کد خبر: 247162
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
تایرهای بایاس

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله روز ( چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « ساماندهی بازار تایر » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

عده‌ای با ساماندهی بازار تایر وکنترل قیمت‌ها مشکل دارند! پس لطفا مراقب این افراد و پیشنهاداتشان باشید. روی سخن ما با مسئولان وزارت صمت به ویژه وزیر محترم است. مسئولانی که عزم خود را برای به سامان رسیدن بازار تایر جزم کرده‌اند و قصد دارند با هر ترفندی این بازار بی‌نظم را آرام کنند.

مدتی است بازار تایر روی خوش به خود ندیده و تنها باچند خبر اندکی آرام شده است؛ از احتمال آزاد شدن قیمت‌ها که نقش بسزایی در رقابتی شدن بازار و کاهش التهاب آن دارد تا خبر توزیع ۷۰۰هزار تایر پرمصرف داخلی در بازار همه به‌منظور بازگرداندن آرامش به آن هستند. اگرچه تایرها هنوز به صورت کامل در بازار توزیع نشده‌اند اما خبر توزیع آن ظرف ۲۴ساعت تا ۳۰درصد از قیمت تایر در بازار آزاد کم کرد و این نوید را به مسئولان داد که مشکل اصلی این بازار جو روانی حاکم بر آن است که باعث شده مصرف‌کنندگان برای تهیه تایر حتی اگر به آن هم نیاز نداشته باشند؛ صف بکشند. آن‌هم از ترس فردایی که ممکن است تایر کمیاب شود!

اما برای سامان دادن و نظارت بر بازار چند نکته لازم است که باید دست‌اندرکاران دولتی بیش‌از پیش به آن توجه داشته باشند. پیش از هر چیز توزیع تایر باید صرفا از طریق واحدهای صنفی دارای پروانه در شهرهای مختلف صورت گیرد و از توزیع تایر به اشکال مختلف جلوگیری شود.

عرضه در تعاونی‌های مصرف و در شرکت‌های توزیعی اگرچه آمار پخش را بالا می برد اما امکان نظارت بر نحوه توزیع را از نهادهای نظارتی می‌گیرد. ازسوی‌دیگر واحدهای صنفی برای ادامه حیات نیاز به گردش کالا و سرمایه دارند پس شیوه‌های خاص توزیع می‌تواند این بخش از بازار را با چالش مواجه کند که البته نتیجه‌ای جز ایجاد التهاب در بازار به همراه ندارد.‌

ازسوی‌دیگر دولت به جای اقدامات تعزیراتی بهتر است بر نحوه توزیع کالا ازسوی کارخانه ها نظارت بیشتری داشته باشد تا مشخص شود آیا وعده توزیع تعداد بالای تایر بین کسبه اجرایی شده است یا خیر.

همچنین با عرضه تایرهای وارداتی به بازار، اگر قرار نظارت‌های بی‌برنامه دولتی باشد باز هم نظام بازار برهم خواهد خورد. باید به این نکته توجه داشت که این تایرها با ارز آزاد خریداری و وارد کشور شده‌اند پس باید به دور از هر قید و شرطی توسط تجار در بازار توزیع شوند زیرا این شیوه توزیع هم باعث گردش عادلانه کالا بین کسبه می‌شود و هم تایرهای وارداتی می‌توانند خلأ کمبود تایر در واحدهای صنفی را به خوبی پر کنند.

به هر حال این احتمال هم وجود دارد که با ورود و ترخیص تایرهای خارجی، عده‌ای به دنبال ارائه راهکارهای عجیب برای فروش باشند که نشان از عزم برای سوءاستفاده از بازار تایر دارد!

پس کافی است کار توزیع را به نظام توزیع سپرد تا مشخص شود ایجاد تعادل در عرضه وتقاضا از یک سو و یکسان‌سازی قیمت‌ها از طریق حذف قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند چالش‌های بازار تایر را به سرعت حل و فصل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =