حمل‌ونقل عمومی می‌تواند جابه‌جایی مسافر خود را به 3برابر افزایش دهد.

ازسوی‌دیگر باید به دنبال تامین ناوگان عمومی برقی باشیم، در صورت تامین این نیاز بیشترین تاثیر در رفع آلودگی را در شهر تهران شاهد خواهیم بود.

در سفر اخیر شهردار تهران به چین و مصوبات مجلس شورای اسلامی برای حمل‌ونقل عمومی اقداماتی در این زمینه انجام شده ولی با اعتبارات موجود بودجه‌ای نمی‎توان تحول ویژه‌ای در این عرصه رقم زد. ما باید به دنبال یک منبع تامین مالی عظیم باشیم که با اعتبارات فعلی اتفاق بزرگی رخ نخواهد داد.

یکی دیگر از راهکارهای پیش روی برای مقابله با آلودگی تبدیل تاکسی‌های فعلی به خودروهای هیبرید و برقی است که براساس آمار موجود نیمی از 70هزار تاکسی تهران نیز فرسوده محسوب می‎شوند و باید با اولویت این رویه اصلاح شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =