Xiaomi SU7

 دو روز قبل از شروع سال جدید میلادی، کمپانی شیائومی از نخستین خودرو ساخته‌شده این کمپانی رونمایی کرد. این خودرو که برپایه یک سدان بزرگ شکل گرفته با سبک طراحی مشابه یک سدان فست‌بک، بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد.

شیائومی نام SU۷ را برای نخستین خودرو تولیدشده خود در نظر گرفته است. فلسفه نامگذاری SU۷ به‌این صورت است که SU مخفف SuperUltra (فوق‌العاده) و عدد ۷ بیانگر سگمنت این خودرو است.

شیائومی تنها کمپانی تولیدکننده قطعات و دستگاه‌های الکترونیکی همچون گوشی‌های هوشمند تلفن‌همراه نیست که به‌عرصه خودروسازی وارد شده است، بلکه پیش‌تر کمپانی سونی و سامسونگ نیز به‌کمک کمپانی رنو به‌این عرصه ورود کرده‌اند.

چگونه نخستین خودرو شیائومی، رقبای الکتریکی را به چالش کشید؟

نگاه بلندمدت شیائومی به خودروسازی

در بخش طراحی خودرو باید گفت تیم طراحی SU۷ توسط لی تیانیوان رهبری شده است. وی چندی پیش همکاری خود را با کمپانی ب‌ام‌و به‌پایان رساند و به شیائومی پیوست.

به‌گفته لی جون (مدیرعامل شیائومی) در ابتدا سه طرح پیشنهادی برای SU۷ در نظر گرفته شد که وی به‌دلیل حساسیت بسیار بالا و خاص، آن‌ها را رد کرد و درنهایت شیائومی SU۷ را با استایلی خاص‌پسند برای رقابت با پورشه تایکان و تسلا مدل S به‌تولید رساند. SU۷ همخوانی معنی‌داری با شعر چینی «با قدم‌های محکم از قله‌اش می‌گذریم» دارد.

لی‌جون، بنیان‌گذار و مدیرعامل شیائومی در این باره اظهار کرد: «ورود شیائومی به صنعت‌خودرو نشان دهنده جهش قابل توجه این کمپانی از صنعت گوشی‌های هوشمند و گامی مهم برای جست‌وجوی حلقه اکوسیستم هوشمند انسان، خودرو و خانه (Human, Car and Home) است. »

وی در ادامه گفت: «شیائومی تصمیم گرفته تا ۱۰ برابر سرمایه‌گذاری بیشتر در این عرصه داشته باشد و با توسعه فناوری‌های اصلی و بنیادی، متعهد به‌ساخت یک خودرو خاص است. ما قصد داریم تا ۱۵ الی ۲۰ سال آینده به‌یکی از پنج خودروساز برتر جهان بدل شویم.»

چگونه نخستین خودرو شیائومی، رقبای الکتریکی را به چالش کشید؟

چگونه نخستین خودرو شیائومی، رقبای الکتریکی را به چالش کشید؟

طراحی زیبا و منحصربه‌فرد خودرو شیائومی

ماه مارس سال ۲۰۲۱ میلادی بود که زمزمه‌های ورود کمپانی شیائومی به صنعت‌خودرو منتشر شد. سرانجام ۲۸ دسامبر سال ۲۰۲۳ از نخستین خودرو تولیدی این کمپانی رونمایی شد. SU۷ که نخستین خودرو شیائومی است، براساس یک قرارداد با کمپانی خودروسازی بایک تولید شد.

SU۷ یک سدان تمام‌الکتریکی فول‌سایز است که قرار است طبق برنامه‌های شیائومی و برنامه تولید بایک در ماه نخست سال جدید میلادی به‌دست مشتریان برسد. SU۷ که در دو نسخه SU۷ و SU۷ Max به‌بازار خواهد آمد، از نظر طراحی تفاوت چندانی با هم ندارند.

ناگفته نماند که نخستین خودرو شیائومی کاملا الکتریکی (برقی) است که چندان با حوزه فعالیت این کمپانی بی‌ربط نیست. همچنین شیائومی به‌مشتریان خود قول داده که با SU۷ تجربه ناب و خاصی از یک خودرو تمام‌الکتریکی خواهند داشت.

چگونه نخستین خودرو شیائومی، رقبای الکتریکی را به چالش کشید؟

همچنین لی‌جون (مدیرعامل شیائومی) ادعا کرده که این کمپانی ۱۰ میلیارد یوآن (۱.۴ میلیارد دلار) در پروژه خودروسازی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. کارخانه ساخت خودروهای شیائومی در منقطه توسعه اقتصادی و فناوری پکن تاسیس شده است. این کمپانی در آگوست سال ۲۰۲۳ میلادی مجوز تولید خودرو را از کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین دریافت کرد. SU۷ با کد MS۱۱ توسعه داده شده است.

تولید این خودرو از دسامبر سال ۲۰۲۳ از سر گرفته شده و در ۲۸ دسامبر نیز به‌جهان معرفی شده است. شیائومی SU۷ روی پلت‌فرم مدِنا (Modena) شکل گرفته که نخستین پلت‌فرم ماژولار شیائومی-بایک است.

با نگاهی به‌پروفیل بدنه SU۷ شاهد یک طراحی سیال مشابه تایکان هستیم. یکی از طراحان آزاد در فتوشاپ پروفیل بدنه این خودرو را روی تایکان قرار داده که نتیجه کار مشاهده شباهت بالای این دو است. البته SU۷ از نظر ابعاد و اندازه بسیار بزرگ‌تر از تایکان است.

فاصله‌ محوری، طول، عرض و ارتفاع این خودرو به‌ترتیب ۳۰۰۰ میلی‌متر (۱۰۰ میلی‌متر بیش‌تر از تایکان)، ۴۹۹۷ میلی‌متر (۳۴ میلی‌متر بیش‌تر از تایکان)، ۱۹۶۳ میلی‌متر (۳ میلی‌متر کوچک‌تر از تایکان) و ۱۴۵۵ (۷۴ میلی‌متر بلندقامت‌تر از تایکان) است.

بر این اساس، این خودرو فضای بیش‌تر و جادارتری را در اختیار سرنشینانش قرار می‌دهد. با نگاه تیزبینانه به پروفیل این سدان بزرگ فست‌بک تمام‌الکتریکی، شاهد یک پوزه نسبتا کشیده هستیم که خطوط سیال و احجام منحنی روی بدنه جلب‌توجه می‌کنند. رینگ‌های ۱۹ یا ۲۰ اینچی، ستون C کشیده، خمیدگی سقف و اورهنگ‌های کوتاه، استایل و کاراکتر با پرستیژی را به‌نمایش می‌گذارند.

در نمای جلو، برآمدگی خاص گلگیرها، سطح تورفته روی درِ موتور، چراغ‌های مثلثی‌شکل با گرافیکی شبیه محصولات سوپراسپرت مک‌لارن، شاهد یک چهره آرام و البته جذاب و جوان‌پسند هستیم. برخلاف اغلب خودروهای الکتریکی که ظاهری کسل‌کننده و تکراری دارند، SU۷ در نمای عقب زیبا و البته جذاب به‌نظر می‌رسد که کمی مشابه محصولات هیوندای (به‌ویژه سدان تمام‌الکتریکی اسپرت آن یعنی آیونیک ۶) است. ناگفته نماند چراغ‌های پیوسته با ظرافت بسیار بالا و فرم U شکل طراحی شده‌اند.

همچنین حجم‌پردازی صریح روی در صندوق‌عقب، ورودی هوای عمودی درون سپر و زیر چراغ‌ها و یک دیفیوزر دوگانه بزرگ، نمای زیبا و اسپرتی را از یک سدان تمام‌الکتریکی به‌نمایش می‌گذارند. آیرودینامیک در این سدان فست‌بک بزرگ به‌ضریب ۰.۱۹۵ می‌رسد که در نوع خود بهترین آیرودینامیک است. اسپویلر فعال روی درِ صندوق‌عقب در ایجاد این ضریب تاثیر بسزایی دارد.

چگونه نخستین خودرو شیائومی، رقبای الکتریکی را به چالش کشید؟

مهندسی نوین شیائومی در بخش فنی

کمپانی شیائومی نوآوری دیگری در زمینه قوای محرکه نیز ایجاد کرده است. به‌دلیل قدرت بالا و رقابت در عرصه روانکاری و کاهش استهلاک، شیائومی این نوآوری را با نام Hyper Engine V۸ معرفی می‌کند.

شیائومی SU۷ دارای سه موتور الکتریکی است که از سیستم خنک‌کننده روغن کامل دوطرفه، طراحی مدار روغن S شکل و طراحی لایه‌های فولادی سیلیکونی بهره می‌گیرد. این پیشرانه حداکثر تا ۲۷۲۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) خروجی توانی برابر ۲۲۰کیلووات (۲۹۹ اسب‌بخار) تا ۴۹۵ کیلووات (۶۶۴ اسب‌‎بخار) و گشتاور خروجی ۴۰۰ نیوتون‌متر تا ۵۰۰ نیوتون‌متر دارد.

بر این اساس در نسخه SU۷ تنها ۵.۳ ثانیه زمان نیاز است که این خودرو از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد. همچنین در نسخه SU۷ Max تنها ۲.۷۸ ثانیه زمان نیاز است تا این شتاب به‌دست آید.

چگونه نخستین خودرو شیائومی، رقبای الکتریکی را به چالش کشید؟

چگونه نخستین خودرو شیائومی، رقبای الکتریکی را به چالش کشید؟

بر این اساس حداکثر سرعت اسمی برای SU۷، ۲۱۰ کیلومتر برساعت و برای SU۷ Max، ۲۶۵ کیلومتر برساعت اعلام شده است. در نسخه SU۷ با یک بار شارژ می‌توان ۶۶۸ کیلومتر مسافت را پیمود.

نسخه SU۷ Max پیمایش ۸۰۰ کیلومتری دارد. باتری‌های ۷۳.۶ کیلووات-ساعتی BYD برای نسخه SU۷ و برای نسخه SU۷ Max ۱۰۱ کیلووات-ساعتی CATL در نظر گرفته شده تا نیروی سه موتورالکتریکی را تامین کنند.

چگونه نخستین خودرو شیائومی، رقبای الکتریکی را به چالش کشید؟

کابین هوشمند و مدرن

با باز کردن درها به‌کمک دستگیره‌های i شکل و قرارگیری در پشت فرمان شیائومی SU۷ شاهد یک فضای کاملا کاربردی هستیم. لی‌جون (مدیرعامل شیائومی) در این باره می‌گوید: «طراحان ما با استفاده از تمام پارامترهای ارگونومی در ارتباط با انسان سعی کرده‌اند یک فضای جادار و راحت برای سرنشینان ایجاد کنند.» بر این اساس در این خودرو شاهد یک طراحی ساده و در عین حال مینیمال و نسبتا لوکس هستیم. طراحی داشبورد به‌لطف حجم برآمده آن و استفاده از دو رنگ متفاوت در فضای داخلی، کاملا مدرن و جدید است.

برای این‌که فضای داخلی شیائومی SU۷ مدرن به‌نظر برسد، یک نمایشگر ۱۶.۱ اینچی افقی بزرگ باکیفیت ۳K در بخش میانی داشبورد تعبیه شده است. همچنین یک صفحه‌نمایش باکیفیت ۷.۱ اینچی افقی برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و یک نمایشگر کاملا بزرگ ۵۴ اینچی قابل چرخش برای هداپ‌دیسپلی در نظر گرفته شده تا فضای داخلی را کاملا مدرن و پیشرفته جلوه دهد.

