کد خبر: 247407
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
سیدمرتضی افقه

مرتضی افقه *

با روند فعلی مصرف مجبوریم در سال آتی قریب به 3میلیارددلار برای واردات بنزین هزینه کنیم و اگر این اتفاق رخ دهد به معنی تحمیل کسری بودجه 200همتی به بودجه است.

عامل اصلی افزایش مصرف بنزین که باید چاره‌اندیشی برایش داشته باشیم، وجود خودروهای بی‌کیفیت و پرمصرف در کشور است.

اگر راهکارهای مناسب برای مقابله با ناترازی بنزین را در دستور کار قرار ندهیم، هر سال مجبوریم هزینه‌ بیشتری برای حل این مشکل از طریق واردات بپردازیم که این به معنی هدررفت منابع ارزی کشور است.

عدم برخورداری از یک ناوگان حمل‌ونقل عمومی قوی نیز بر مشکلاتمان افزوده و بر ناترازی بنزین دامن زده است.

دولت به‌جای اینکه به راحت‌ترین راه یعنی واردات بنزین فکر کند باید راهکارهای اساسی برای حل مشکل بیندیشد.

یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با ناترازی بنزین این است که خودروهای برقی و هیبرید و با کیفیت وارد کشور کنیم. به این ترتیب ابتدا برای خودروهای داخلی رقیبی ایجاد می‌شود و خودروسازان به فکر افزایش کیفیت خودروهایشان می‌افتند و دوم اینکه میزان مصرف بنزین را کاهش می‌دهیم و به حل مشکل ناترازی بنزین در کشور کمک می‌کنیم.

احتمالا برخی مخالف واردات خودروهای با کیفیت هستند، اما عقل حکم می‌کند که منافع ملی را در نظر بگیریم و به فکر راهکارهایی برای حل مشکل ناترازی بنزین و جلوگیری از شدت گرفتن بیشتر این مشکل باشیم.

متاسفانه دولت روش‌های پایه‌ای که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، مانند استفاده از ظرفیت سی‌ان‌جی در کشور را در دستور کار قرار نمی‌دهد؛ در مقابل مجبور است در زمینه واردات بنزین هزینه کند. واردات بنزین نشان می‌دهد سیاستگزاری صحیحی در حوزه اصلاح مصرف بالای صنعت خودرو و خودروهای بی‌کیفیت داخلی نداریم.

مجموعه‌ای از عوامل در بروز مشکل ناترازی بنزین در کشور موثر هستند. ازجمله می‌توان به کیفیت پایین خودروها و بالا بودن میزان مصرف بنزین در آنها، عدم مدیریت ترافیک در کشور، معماری شهری نامناسب و نبود سیستم حمل‌ونقل عمومی قوی اشاره کرد و باید برای حل معضل ناترازی بنزین و جلوگیری از تشدید واردات بنزین روی بحث خودرو تمرکز کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =