لاستیک خودروهای برقی

شاید عجیب باشد اما خودروهای برقی به دلایل علمی نیاز بیشتری به تعویض تایر نسبت به خودروهای بنزینی دارند.

فشار بر خودروسازان برای برقی‌کردن محصولات خود و عرضه آن‌ها به بازار بسیار زیاد است البته باید گفت این موضوع به دلیل تبلیغات‌ فراوان شکلی واقع‌گرایانه به خود گرفته و هم‌اکنون بازار واکنش منطقی‌تری نسبت‌به آن دارد.

کیم یاوا، مالک یک خودرو برقی در کانال یوتیوب خود به قطعاتی در این خودروها اشاره کرده است که زودتر از نمونه‌های بنزینی به تعویض نیاز پیدا می‌کنند. یکی از گران‌ترین قطعات یادشده تایرها هستند زیرا به‌دلیل وزن بالاتر خودروهای برقی زودتر مستهلک می‌شوند.

یاوا در این‌باره می‌گوید: «دفعات تعویض تایرهای خودرو برقی بیشتر از قبل خواهد بود. وزن بیشتر این خودروها در مقایسه با نمونه‌های بنزینی و دردسترس بودن ۱۰۰درصد گشتاور به‌صورت لحظه‌ای، زودتر از آنچه تصورش را می‌کنید باعث فرسودگی تایرها خواهد شد.»

به مالکان توصیه می‌شود برای حفظ ایمنی سرنشینان و همچنین خودرو برقی خود از تایرهایی استفاده کنند که توان تحمل وزن بیشتر را دارند و در اثر این فشار از درون آسیب نمی‌بینند.

هر حلقه از این تایرهای خاص ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار قیمت دارند که در مقایسه با نمونه‌های عادی ۴۰ تا ۱۲۰ دلار گران‌تر هستند. یاوا می‌گوید تایرهای گران‌ بعد از پیمودن ۳۲ تا ۴۰هزار کیلومتر نیاز به تعویض داشتند.

این ارقام در خودروهای برقی میان ۵۶ تا ۸۰هزار کیلومتر تخمین زده شده‌اند.

براساس گزارشی از رسانه «ساینس فرایدی»، صحبت‌های یاوا در این بحث صحت دارد زیرا تایرهای خودروهای برقی به‌خاطر وزن بیشتری که در مقایسه با برادران درون‌سوز خود دارند، ۲۰ تا ۳۰ درصد سریع‌تر تمام می‌شوند.

برای نمونه می‌توان جمس هامر برقی را در نظر گرفت که باتری آن هم‌وزن یک دستگاه تویوتا کرولاست که البته تنها بخشی از وزن ۴.۵ تنی آن را تشکیل می‌دهد.

وانت برقی ریویان، R1T، هم با وزن ۳.۲ تنی خود در مقایسه با سایر رقیبان بنزینی‌، سنگین‌تر است.

از آنجا که وزن خودرو باعث ایجاد اصطکاک میان تایر و سطح جاده می‌شود، بنابراین بر آن تاثیر مستقیمی دارد. هرچه نیروی اصطکاک بیشتر باشد باعث زودتر تمام شدن تایرها خواهد شد.

رایان یک متخصص بررسی تایر در ساینس فرایدی در پادکست خود گفته است: «خودروهای برقی قطعا از نمونه‌های بنزینی سنگین‌تر هستند. در برخی موارد شاهد افزایش وزن ۱۰، ۲۰ یا حتی ۳۰درصدی وزن EVها در مقایسه با خودروهای درون‌سوز هستیم. این مساله تاحدی آزاردهنده است چون تایرها گران هستند. از طرف دیگر خودروهای برقی با تایرهای بزرگ‌تر با نسبت دید جانبی کمتر طراحی می‌شوند که به‌صورت عمومی گران‌تر هم هستند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =