سعید مدنی

سعید مدنی *

برای توسعه خودروهای برقی باید ابتدا چشم‌انداز دو تا سه‌دهه‌ای در این خصوص تدوین شود، همان جریانی که در سایر کشورها انجام می‌شود. نبود نگاه جامع به ظرفیت‌ها و چالش‌های موجود، سند توسعه خودروهای برقی را ناکام خواهد کرد.

در توسعه خودروهای برقی، نکته مهم هماهنگی لازم دستگاه‌های متولی مانند وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و بانک‌مرکزی است و در واقع برای عملی شدن این برنامه، این سه دستگاه باید در سند توسعه خودروهای برقی دیده شوند.

ثبات مدیریت در اجرای توسعه خودروهای برقی، شرط لازم در اجرای این طرح است. باید برنامه و پروژه‌ها به نحوی تعریف شوند که با تغییر دولت‌ها، کماکان ضمانت اجرایی داشته باشند.

در جریان واردات خودروهای برقی، تجهیز تاکسیرانی به محصولات پاک و اصرار به توسعه این محصولات بدون در نظر گرفتن شرایط جوی و زیرساختی کشور، نشان از عدم توجه وزارت صمت به ساختار صنعت خودرو دارد.

در تولید خودروهای برقی باتوجه به توافقات اخیر دولت با چینی‌ها، باید انتقال تکنولوژی صورت گیرد در حالی که چینی‌ها توان انتقال تکنولوژی به خودروسازی کشور را ندارند.

در تولید خودروهای برقی اگر بخواهیم فقط به چین تکیه کنیم، فقط مونتاژ کار خواهیم بود. بنابراین وزارت صمت با ایجاد بستری برای همکاری طراحان، قطعه‌سازان و خودروسازان بزرگ دنیا با صنعت خودرو کشور، فضای رقابتی در تولید خودروهای برقی در داخل ایجاد کند تا بتوانیم در تولید محصولات برقی خودکفا شویم.

در صورت رفع موانع و مشکلات موجود، لازمه حرکت به سمت تولید خودروهای برقی توسط خودروسازان داخلی، سرمایه‌گذاری گسترده در بخش طراحی پیشرانه، بدنه و پلتفرم است البته در تمامی این زمینه‌ها، بخش قطعه‌سازی نیز باید هم‌گام با سایر بخش‌ها حرکت کرده و پیش برود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =