گره‌های ترافیکی تهران

چند سالی است مراکز خرید بزرگ یا یا به‌اصطلاح «مال‌» سبب ایجاد ترافیک‌های بسیار فشرده در نقاط مختلف پایتخت شده‌اند. در تازه‌ترین نمونه این اقدامات، می‌توان به افتتاح اَبرفروشگاهی در منطقه 15 تهران اشاره کرد که ترافیک نقاطی از این محدوده را به شدت افزایش داده است.

پیش از راه‌اندازی این فروشگاه بزرگ، اعضای شورای شهر هشدارهایی درباره ترافیکی که این فروشگاه به منطقه تزریق می‌کند، داده بودند.

ناصر امانی در آبان‌ماه در تذکری به شهرداری گفته بود درست است مردم خوشحال هستند که کسب‌وکار در منطقه‌شان رونق می‌گیرد، اما ازسوی‌دیگر این امر سبب بروز ترافیک و آسیب‌های اجتماعی در منطقه می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم.

مکاتبات ترافیکی شورای شهر با شهردار تهران

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به ایجاد ترافیک سنگین سه‌راه افسریه به‌دلیل فعالیت این فروشگاه در این محدوده گفت: در همین زمینه در جلسات شورا دو نفر از اعضا تذکراتی را به شهرداری تهران و منطقه 15 مطرح کردند.

مهدی چمران تصریح کرد: من نیز مکاتبه‌ای با شهردار تهران در ارتباط با این موضوع داشته‌ام و مواردی را مطرح کرده‌ام و از شهردار تهران خواسته شد راه‌حلی برای حل مساله ترافیک محدوده مورداشاره اتخاذ کند.

وی افزود: البته قبل از آغاز این مجموعه با شهردار منطقه 15 صحبت کردم و گفتم با فعالیت این مجموعه ما شاهد ترافیک سنگین در این منطقه (سه‌راه افسریه) خواهیم بود اما ایشان اعلام کرد تلاش می‌کنیم ترافیکی در این نقطه ایجاد نشود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به افزایش ترافیک در سه‌راه افسریه به‌ویژه در روزهای پایانی هفته بیان کرد: شهرداری باید هرچه سریع‌تر راهکار لازم را برای حل معضل ترافیک این منطقه اتخاذ کند.

گفتنی است سه‌راه افسریه از سه شاهراه تشکیل شده که در ساعات عادی هم شلوغ است و بسیاری از خودروها از سمت راست به شهرک رضویه و خاوران، از راه وسط به افسریه و مسعودیه و از راه سمت چپ به دماوند و تهرانپارس می‌رسند. در این سه‌راه، خودروها در تلاقی هم هستند که ممکن است یک ساعت افراد را درگیر ترافیک کند؛ البته با وجود این مجموعه بزرگ، ترافیک این منطقه شدیدتر شده است.

احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران نیز در خصوص راه اندازی این فروشگاه گفت: شهرداری باید اعلام کند کدام نهاد، مجوز راه‌اندازی چنین فضایی را در سه راه افسریه صادر کرده است.

راه‌اندازی این ابرفروشگاه با مشارکت شهرداری تهران در منطقه15 باعث گره ترافیکی شده، این درحالی است که فضای موردنظر هیچ‌گونه پیوست ترافیکی ندارد.

مشکل ترافیکی ایجادشده در روزهای پیش‌رو رفع خواهد شد؟

البته شهردار منطقه ۱۵ نیز از برگزاری جلسات مستمر به منظور اتخاذ تدابیر لازم برای رفع گره ترافیکی مجموعه فروشگاه افسریه با تمامی دستگاه‌های ذیربط و پیگیری مطالبه حق مردم خبر داد.

محمد شیری در این باره گفت: با راه‌اندازی این مجتمع در این محل، چند هدف را دنبال کردیم؛ هدف اول ساماندهی انبارهای معروف این منطقه بوده که به‌دلیل ناایمن بودن ساختمان‌‎ آن، بارها ازسوی سازمان آتش‌نشانی تذکر صادر شده بود که با تغییر مالکیت و راه‌اندازی این فروشگاه در این نقطه، به بهترین نحو ایمن‌سازی‌ شد.

وی با اشاره به تهیه و آماده‌سازی پیوست‌های ترافیکی گفت: پیوست ترافیکی و اجتماعی به منظور تسهیل تردد و ترافیک در حال تهیه است و در خصوص ایجاد بن‌بست ترافیکی که در همه مراکزخرید صورت می‌گیرد و یکی از نگرانی‌های مردم است، پیگیری مستمر داریم.

شهردار منطقه۱۵ با اشاره به اینکه با راه‌اندازی این فروشگاه بزرگ لوازم خانگی دو هزار شغل ایجاد شده است، تصریح کرد: درست است راه‌اندازی این فروشگاه ترافیکی را ایجاد کرده، اما هرجایی از تهران می‌خواهد رونق بگیرد با حضور مردم است و ایجاد ترافیک نیز امری طبیعی خواهد بود. این مجموعه ۱۲۰۰پارکینگ دارد که قرار است ۵۰۰پارکینگ دیگر به آن اضافه شود.

معاون حمل‌ونقل شهردار تهران درباره گلایه‌ شهروندان از ترافیک ایجادشده به دلیل راه‌اندازی این مجموعه بزرگ در سه‌راه افسریه اظهار کرد: شهرداری تهران برای حل مشکل به موضوع ورود کرده و در این راستا جلساتی با پلیس راهور نیز برگزار کرده است.

محسن هرمزی ادامه داد: بر همین اساس، پلیس راهور درحال آماده‌سازی طرحی به صورت فیزیکی و نرم‌افزاری است تا مشکل ترافیکی ایجادشده در محدوده سه‌راه افسریه برطرف شود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: بنابراین مشکل ترافیکی ایجادشده در روزهای پیش‌رو رفع خواهد شد و شاهد تردد روان خودروها در این محدوده خواهیم بود.

خودروهای امدادی نیز دچار مشکل خواهند شد

یک عضو شورای شهر تهران درباره انتقادات بسیاری از اهالی محله افسریه در منطقه ۱۵ شهر تهران اظهار کرد: اگرچه این مجموعه محوطه بزرگی دارد اما ازآنجاکه مراجعه‌کنندگان زیادی خواهد داشت، مردم مجبور به پارک خودرو در خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف خواهند شد؛ این در حالی است که خیابان‌های این محدوده نیز باریک است و ظرفیت محدودی دارد بنابراین ترافیک سنگینی به وجود می‌آید.

ناصر امانی، با اشاره به اینکه تماس‌هایی ازسوی شهروندان برای رسیدگی به این مشکل داشته‌ام، گفت: متاسفانه مردم از این وضعیت به ستوه آمده‌اند، برای ترددهای روزانه خود دچار مشکل هستند و چنانچه به خودروهای امدادی مانند اورژانس نیاز داشته باشند قطعا دچار مشکل خواهند شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: برای ادامه فعالیت این مجموعه باید مشکل پارکینگ موردنیاز و ترافیک خیابان‌های اطراف حل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =