محمدمهدی برادران

طرح شناسه‌دار و همچنین نصب کد رهگیری روی قطعات خودرو بیش از یک سال است که توسط وزارت صمت اجرایی شده است. البته این طرح در روزهای نخست به‌دلیل عدم‌هماهنگی‌ها با مشکلات بسیاری همراه بود، اما آن‌طور که معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌ «دنیای خودرو» خبر داد، تاکنون یک‌میلیارد قطعه یدک خودرو با کد رهگیری و دارای ضمانت ثبت شده است.

محمدمهدی برادران اظهار کرد: «فروردین‌ماه سال گذشته طرحی با عنوان شناسایی قطعات یدکی توسط تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان قطعه آغاز شد و طی یک سال گـــذشته یک میلیارد قطعه یدکی خودرو با کد رهگیری و دارای ضمانت ثبت شده است.»

برادران با بیان این‌که سایپا رتبه نخست را با رشد ۶۰۰ درصدی در تولید قطعات یدکی کسب کرده است، گفت: «این تعداد قطعه درمجموع توسط تولیدکنندگان تولید شده که تقلبی و قاچاق نیستند و دارای ضمانت هستند.»

وی درپاسخ به این پرسش که آیا این روند سبب کاهش تولید و توزیع قطعات تقلبی و قاچاق شده یا خیر؟ تصریح کرد: «مردم می‌توانند در این زمینه قضاوت کنند. همچنین در این‌باره می‌توان نظر فروشندگان لوازم‌یدکی را نیز جویا شد.»

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: «با فرهنگ‌سازی رسانه‌ها و حساسیتی که در این زمینه به‌وجود آمد و همچنین با اجرای موفق این طرح، تعداد کالاهای تقلبی یا کالاهای معروف به‌طرح اصلی در بازار تا حد زیادی کاهش یافت. درمجموع بیش از یک‌میلیارد قطعه یدکی دارای شناسه تولید داخلی یا واردات قانونی داریم.»

وی تصریح کرد: «این یک میلیارد قطعه می‌تواند نیاز مردم را تامین کند. درعین حال مردم هم باید حساسیت داشته باشند و تنها از قطعاتی استفاده کنند که دارای شناسه و کد رهگیری هستند.»
برادران همچنین درخصوص کشف قطعات تقلبی گفت: «دو ماه پیش قطعات تولیدشده توسط گروهی که قطعات سایپا را با بسته‌بندی و هولوگرام جعلی به‌بازار عرضه می‌کردند و در این زمینه نمایشگاه هم برگزار کرده بودند، کشف و ضبط شد. این‌ها به‌جان و مال مردم ضرر وارد می‌کنند.»

وی با بیان این‌که روند ورود قطعات قاچاق کاهش پیدا کرده، درمورد تولید قطعات یدکی گفت: «سال گذشته بیشترین رشد را در تولید قطعات یدکی خودرو داشتیم. این به‌آن معنی است که با تولید کالای اصلی، کالاهای تقلبی و جعلی کاهش یافته است.»

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص ساماندهی واحدهای صنفی یا زیرپله‌ای نیز اظهار کرد: «اگر واحدهای زیرپله‌ای کالای استاندارد تولید کنند، ما آماده هستیم این‌ها را به‌عنوان واحدهای رسمی صنفی تولیدی بشناسیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =