هایما 8S

بهره‌گیری از گیربکس AT در این خودرو تجربه رانندگی به‌مراتب بهتری را نسبت به رقبایی که گیربکس دوکلاچه یا CVT دارند، رقم می‌زند

در هفته جاری فرصتی دست داد تا ضمن تست سبک و بررسی خودرو هایما ۸S، رانندگی با این خودرو را تجربه کنیم. این خودرو که سال گذشته در نمایشگاه خودرو تهران توسط ایران‌خودرو معرفی شد، در سال جاری به مرحله عرضه رسید. هایما ۸S گران‌ترین کراس‌اوور ایران‌خودرو است که با قیمت یک‌میلیارد و ۲۱۲میلیون تومان در کارخانه و با نرخ یک‌میلیارد و ۶۶۰میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. طرح تضمین کیفیت قوای محرکه خودرو هایما ۸S با ضمانت ویژه کیفیت موتور و گیربکس محصولات گروه هایما از ابتدای دی‌ماه سال گذشته به اجرا درآمد.

ازسوی‌دیگر، گستردگی خدمات پس از فروش ایران‌خودرو و صدرنشینی این خودروساز در این بخش با کسب بالاترین امتیازات در تمام شاخص‌ها، خیال مشتریان را از گستردگی خدمات و تامین قطعات این خودرو آسوده کرده است. به‌ویژه آن‌که مدیرعامل هایمای چین با سفری که در اسفندماه سال گذشته به ایران انجام داد و حضورش در خط تولید این خودرو در ایران‌خودرو خراسان نشان داد خریداران می‌توانند به استمرار همکاری این خودروساز جهانی با ایران‌خودرو اطمینان داشته باشند.

چرخی به دور «هایما ۸S»

در نمای جلو هایما ۸S شاهد یک جلوپنجره نگینی (ماتریسی یا کهکشانی) و چراغ‌های روشنایی روز LED هستیم که بالا و در جایگاه چراغ‌های اصلی قرار گرفته و به‌صورت باریک و داخل یک تریم کرومی تعبیه شده‌اند. اما مجموعه سیستم روشنایی اصلی خودرو پایین‌تر و در دو گوشه سپر داخل یک شکاف مثلثی‌شکل قرار گرفته است.

این سبک برای اولین‌بار در خودروهایی نظیر جیپ چروکی، سیتروئن C۴ کاکتوس و نیسان جوک اجرا شد، اما هم‌اکنون توسط بسیاری از خودروسازان جهانی پیاده‌سازی می‌شود. در نمای جانبی هایما ۸S شاهد دو خط برجسته ناتمام هستیم.

نمای حد فاصل ستون C و D شباهت زیادی به لکسوس RX نسل فعلی دارد که با رنگ مشکی، ساختار پنجره‌ها را از سقف و بدنه جدا می‌کند و نمای دو رنگی به خودرو می‌بخشد که در نمونه‌های دارای رنگ روشن مشهودتر است. در نمای عقب این خودرو نیز مجموعه چراغ‌های تمام LED پیوسته‌ را می‌بینیم که البته نمای پیوسته دارند، اما در واقع چندتکه هستند.

شکاف دو گوشه بدنه در بخش انتهایی هم با پیروی از سبک طراحی بخش جلو اجرا شده است و خروجی‌های اگزوز کرومی هم فیک نیستند. این خودرو که ابعاد بزرگی دارد، دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل ۴۵۶۵، ۱۸۵۰ و ۱۶۸۲ میلی‌متر با فاصله بین دو محوری ۲۷۰۰ میلی‌متری است.

داخل کابین «هایما ۸S»

در بخش داخلی کابین هایما ۸S نیز دریچه‌های بزرگ شش‌ضلعی سیستم تهویه را می‌بینیم که در امتداد یک خط افقی روی داشبورد قرار گرفته‌اند و تریم تزئیناتی قرمزرنگ دارند. تریم کرومی و مشکی پیانویی براق هم روی کنسول میانی و رودری‌ها در تناسب با یکدیگر هستند.

غربیلک فرمان این خودرو ساختار سه‌شاخه با طراحی اسپرت و برش دی‌کات و دو کلید غلتکی قرمزرنگ دارد که در کنار نشانگرهای تمام‌دیجیتال پشت‌آمپر و صندلی‌های دارای طرح اسپرت با روکش چرمی، حالت لوکس و درعین‌حال اسپرتی به این قسمت داده است.

نمایشگر لمسی سیستم مالتی‌مدیا در وسط داشبورد هایما ۸S به‌صورت عمودی یادآور نمای داخلی خودروهای اروپایی به‌خصوص ب‌ام‌و است.

صندلی راننده این خودرو در هشت جهت به‌صورت برقی قابلیت تنظیم دارد و صندلی سرنشین نیز در چهار جهت به‌صورت برقی تنظیم می‌شود. هر دو صندلی جلو این خودرو دارای گرم‌کن بوده و صندلی عقب نیز با پشت‌سری‌های یک‌تکه طراحی شده است و امکان تاشدن برای افزایش حجم فضای بار را دارد.

خروجی خوب قوای محرکه و سیستم تعلیق

هایما ۸S از یک موتور ۱.۶لیتری چهارسیلندر ۱۶سوپاپ GDI بهره می‌برد که قادر به تولید ۱۸۲اسب‌بخار قدرت و ۲۸۰نیوتون‌متر گشتاور است. نیروی تولیدی این پیشرانه توسط یک گیربکس شش‌سرعته AT با قابلیت تیپ‌ترونیک به چرخ‌های جلو هایما ۸S منتقل می‌شود که با وزن ۱۵۶۰ کیلوگرمی هایما ۸S متناسب است.

بهره‌گیری از گیربکس AT در این خودرو تجربه رانندگی به‌مراتب بهتری را نسبت به رقبایی که گیربکس دوکلاچه یا CVT دارند، رقم می‌زند. هایما ۸S با اتکا به این موتور ۱.۶ لیتری پربازده و قدرتمند خود قادر است در شرایط ایده‌آل طی حدود ۸ ثانیه از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که البته در تست شتاب‌گیری ما (که در فضای باغ ملی گیاه‌شناسی ایران انجام شد)، نزدیک به ۱۱ثانیه به طول انجامید.

سیستم تعلیق این خودرو در بخش جلو مک‌فرسون و در بخش عقب از نوع مولتی‌لینک است که عملکرد مطلوبی در تست‌درایو نسبتا سبک ما از خود نشان داد. مصرف ترکیبی ثبت‌شده برای هایما ۸S نیز ۷.۲ لیتر در پیمایش ۱۰۰ کیلومتر بود.

از تجهیزات متعدد ایمنی تا امکانات گسترده رفاهی

هایما ۸S دارای امکانات متعددی در بخش ایمنی است که ازجمله آن‌ها می‌توان به سیستم اتوهلد یا ایستایی در سربالایی، سامانه ترمز ضدقفل، سامانه کمکی ترمز، سامانه توزیع نیروی ترمز به‌صورت الکترونیکی، کمکی حرکت در سربالایی، کنترل خودرو در سراشیبی، کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش، ترمز پارک برقی، سیستم ترمز اضطراری هوشمند برای جلوگیری از برخورد با خودروها و عابر پیاده و ترمز کمکی اضطراری اشاره کرد.

این محصول دارای شش کیسه ایمنی هوا، شامل کیسه هوای راننده و سرنشین، جانبی و پرده‌ای است و از فرمان برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب و سیستم مالتی‌مدیا با نمایشگر لمسی ۱۰اینچی در میان داشبورد بهره می‌برد.

سیستم مالتی‌مدیای این خودرو مجهز به چهار بلندگو، بلوتوث، درگاه USB، میرورلینک (قابلیت نمایش اطلاعات تلفن همراه هوشمند) و تنظیم صدا با سرعت خودرو بوده و دارای چراغ LED روشنایی در روز، مه‌شکن‌های جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل کابین، آینه‌های جانبی برقی تاشونده با چراغ راهنمای LED، پاورویندوز و شیشه بالابر برقی جلو و عقب است.

سامانه اخطار باز ماندن درها، هشدار برخورد از جلو، سیستم کمکی تثبیت خودرو بین خطوط، سیستم کمکی جابه‌جایی بین خطوط، تشخیص نقاط کور، سیستم هشدار خروج از خطوط، دوربین دید ۳۶۰درجه، سنسور دنده‌عقب، سنسور پارک جلو، نمایش میزان باد لاستیک‌ها، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، دوربین ثبت وقایع، سانروف برقی پانورامیک، کروزکنترل تطبیقی و سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای از دیگر امکانات این محصول هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

آخرین اخبار