ناگفته نماند که طراحان شیائومی، دو تبلت این کمپانی مجهز به‌تراشه اسنپ‌دراگون ۸۲۹۵ و برخوردار از هوش مصنوعی (تا ۳۰ TOPS) را در پشت صندلی‌های جلو برای سرنشینان عقب در نظر گرفته‌اند. سیستم اطلاعات-کاربری شیائومی SU۷ ظرف ۱.۴۹ ثانیه پس از باز شدن درها فعال شده و تمام قابلیت‌های خود را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

سیستم ارتباط کاربری Xiaomi EV به‌طور کامل با اپل کارپلی و اندروید اتو هماهنگ شده که قابلیت سازگاری با بیش از ۵ هزار برنامه به‌صورت یکپارچه را دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی داخلی شیائومی SU۷ می‌توان به‌نورپردازی شخصی‌سازی داخلی و سقف پانورامیک اشاره کرد که فضای داخلی را کاملا دلنشین می‌کند.

در ادامه باید به‌استفاده از متریال باکیفیت مانند پلاستیک نرم در بخش بالای داشبورد و متریال چرم باکیفیت نیز اشاره کرد. فهرست بلندبالایی از امکانات رفاهی از جمله سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه هوشمند و مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم ارتباط کاربری نسل جدید شیائومی، هداپ‌دیسپلی نسل جدید، سیستم‌های ترمز نسل جدید مجهز به‌کنترل الکترونیکی، کروزکنترل هوشمند، سیستم کمکی رانندگی فوق پیشرفته، سیستم هشدار خواب‌آلودگی نسل جدید به‌همراه پنج دوربین پایشگر برای راننده، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم پایش نقاط کور به‌همراه شناسایی عابرپیاده و دوچرخه‌سوار، سیستم حفظ حرکت بین خطوط، سیستم فوق پیشرفته پیشگیری از برخورد در جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم کمکی پارک هوشمند، سیستم موقعیت قرارگیری سرنشین در داخل کابین و خروج ایمن و ۱۰ ایربگ در این خودرو وجود دارد.

ریخته‌گری دایکست به سبک شیائومی

دایکستینگ یک پروسه ریخته‌گری جدید به‌همراه متریال آلومینیوم است. شیائومی از خوشه جدید این عرصه در دردانه خود یعنی SU۷ نیز رونمایی کرد. این پلت‌فرم و سازه شاسی دایکست با نام Xiaomi Die-Casting T۹۱۰۰ معرفی می‌شود.

این سازه، مساحتی معادل ۸۴۰ مترمربع و وزنی معادل ۱۰۵۰ تن دارد. نیروی قفل یا نیروی گشتاوری این سازه به ۹۱۰۰ تن می‌رسد. این ساختار قابلیت بازرسی قطعات تنها در ۲ ثانیه در زمان تولید را فراهم می‌کند.

به دلیل چنین ساختاری قطعات بخش عقب (که ۷۲ جز هستند) را در یک قطعه ادغام می‌کنند. این امر سبب می‌شود ۸۴۰ اتصال جوش کم شده و ۱۷ درصد وزن کلی خودرو نیز کاهش یابد. درمجموع این فرآیند ۴۵ درصد از زمان مونتاژ را کاهش می‌دهد.

امکانات ایمنی

در بخش ایمنی مهندسان شیائومی در جلوترین نقطه سقف، از یک دوربین نسل جدید استفاده کرده‌اند که میزان خطای آن را به ۰.۱ متر می‌رساند. این دوربین تمام اشیا را پایش می‌کند.

بر این اساس و به‌کمک هوش مصنوعی و سیستم امنیت قوی NVIDIA Orin و با قدرت محاسبات ۵۰۸TOPS سطح بالایی از سیستم رانندگی خودران در اختیار راننده قرار می‌گیرد. در حال حاضر قیمت نهایی شیائومی SU۷ اعلام نشده؛ اما زمان عرضه آن به بازار نخستین ماه سال جدید میلای خواهد بود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدزاده US ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    خدای این چینیا خیلی خوبن دمشون گرم عالیه عالی خدا خیرشون بده دهنی از اروپایی سرویس کرده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

آخرین اخبار