تایر

بازهم دولت به موضوع زیان‌دهی تایرسازان توجه نکرد تا همچنان مساله زیان‌ده بودن تولید در این صنعت حل نشود و بدین‌ترتیب روند آزادسازی قیمت این کالا بار دیگر به سر انجام نرسید .

به گزارش «دنیای‌خودرو» سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دستور وزیر صمت درخصوص آزادسازی قیمت تایر و تعیین قیمت این کالا توسط کارخانه‌های سازنده را وِتو کرد تا هرچند به‌صورت موقت اما قیمت‌هایی که طی یک هفته گذشته افزایش یافته بودند، به گذشته بازگردند.

دکتر محمدرضا تقی‌گنجی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» در این خصوص گفت: آزادسازی قیمت تایر مصوبه ستاد تنظیم بازار است و وزیر صمت نیز بارها بر اجرای آن تاکید کرده، حتی مسئولان وزارت صمت زمان اجرای آن را نیز ابتدای دی‌ماه اعلام کردند اما از آنجاکه این مهم از سوی وزیر صمت به صورت مکتوب به سازمان حمایت ابلاغ نشده بود؛ به صورت موقت قیمت‌ها به قبل برگشتند. بر این اساس قیمت تایرهای رینگ 13به میزان 9درصد، رینگ 14به میزان8درصد و رینگ 15به میزان 5درصدافزایش یافته بود و برخی تولیدکنندگان سبدهای جدید خود را با این قیمت‌ برای فروش در شبکه نمایندگی عرضه کرده بودند.

گنجی در پاسخ به این سوال که آیا مابه‌التفاوت دریافتی از عاملین فروش به حساب آنها بازگردانده خواهد شد یا خیر؛ گفت: گروه صنعتی رازی به‌عنوان متولی سه برند یزدتایر، گلدستون و رازی‌تایر مابه‌التفاوت دریافتی از نماینده‌های خود را در حساب بستانکاری آنها اعمال خواهد کرد و تایرهای فروخته‌شده به آنها با همان نرخ قبلی محاسبه می‌شود.

وی تاکید کرد: نمایندگان نیز مکلف هستند بدون بالا بردن قیمت، تایر را به دست مصرف‌کننده نهایی برسانند.

وی با تاکید بر اینکه باتوجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار و دستور وزیر صمت، قیمت تایر به‌زودی از شمول قیمت‌گذاری دستوری خارج خواهد شد، ادامه داد: در اصل تایرسازان اشتباه نکرده‌اند اما به‌دلیل عدم هماهنگی در وزارت صمت این مشکل رخ داده است.

وی تاکید کرد: شبکه فروش گروه صنعتی رازی سبد اعلامی دی‌ماه را با همان قیمت‌های قبلی خریداری خواهد کرد.

ازسوی‌دیگر مهندس جمال میرزایی، مدیرعامل گروه صنعتی بارز و رئیس انجمن صنفی صنعت تایر نیز بر بازگرداندن اضافه‌دریافت شرکت‌های تایرساز از شبکه فروش خود تاکید کرد و گفت: این مبالغ به نمایندگان شرکت‌های تایرساز بازگردانده خواهد شد.

به گزارش «دنیای‌خودرو»، گنجی از مکاتبه انجمن زنجیره ارزش تایر با وزیر صمت برای اعلام هرچه سریعتر آزادسازی قیمت تایر به سازمان حمایت خبر داد و گفت: تنها راه ساماندهی بازار تایر، به تعادل رسیدن قیمت‌ها از طریق آزادسازی و افزایش تولید است که امیدواریم با مساعدت وزیر صمت مشکلات بازار تایر برطرف شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    0 0
    آزاد سازی قیمت با انحصار در تولید و تبانی تولید کنندگان برای قیمت و از طرف دیگر واردات با عوارض های بالا چه معنی داره؟ با دلار 50 هزار تومانی دولت همه عوارضی که لازم هست رو عملا داره از مردم میگیره حالا بیاد روی این دلار بالا هم عوارض بگذاره این یعنی تزریق چندین برابری تورم به جامعه و تعمیق فقر. واقعا وای بحال مردم.... اون از خودرو که یک عده به اسم شرکت تویدی بصورت CKD و بدون عوارض قطعات رو وارد می کنند و بعد در قیمت گذاری نهایی محصولشان قیمت واردات آزاد بازار توسط شورای رقابت مبنا قرار میگیره این واقعا جوکه یا ....

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =